Fongers BD3 50 1903 - Framenummer 13047

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
JasperA

Fongers BD3 50 1903 - Framenummer 13047

Bericht door JasperA »

Deze BD3 50 uit 1903 (met oorspronkelijk 26 inch wielen) was ooit onderdeel van de collectie van de Fongers fabriek. Dit is een interessant gegeven omdat het in mijn ogen aangeeft dat het ook voor de Fongers fabriek al een lastige opgave was om überhaupt fietsen uit deze periode tegen te komen. Ook de 2 CCG's uit 1905 en 1912, die net als deze BD3 uit de Fongers fabriek collectie kwamen, waren 'goed gebruikt' zullen we maar zeggen.

De Fongers fabriek collectie is ooit (in de jaren '70?) overgenomen door het Velorama in Nijmegen. Het Velorama heeft een paar jaar geleden besloten om het grootste deel van deze en haar eigen collectie Fongers rijwielen te verkopen. Zodoende dat dit rijwiel weer op de 'vrije markt' is gekomen.

Gelukkig zijn de belangrijkste, oudste en meest bijzondere exemplaren uit deze collecties in goede handen. Ook zijn de Fongers rijwielen van het Velorama op een gegeven moment goed gefotografeerd en gedocumenteerd 'voor het nageslacht'.

In het restauratie verslag van de BD3 60 uit 1903 van MaartenW komt deze BD3 regelmatig naar voren (oa. de excentrische trapas is nagemaakt).
Bijlagen
010-1.JPG
010-4.JPG
010-3.JPG
010-2.JPG
IMG_4826.JPG
IMG_4824.JPG
IMG_4823.JPG
IMG_4822.JPG
IMG_4821.JPG
IMG_4820.JPG
Laatst gewijzigd door JasperA op 6 okt 2019, 16.14, 1 keer totaal gewijzigd.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
ReinvB

Re: Fongers BD3 50 1903 - Framenummer 13047

Bericht door ReinvB »

Zo, dat is 70 jaar fietsgeschiedenis in 1 fiets ! Jaren 70 voorrekje, maar ook nog pedaalspies uit de jaren 0. Ieder van die 8 decennia lijkt wel zijn spoor gezet te hebben op die fiets. Ze hadden die fiets moeten houden, dan kun je net eentje toe voor een museum...Maar vakkundige restauratie verdient zo n fiets natuurlijk ook.
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste fietsliefhebbers,
Over deze fiets is nog iets interessants te melden.
Ik heb in de periode dat ik met mijn damesfiets bezig was ook deze fiets uitgezocht in het Archief in Groningen. Ze bleek in eigendom te zijn geweest van Mevr. A Rolandus Hagedoorn.
Thuis heb ik wat gegoogled op die naam en kwam vrij snel bij een afbeelding van een man op een fiets en het verhaal dat het een beroemde wielrenner zou zijn geweest. Zijn naam Jan Derk Rolandus Hagedoorn.
rolandus-hagedoorn-archief-eemland-aft005003612.jpg
Bij bestudering van de foto viel me de constructie in de achtervork op en ik wist dat ik die gezien had bij een Fongers bij Velorama.
Je kan een stukje achtervork er uit schroeven om de achterband te verwisselen.
Ook al doet het balhoofdplaatje anders vermoeden ,het bleek bij Velorama om de zelfde fiets te gaan Een rijwiel uit ik meen 1910. Op het zadeltasje staat zijn naam.

De kleine damesfiets was dus van zijn toenmalige vrouw die zich Annie Rolandus Hagedoorn liet noemen (A van Annie maar niet haar volledige doopnamen).
Op enig moment moeten beide fietsen toevertrouwd zijn geweest aan de Fongers fabriek voor bewaar-doeleinden.

Opvallend is dat de herenfiets ook 26 inch wielen heeft!

Groeten,
Maarten
JasperA

Bericht door JasperA »

Wat een bijzondere ontdekking Maarten!

De fiets die je bedoelt is de BBK 57 uit 1909. De fiets staat al in mijn lijst met bekende Fongers rijwielen. Ik heb foto’s van de fiets in mijn archief en ook Jos heeft van dit rijwiel (met het bowden remsysteem) een foto op zijn website (fongers.net) staan. Van de bijzondere constructie met de achtervork heb ik ook een foto.

Dit rijwiel is daarnaast ook nog uitgebreid weergegeven in het ‘Ons stalen ros’ boek van Kaspar en Michiel. Op het zadeltasje staat inderdaad overduidelijk ‘J.D. Rolandus’.

Mooi dat deze connectie weer boven water is!

De Fongers BBK 57 staat nog steeds in het Velorama Nijmegen op zolder tussen een hele rij met andere fietsen. Dank voor het delen van deze info!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie