Stafiets met knik in staande achtervork

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
hansvdw

Stafiets met knik in staande achtervork

Bericht door hansvdw »

Deze kruisframe fiets van vooralsnog onbekend merk (framenummer 18109) heeft een knik/deukje in de staande achtervork, waardoor deze iets is gebogen. Moeilijk te zien op de foto maar ik denk net genoeg. De knik zit een paar centimeter boven de pat, die op zijn beurt ook iets is verbogen.

Mijn vraag, of iemand dit in kan schatten: is het nodig hier (door solderen?) extra versteviging aan te brengen of is het een onschuldige beschadiging waar velen rustig mee doorfietsen?

Groet,
Hans
EA353D90-55A0-427A-80DE-4E29B584F03E.jpeg
991A1F7D-1F35-4840-8EDE-4D67A42BAE9C.jpeg
Jeroen Zuiderwijk

Re: Stafiets met knik in staande achtervork

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Daar kun je gewoon mee verder fietsen. Het kan wel zijn dat je achterwiel erdoor scheef staat, en je fiets daardoor niet in balans is. Als het goed is moet je dit recht kunnen zetten. Check ook of je liggende achtervork nog goed zit, die kan ook zijdelings verplaatst zijn door de botsing die dit heeft veroorzaakt.
hansvdw

Bericht door hansvdw »

Dank Jeroen, dat stelt gerust. De fiets gaat helemaal uit elkaar, het kale frame zal ik dan nog eens goed inspecteren.

Ik heb ooit eens een bericht gelezen van jou, Jeroen, dat Magneet tot 1940 een patent had op de stafiets. Dat zou betekenen dat deze, wat voor merk het ook is, van na die tijd is. Verder zijn er geen kenmerken voor de datering. Mijn gok is dat alleen de velgen, het voorspatbord, wellicht het zadel, wellicht de trapas en het crankstel (behalve de linker crank, die is van Gazelle) origineel zijn. Mij ontbreekt in elk geval de kennis met zo weinig informatie iets over een preciezere datering te kunnen zeggen... Wellicht geeft het kettingblad in de toekomst nog wat prijs.

Groet,
Hans
Jeroen Zuiderwijk

Ja, dat is wat ik met mijn beperkte kennis ervan weet. Het ontwerp kruisframe waarbij de achterste bovenbuis halverwege de onderbuis uitkomt was vanaf 1932 tot rond 1940 eigendom van Magneet. Bij Magneet liepen de twee buizen van voor naar beneden dan wel parallel.
Jeroen Zuiderwijk

Volgens Rijwiel.net hebben naast Magneet de merken Batavus, Phoenix, Burgers en Empo dit model kruisframe toegepast.
hansvdw

Bericht door hansvdw »

‘Volgens Rijwiel.net hebben naast Magneet de merken Batavus, Phoenix, Burgers en Empo dit model kruisframe toegepast.’

En nog een paar niet met name genoemde kleine merken begrijp ik. Daar zal deze gezien het framenummer bijhoren.
hansvdw

Bericht door hansvdw »

Wellicht zegt dit plaatje achter de spatbordstang voor iemand iets? Aanduiding van het merk? Of iets van de fietsenhandelaar of gewoon maar een ornamentje? Ik heb het zoiets nog niet eerde gezien op zo’n onopvallende plek.

Groet,
Hans
1F560721-D5F5-4616-B3A2-22ED0B56EA62.jpeg
de rode

Bericht door de rode »

de U van Union ? ; maar dat is het niet ...
maartenB

Bericht door maartenB »

Ja union logo, en zo te zien Gazelle spatbord. Leuke puzzel Hans!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
hansvdw

Bericht door hansvdw »

Tsja, bric-à-brac, kijken hoever we komen, ik vind dit wel leuke frames.

Voorspatbord past perfect, dat laat ik er in elk geval op. Zou best Gazelle kunnen zijn, met zo’n chroomelementje voorop dat hier ontbreekt (wanneer begon Gazelle daarmee?).

0D94BD5C-187A-4DFA-9FD0-07FB84D13940.jpeg
Plaats reactie