Vandaag maar eens gewerkt aan de remmen van de HZ 70.
Een aantal onderdelen waren voorhanden maar met name de voorste stangen vanaf het stuur langs het balhoofd naar beneden moesten nog gemaakt worden.
Daarnaast was het voorste scharnier hefboompje van de achterrem erg versleten. Dat heb ik eerst maar eens opgelapt.
Je kan dat doen door de uitgesleten gaten weer op te vullen en dan uit te boren naar de juiste maat. Ik heb staafjes gesoldeerd in de gaten .
Die staafjes kon ik vervolgens in de draaibank uitboren. Mooi in het midden.
Bij dit heveltje het ik het drie maal herhaald en nu is het spelingsarm en goed bruikbaar.
Voor dit soort werk is propaan echt ideaal.

- Eerste gat gedicht
Het voorste gedeelte langs het balhoofd heb ik opgebouwd met deels originele F.G. rem materiaal en deels nagemaakt van bestaande remstangen en deels opnieuw gedraaid .
De schroefdraden in de koppelstukken zijn 1/4 inch met een spoed van 30 TPI.

- Tweede type rem verstelling
Dit is het tweede type verstelling van dit model rem. De eerste jaren (va 1908) bestond het systeem uit een buis met bovenaan een vaste moer op de buis en daarboven een moer die de gesleufde buis zou moeten klemmen om het stangetje dat van het stuur af komt.
Rond 1912 komt Fongers met dit tweede model. Hier heeft de dunne stang vanaf het stuur linkse draad en de gegroefde busmoeren op de buis hebben de linkse draad voor het ontvangen van de stang en
1/4 inch rechtse draad voor het bevestigen op de buis die vanaf onder komt. Het idee is dat als je de bovenste gegroefde busmoer rechtsom draait dat dan de totale lengte korter wordt. Dit om de remmen bij te stellen.
De bekende foto (beeldbank) van de tegen de muur leunende Fongers BD heeft deze verstelling en nog wel de hoekige gaffeltjes. Die foto is om die reden goed te dateren.
Later in de 20er jaren wordt dit systeem versimpeld en verdwijnt de onderste busmoer en het dikkere busje (''versiering'') boven op.
Voor een juiste restauratie is dus zaak te weten uit welke periode de fiets komt en wat er op hoort.
De fietsen met de gemoderniseerde remmen vanaf 1928 hebben nog steeds de linkse draad in de stang maar geen rechtse draad om samen een verkorting/verlenging te realiseren. Heel vreemd dus dat men toch die linkse draad aan hield.
Hier onder nog het verschil tussen het eerste en tweede type gaffeltje. Ergens rond 1915 is de wijziging gemaakt naar dat meer afgeronde model.

- Vroege en latere gaffel
En deze foto laat nog eens zien dat er eerst een ander mannetje een stukje naar voor gesoldeerd zat. Er is duidelijk een aftekening te zien.
Groeten,
Maarten