vraag trapas 18 mm: waar vind ik crank?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
retrokees

vraag trapas 18 mm: waar vind ik crank?

Bericht door retrokees »

Beste collega fietsliefhebbers,

Mijn eerste forumbericht dus hopelijk doe ik het goed... ;-)

Ik heb een Veeno uit ca. 1953 en daar blijkt een afwijkende maat trapas in te zitten. De lagers e.d. zijn nog perfect maar ik mis de linkercrank. Omdat de diameter van de trapas 18,0 mm is kan ik daar geen willekeurige andere crank op schuiven.
Mijn vragen hierover zijn:
1
Kan ik ergens nog een linkercrank met een binnendiameter van 18,0 mm kopen?
2
Zou ik zo'n crank kunnen vinden op de fietsverzamelbeurs in Berlikum komende zondag?

Alvast bedankt voor de moeite,
vrgr
Kees
maartenB

Re: vraag trapas 18 mm: waar vind ik crank?

Bericht door maartenB »

Hoi Kees,
Ik vermoed dus dat je een transportfiets hebt? Daarvan heb je goede kans dat er delen liggen op de beurs. Zeker weet je het nooit.
Andere optie is om een stevig model crank dat de juiste maat heeft passend te maken door het gat te ruimen.

succes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Meet wel de dikte goed op. Voor zover mij bekend hebben alleen Gazelle transportfietsen een 18,0mm trapas, en de rest meestal ergens tussen 17,0 en 18,0mm. Er zit veel variatie in, en het moet echt exact passen. Met een te ruime passing trap je de trapas kapot, en dan ben je nog veel verder van huis. Het zijn nu juist cranks en trapassen die vrijwel onvindbaar zijn, omdat ze en heel zeldzaam zijn, en er zoveel variatie in zit dat je er heel wat in handen moet hebben gehad om een passende te vinden. Dus er zuinig op zijn, en liever reviseren dan vervangen indien mogelijk. En let ook op de lengte van de crank, want daar kan zomaar een centimeter verschil in zitten, wat jezelf op den duur gaat slopen als je daar veel op rijdt.

Op de beurs in Berlicum is in het algemeen vrij weinig transportfiets materiaal, dus ik acht de kans klein dat je iets passends zult vinden. De kans is groter bij Toon Mensinck: http://nostalgie-oirschot.nl Het beste is de trapas meenemen naar hem, zodat je de cranks kunt passen. Als je een crank er maar met moeite op krijg, dan heb je de goede maat. Krijg je hem er niet of heel makkelijk op, dan moet je verder zoeken.
retrokees

Bericht door retrokees »

Hoi MaartenB en Jeroen,

Bedankt voor jullie info, dat helpt me zeker op weg.

Het is overigens geen transportfiets want ik heb de Veeno in originele staat bij de eerste eigenaar opgehaald. Het is een standaard herenfiets waarvan verder alles standaard maatvoering was. Alleen de trapas blijkt flink oversized te zijn. De inbouwmaat voor de cups in het frame is bijvoorbeeld 45,2 mm. Ik heb niet kunnen vinden of bekend is dat Veeno dat deed maar in ieder geval kan ik nu zoeken naar onderdelen van transportfietsen dus. De wereld van oude fietsen zit vol onverwachte verrassingen. ;) De trapas zelf is trouwens van zo'n mooie kwaliteit dat ik die nooit meer zal verslijten, echt prachtig.

Nogmaals bedankt!
Kees
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Interessant! Ook de cup maat van 45.2mm is typisch iets wat ook Gazelle op transportfietsen toepastte, terwijl de meeste andere transportfietsen 45.0mm cups hadden. Wellicht dat een Gazelle transportfiets crank je dus kan helpen, als je er eentje kunt vinden. Een ander alternatief is een transportfiets crank met een wat kleiner gat, en die ruimen.
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Die trapassen van Veeno zijn inderdaad behoorlijk fors bemeten, en duurzaam ook.
Als het de originele trapas betreft, zullen er waarschijnlijk de letters Veeno in zijn gestanst.
Dat geldt trouwens ook voor de cranks (de crank, in uw geval)

Groet, Erwin
mazell99

Bericht door mazell99 »

Volgens mij is Veeno een merk dat heel lang standaard 18 mm trapassen toepaste in de meeste modellen ook bij de Tourfietsen .
Had zelf ook een 1932 Veeno heren Rijwiel met een 18 mm trapas .
Plaats reactie