Goedemiddag allemaal,
Toen wij dit voorjaar in Zweden waren werden wij verliefd op een fiets.
Helaas komen wij niet aan opknappen toe en gaan ‘m weer verkopen. Wie kan ons vertellen uit welk jaar deze fiets ongeveer is en wat deze waard is? En wie kent er een liefhebber/verzamelaar?
Merk is Varldsmastarrmarket
Zweedse fiets
Re: Zweedse fiets
Goedemorgen, een leuke aankoop in redelijke originele staat met alle typische kenmerken van een Zweedse fiets - de onderaan uitlopende spatborden, kettingscherm met een fraai patroon, ashtabula crankstel, de handgreep die latere versies van de Monark legerfietsen ook hadden, draaibel, verlichting enzovoort.
Mijn schatting, op basis van vergelijking met modellen van andere merken, is dat de fiets eind jaren 60, begin jaren 70 kan worden gedateerd.
Helaas is er in Nederland beperkte vraag naar dergelijke fietsen en het aanbod gering, bovendien is het een onbekend merk, dus over prijzen valt weinig te zeggen. Wat de liefhebber ervoor overheeft, om een dooddoener te gebruiken. Ik hou wel van Zweedse fietsen vanwege de eigenheid van de vormgeving - je herkent ze onmiddellijk - en eigenlijk ook omdat Zweden zo’n prachtig land is.
Groet,
Hans
Mijn schatting, op basis van vergelijking met modellen van andere merken, is dat de fiets eind jaren 60, begin jaren 70 kan worden gedateerd.
Helaas is er in Nederland beperkte vraag naar dergelijke fietsen en het aanbod gering, bovendien is het een onbekend merk, dus over prijzen valt weinig te zeggen. Wat de liefhebber ervoor overheeft, om een dooddoener te gebruiken. Ik hou wel van Zweedse fietsen vanwege de eigenheid van de vormgeving - je herkent ze onmiddellijk - en eigenlijk ook omdat Zweden zo’n prachtig land is.
Groet,
Hans
Dag Hans, wij willen de fiets inderdaad van de hand doen. Helaas zelf toch geen tijd om ‘m op te knappen. Ik wilde ‘m gewoon op Marktplaats zetten. Laat maar weten als jij ‘m wilt overnemen. Hij staat in Almere. Groet, Barbara
Laatst gewijzigd door Smörebröd op 23 okt 2019, 06.44, 1 keer totaal gewijzigd.
Graag gedaan Barbara. En mochten jullie echt overwegen hem van de hand te doen, laat het even weten. De fiets verdient het wel moot opgeknapt te worden.
Groet,
Hans
Groet,
Hans
Laatst gewijzigd door hansvdw op 19 okt 2019, 21.51, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij een Crescent, jaren 60. In die tijd waren volgens mij alle zweedse merken inelkaargefuseerd tot een concern. De oude website van de cykelhistoriska förening heeft veel informatie. http://cykelhistoriska.se/old/ .Ik weet niet of jullie zweeds kunnen lezen, ik kan het wel, dus ik kan eventueel wel wat vertalen. Ook heeft de cykelhistoriska förening een facebookside. Qua waarde zou je natuurlijk kunnenbeginnen met wat je zelf hebt betaald, dat zou ik verder ook niet weten. Vriendelijke groet, Rein
Dank Rein voor je aardige bericht. En sorry voor mijn late reactie daarop. Als ik je Zweeds nodig heb, weet ik je te vinden
. Groet, Barbara