Rfg
-
Rfg
Weet iemand hoe een rfg ( is frans blijkbaar) trapas is te dateren , er staat een grote T op . De cups zijn van bayliss Wiley.
-
Re: Rfg
Geen idee van die trapas, die niet eens origineel hoeft te zijn. Maar dat frame is zeker bijzonder oud! De achterpads zijn gesoldeerd, iets wat je vrijwel uitsluitend bij transportfietsen uit de jaren 20 tegenkomt. Alles wat er te weten valt over jaren 20 transportfietsen vind je hier: http://www.transportfiets.net/tag/jaren-20/. Transportfietsen van voor 1920 zijn volgens mij nog niet in levende lijve opgedoken.
Je frame lijkt trouwens best wel op de mijne (https://www.oudefiets.nl/phpbb3/viewtop ... =44&t=4990). Waarschijnlijk is dat een Nederlandse Kroon, of een ander merk van Stokvis maar in ieder geval een Stokvis produkt. Als dat zo is dan staat er een framenummer op de linker achterpad waar je 'm grofweg mee zou kunnen dateren.
Je frame lijkt trouwens best wel op de mijne (https://www.oudefiets.nl/phpbb3/viewtop ... =44&t=4990). Waarschijnlijk is dat een Nederlandse Kroon, of een ander merk van Stokvis maar in ieder geval een Stokvis produkt. Als dat zo is dan staat er een framenummer op de linker achterpad waar je 'm grofweg mee zou kunnen dateren.
De beste sportfiets is een transportfiets 

-
Op die plaats heb ik nog niet gezocht. Bedankt voor de tip ! Deze 2 merknamen zijn idd eerder gevallen. Wel mooi dat gesoldeerde , zo'n fiets had ik nog niet ! Ik heb er ook een doortrapper op zitten , is idd levensgevaarlijk !
- Jeroen Zuiderwijk
Hoi Peter,
Ik zou graag een artikel over deze fiets willen plaatsen op transportfiets.net. Heb je foto's van de hele fiets en de details/onderdelen? Jaren '20 transportfietsen zijn zeldzaam, en helemaal als er nog redelijk wat originele onderdelen op zitten. Bij meeste exemplaren is zo'n beetje alles wel vervangen in de lange levensloop van die fietsen.
Met vriendelijke groet,
Jeroen
Ik zou graag een artikel over deze fiets willen plaatsen op transportfiets.net. Heb je foto's van de hele fiets en de details/onderdelen? Jaren '20 transportfietsen zijn zeldzaam, en helemaal als er nog redelijk wat originele onderdelen op zitten. Bij meeste exemplaren is zo'n beetje alles wel vervangen in de lange levensloop van die fietsen.
Met vriendelijke groet,
Jeroen
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Jeroen Zuiderwijk
P.s. de doortrapper naaf klinkt interessant. Staat daar nog een logo of andere kenmerken op? Zie bijvoorbeeld:
Soms staat ook een jaartal in de conussen ingeslagen (voor- en/of achternaaf), zoals hier te zien:
Soms staat ook een jaartal in de conussen ingeslagen (voor- en/of achternaaf), zoals hier te zien:
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
Hoi Jeroen . Ik denk niet dat het achterwiel origineel is . De voorvork weet ik ook niet zeker . Vandaag of morgen ga ik op zoek naar de nummers !
-
Ik heb effe wat maten opgenomen . Niet digitaal dus ik kan er een millimeter naast zitten ! Binnenkant bracket , 3,5 cm . Lang te bracket , 8,1 cm. Trapas dikte , 1,5 cm . Trapas lengte , 15,5 cm . Frame, 59 cm. De trapas lijkt wel dun in vergelijking met mijn andere transportfietsen? Op de achterplat staan idd nrs . De G en 360 ( of zoiets, de A is niet te zien ) Als f framenr is alleen de 7 en de 5 zichtbaar maar qua lengte komt het overeen met die van Rob . Hij staat nu in de Owatrol want ik zou hem in de nok van de schuur hangen . Foto's worden dus niet zo duidelijk .
Dat is een interessant frame en beslist erg oud.
De trapas zou van Bayliss Wiley kunnen zijn geweest. Als dat zo is dan is dat een type nr.3 geweest. Die zijn 16mm dik en 15,4cm lang.
Dergelijke trapassen werden of in een bus of zo in het frame gemonteerd. De bus was niet populair omdat die mee kon gaan draaien.
Wat mij opvalt is de hoogte van het frame. Ik ben nieuwsgierig naar de afstand tussen de bovenkant van de zadellug en het hart van het trapashuis.
De trapas zou van Bayliss Wiley kunnen zijn geweest. Als dat zo is dan is dat een type nr.3 geweest. Die zijn 16mm dik en 15,4cm lang.
Dergelijke trapassen werden of in een bus of zo in het frame gemonteerd. De bus was niet populair omdat die mee kon gaan draaien.
Wat mij opvalt is de hoogte van het frame. Ik ben nieuwsgierig naar de afstand tussen de bovenkant van de zadellug en het hart van het trapashuis.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
-
Dat is dus 59 cm ( paar milimeter kleiner) , ik begreep dat 26 inch gebruikt word ? Ik heb er 28 inch in zitten , past prima !
-
Nog enkele foto's. Spatborden ziijn niet origineel . Ik heb pas nieuwe gekocht maar dat vond ik zo niet mooi staan .