Long John

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Roweel

Long John

Bericht door Roweel »

Vandaag hebben ze een voor mij vreemde fiets gebracht.
Ik kende ze van plaatjes maar had er nog niet 1 in het echt gezien

Een leuke fiets. Echter geen originele wielen
Ik denk dat hier 16x2 en 26x2 in moet? Kan iemand mij hier aan helpen?

Hoe oud is een fiets als deze?

Gr
Roel
Bijlagen
F4B910BA-D4CE-4CA6-A322-F26D9B726E8A.jpeg
479E7515-9416-49A7-BF41-8CF16920B7C9.jpeg
Hendrik

Re: Long John

Bericht door Hendrik »

Leuke fiets!

Over de leeftijd kan ik helaas niet veel zeggen, maar bij het zien van zo'n Longjohn moet ik meteen denken aan de vakanties in Denemarken in m'n jeugdtijd (jaren '70 en '80)
Daar reden ze veel rond; bijna elke dorpssupermarkt had er wel één op stal.
Volgeladen met kratten en dozen, volgens mij als bezorgdienst.
Ook de transportfietsjes met klein voorwiel (20"volgens mij) en 24" achterwiel (en rek vast aan het frame) zag je daar veel rijden.
Zo eentje heb ik er ooit van een Deense kledingzaak gekocht en mee naar Nederland genomen :-)
Jammer dat de originele wielen niet meer in de Longjohn zitten, de naaf zou uitsluitsel kunnen geven.
Mijn Deense transportfietsje heeft een Torpedo achternaaf van, ik meen, halverwege jaren '60.

Groet, Erwin
Chiel fietst

Bericht door Chiel fietst »

Long Johns zijn meestal uitgevoerd met een 24 inch wiel ondanks dat het frame soms geschikt is voor 26 inch.
Zo ook de mijne uit 1942, ik kocht hem met een 24 inch wiel (torpedo 1944). Maar het wiel was slecht en was het een moeilijke maat. Ik heb er nu een 26 inch wiel in gemaakt, past perfect. Toen ik hem net had was er veel informatie te vinden op de www.longjohn.org maar helaas blijkt de site uit de lucht. Hier stond informatie over de verschillende fabrikanten, verschillende modellen door de loop van de jaren en datering adhv. het framenummer. Wellicht kun je hem nog mailen.
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Chiel fietst schreef: 24 sep 2019, 11.50 Long Johns zijn meestal uitgevoerd met een 24 inch wiel ondanks dat het frame soms geschikt is voor 26 inch.
Zo ook de mijne uit 1942, ik kocht hem met een 24 inch wiel (torpedo 1944). Maar het wiel was slecht en was het een moeilijke maat. Ik heb er nu een 26 inch wiel in gemaakt, past perfect. Toen ik hem net had was er veel informatie te vinden op de www.longjohn.org maar helaas blijkt de site uit de lucht. Hier stond informatie over de verschillende fabrikanten, verschillende modellen door de loop van de jaren en datering adhv. het framenummer. Wellicht kun je hem nog mailen.
dus nog te vinden met de wayback machine:
https://web.archive.org/
/Marten
Chiel fietst

Bericht door Chiel fietst »

Plaats reactie