Even Voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
newbeeston

Even Voorstellen

Bericht door newbeeston »

Beste Mensen,

Het afgelopen jaar ben ik lid geworden van de rijwielvereniging en heb me ook aangemeld op het forum.

Mijn naam is Reinder Bleeker ik woon in Hoogezand en ben van '56.

Heb altijd meer een gemiddelde interesse op het gebied van tweewielers gehad en met name de klassieke motorfietsen.

Mijn dagelijkse fiets(en) is van klassieke origine,
de Gazelle Speciaal met stangenremmen en hoog frame is favoriet.

Het arsenaal is gaandeweg uitgebreid.....
Je gaat op een gegeven moment de diepte in er kwamen meer fietsen ja ook een no.8 kruis/stangen.

Op dit moment ben ik gegrepen door een fiets waar niet veel over te googelen is n.l. THE NEW BEESTON CYCLE
De fiets heb ik afgelopen zomer gebruikt,rijdt goed!
De kenmerken van de fiets duiden op een vooroorlogs exemplaar. balhoofdstrop,trapasstrop,vernikkeldtandwiel met de letters DBC,Williams cranq's enz.
DE fiets is zeer waarschijnlijk na de oorlog gereviseerd gezien de Lepper velgen en Philips verlichting.
De gebruikte lugs en pads van het frame komen overeen met BSA frame's uit de jaren 1910/1930.

Mijn nieuwsgierigheid was gewekt google gaf geen antwoord.In de herfstvakantie heb ik de Groninger Archieven bezocht en heb de enige aanwezige brochure van de firma Bronda uit Groningen mogen aanschouwen.
Wat een prachtig exemplaar uit 1914 !
Mijn fiets het model The New Beeston Cycle staat er in.
Ik heb er een scan van laten maken en ga het aan het forum archief aanbieden.

Mijn vraag is nu in 1914 was New Beeston een model van de firma Bronda maar in latere jaren werd het gebruikt als merknaam van de firma Bronda.

Heeft iemand hier brochures c.q.informatie over?

Van de fiets in kwestie heb ik geen foto,ligt op het moment uit elkaar i.v.m.een grote beurt.

Hoor graag.

MvG,
Reinder Bleeker
Bijlagen
Voorblad
Voorblad
1774_284_0001.jpg (705.21 KiB) 4631 keer bekeken
maartenB

Re: Even Voorstellen

Bericht door maartenB »

Beste Reinder,
Van harte welkom op het forum!
Het is mooi als je zo diep in de historie van een merk duikt, zo blijft er weer een beetje geschiedenis bewaard.
Je folder is zeer welkom in de documentatiebank, zoals je wellicht weet hebben we van New Beeston op het moment enkel een informatieblad van ca. 1955. Verder weet ik echt niets over het merk, maar gelukkig zijn hier mensen die veel beter zijn ingevoerd in de Nederlandse rijwielindustrie.

groet!
Maarten

PS: dank voor de mail, ik heb je brochure er al bij gezet!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
newbeeston

Re:Ter aanvulling J.Bronda 1914

Bericht door newbeeston »

Afbeelding van de New Beeston uit de brochure van J.Bronda uit 1914
The New Beeston
The New Beeston
1774_284_0004.jpg (214.21 KiB) 4614 keer bekeken
TheodK

Re: Even Voorstellen

Bericht door TheodK »

dag reinder

leuk dat je nu lid bent geworden van de vereniging. Ik ben heel benieuwd of je meer over Bronda/New Beeston kan vinden. Het lijkt me echt een merk waarover je nog veel kan ontdekken. De catalogus is in ieder geval prachtig. Het is blijkbaar een bedrijf dat , zoals velen in die tijd, fietsen importeerde en ook onder eigen merk assembleerde. Het is vaak lastig om hier informatie over te vinden. Je kan in ieder geval iets vinden in de archieven van de kamer van koophandel, daar staat in ieder geval in wie de directeuren waren en wanneer het bedrijf beeindigd is. als je geluk hebt vindt je daar ook jaarverslagen.
Verder kan je wellicht in de historische kranten iets vinden. Die kans wordt groter als je de namen van de directieleden kent. zie http://www.kb.nl/
Een andere mogelijkheid: Van een bedrijf in zwolle (rijwielfabriek Mulder) ben ik via een oproep in de lokale krant de familie op het spoor gekomen. Die bleken nog veel informatie te hebben. (foto's en folders). Dat is dus ook een mogelijk spoor dat je kan proberen.
succes!
Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Plaats reactie