Probleem met loszittende crank

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Hubert

Probleem met loszittende crank

Bericht door Hubert »

Ik heb een oude ijscofiets waarbij iedere keer na een tijdje de linker crank los komt te zitten op de trapas. Er onstaat speling die wel een graad of 20 kan worden.

Ik heb er al een paar keer een nieuwe crankspie in gezet, maar het probleem komt terug. Weet iemand wat het probleem kan zijn? Of heb ik voor een bakfiets een speciale zwaardere crankspie nodig?

Bijgaand nog 2 fotos van de trapas en de plek waarop de crank op de as zit.

Alvast bedankt,

Hubert
IMG_1790.JPG
IMG_1792.JPG
Jeroen Zuiderwijk

Re: Probleem met loszittende crank

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Die spiebaan is goed stuk. Die moet perfect vlak zijn, anders kan de spie niet de krachten doorgeven zonder dat het materiaal vervormd. De enige manier om die trapas te redden, is de spiebaan vol te lassen en er opnieuw een spiebaan in te slijpen. Dat is geen makkelijke klus. Los daarvan kan ook het cylindische deel beschadigd zijn, en dat is nog veel moeilijker om te repareren. Trapassen vervangen is ook bijna niet te doen, want ze zijn erg zeldzaam, en er zit zeer veel variatie in de maten (zie http://www.transportfiets.net/2019/04/2 ... et-letten/ ). Dus een precies passend exemplaar vinden kan een lange zoektocht worden.

P.s. een veel voorkomende oorzaak voor deze beschadigingen is een mismatch in maat tussen de crank en trapas. De trapas moet exact passen, en de crank moet met moeite op de trapas geschoven kunnen worden. Zit daar speling in, dan gaat de crank zich naar verloop van tijd loswerken, hoe vast de spie ook zit. Dan gaat de boel kapot. Zie slechte passing: http://www.transportfiets.net/wp-conten ... 0624_n.mp4
En goede passing: http://www.transportfiets.net/wp-conten ... 5248_n.mp4
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Het probleem zou opgelost kunnen worden door er voldoende staal op te lassen en daarna met een draaibank de juiste diameter aan te geven.
En dan 'nog even' door de freesbank om de spiebaan te frezen.
Als de passing goed is hoeft er geen speciale spie in. Gewoon 9,5mm.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Hubert

Bericht door Hubert »

Dank voor de snelle reacties. Niet bemoedigend maar wel duidelijk.

Nog 2 vragen:
Op de trapas staat het nummer 42; zegt dat iemand iets.
Ik heb ook een foto van de andere kant van de trapas toegevoegd. Is dit zoals het ongeveer zou moeten zijn?

Hubert
IMG_1793.JPG
IMG_1794.JPG
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Hubert schreef: 14 nov 2019, 17.51 Dank voor de snelle reacties. Niet bemoedigend maar wel duidelijk.

Nog 2 vragen:
Op de trapas staat het nummer 42; zegt dat iemand iets.
Ik heb ook een foto van de andere kant van de trapas toegevoegd. Is dit zoals het ongeveer zou moeten zijn?

Hubert

IMG_1793.JPGIMG_1794.JPG
Als je een lineaal langs het oppervlak legt kun je er duidelijk onderdoor kijken. Nieuw was het een zuivere cilinder, dus helaas die kant is ook rot, maar niet zo erg als aan de overkant ;)
/Marten
Plaats reactie