voorbeschouwing Fongers HZ 70
-
- Berichten: 2631
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: voorbeschouwing Fongers HZ 70
Ja, wordt wel weer een lekker fietsje deze!
Ik ben er nog niet klaar mee maar er staat ook nog wel een en ander wat ik eens af moet maken.
De J-rad bijvoorbeeld en natuurlijk de Guest and Barrow safety die ik laatst gekocht heb.
Wat Fongers aangaat is er nog de HH die ik zeker goed wil krijgen. Ik mis daarvoor nog een plat-smal achterspatbord en ovale cranks.
Maar als dat er is (of nagemaakt) dan bouw ik die af.
Hierbij nog wat fotos van de crankbewerking. Door te spiegelen kon ik vrij nauwkeurig de boel passend slijpen.
De powerfile is daarbij tamelijk onmisbaar. Goedkoop ding ,gaat snel stuk maar wel heel handig in gebruik.
Ik ben er nog niet klaar mee maar er staat ook nog wel een en ander wat ik eens af moet maken.
De J-rad bijvoorbeeld en natuurlijk de Guest and Barrow safety die ik laatst gekocht heb.
Wat Fongers aangaat is er nog de HH die ik zeker goed wil krijgen. Ik mis daarvoor nog een plat-smal achterspatbord en ovale cranks.
Maar als dat er is (of nagemaakt) dan bouw ik die af.
Hierbij nog wat fotos van de crankbewerking. Door te spiegelen kon ik vrij nauwkeurig de boel passend slijpen.
De powerfile is daarbij tamelijk onmisbaar. Goedkoop ding ,gaat snel stuk maar wel heel handig in gebruik.
Re: voorbeschouwing Fongers HZ 70
Misschien wat off-topic maar ik vroeg me af, nu je al die rijwielen van vooraanstaande merken van dichtbij hebt bekeken en er ook op gereden hebt, hoe een fiets er uit zou zien als je deze volledig zelf zou mogen ontwerpen...
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
-
- Berichten: 2631
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: voorbeschouwing Fongers HZ 70
Ja , wel een leuke vraag die ik me zelf ook al vaker gesteld heb.
Ik heb wel gefantaseerd om een nieuw merk te beginnen. Zo iets als wat George ooit aangegaan is.
Ik vrees echter productaansprakelijkheid en regelgeving omtrent remmen en zo.
Het mooiste leek me om een luxe toerfiets te bouwen zo als de Engelsen deden in het begin van de 20e eeuw.
Voor het gemak zou ik aan die richtlijn ook merken als Fongers ,Burgers en Simpex kunnen toevoegen.
Een mooie stijlvolle hoge herenfiets met uitgebreid remsysteem slanke spatborden met massieve stangetjes. 7 inch cranks,
groot tandblad. Lange pedalen met gedeelde blokken. Hoge of open vorkkroon. Achter rem op de staande achtervork.
Remblokjes die zich zelf reguleren dus een schommelarm in de hoefijzer zodat beide blokjes even hard drukken op de velg.
Stuur met kleminrichting aan het balhoofd. Gecombineerd met lamphaak en stuurslot.
Frame geheel opgebouwd uit lugs dus ook in staande en liggende vork en aan uiteinde van de vorken.
Mogelijk achtervorken zonder schouders dus rechtdoorlopende buizen. D-profiel buizen, Naven ; disc adjusting of kogellagers met inschroef kappen.
Bovenbuis licht aflopend naar voor. dunne bovenbuis (dus niet zo dik als Fongers). Stuurbocht zo als de Nederlandse fiets.
De Engelsen waren wat platter. Gebruikelijke onderdelen vernikkeld. frame en spatborden zandkleurig met een turquose biezen.
Zo iets zou het worden!
Groeten,
Maarten
Ik heb wel gefantaseerd om een nieuw merk te beginnen. Zo iets als wat George ooit aangegaan is.
Ik vrees echter productaansprakelijkheid en regelgeving omtrent remmen en zo.
Het mooiste leek me om een luxe toerfiets te bouwen zo als de Engelsen deden in het begin van de 20e eeuw.
Voor het gemak zou ik aan die richtlijn ook merken als Fongers ,Burgers en Simpex kunnen toevoegen.
Een mooie stijlvolle hoge herenfiets met uitgebreid remsysteem slanke spatborden met massieve stangetjes. 7 inch cranks,
groot tandblad. Lange pedalen met gedeelde blokken. Hoge of open vorkkroon. Achter rem op de staande achtervork.
Remblokjes die zich zelf reguleren dus een schommelarm in de hoefijzer zodat beide blokjes even hard drukken op de velg.
Stuur met kleminrichting aan het balhoofd. Gecombineerd met lamphaak en stuurslot.
Frame geheel opgebouwd uit lugs dus ook in staande en liggende vork en aan uiteinde van de vorken.
Mogelijk achtervorken zonder schouders dus rechtdoorlopende buizen. D-profiel buizen, Naven ; disc adjusting of kogellagers met inschroef kappen.
Bovenbuis licht aflopend naar voor. dunne bovenbuis (dus niet zo dik als Fongers). Stuurbocht zo als de Nederlandse fiets.
De Engelsen waren wat platter. Gebruikelijke onderdelen vernikkeld. frame en spatborden zandkleurig met een turquose biezen.
Zo iets zou het worden!
Groeten,
Maarten
Re: voorbeschouwing Fongers HZ 70
Gaaf!! Ik lees zo niets onoverkomelijks om er eentje te bouwen...



Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: voorbeschouwing Fongers HZ 70
Ha ha ha, je ziet het in details al voor je! Zelfs de kleur van de biezen!
Ik heb een paar jaar terug een 70 cm Girder frame zelf opgebouwd met 20-er jaren deeltjes die ik nog had liggen, Het frame merk was onbekend dus ik had alle vrijheid. Was heel erg leuk! Geeft enorme vrijheid als je opeens niet meer per se aan dat ene merk of model gebonden bent.
Ik heb een paar jaar terug een 70 cm Girder frame zelf opgebouwd met 20-er jaren deeltjes die ik nog had liggen, Het frame merk was onbekend dus ik had alle vrijheid. Was heel erg leuk! Geeft enorme vrijheid als je opeens niet meer per se aan dat ene merk of model gebonden bent.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2631
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: voorbeschouwing Fongers HZ 70
Ja die Girder was ook een hele mooie fiets geworden Maarten.
Ik heb `m laatst nog gezien in Winterswijk.
Ik zou voor mijn eigen fabricaat ook graag veel van de onderdelen zelf maken. Balhoofd onderdelen, cranks tandblad etc.
Dus geen St Bavo of Archipel die haar spullen overal vandaan haalde en zelf een frame bouwde of zelfs lieten bouwen zoals Archipel door Alt Leiden liet doen.
Maar zo als Simplex en Burgers en Fongers die de moed of dommigheid hadden om zelf allerlei onderdelen te gaan fabriceren.
Ik geloof niet dat ze daar mee hun winstgevendheid hebben bevorderd maar het leverde wel zeer smaakvolle fietsen op.
En daar zou het mij natuurlijk ook om gaan.
Ik heb `m laatst nog gezien in Winterswijk.
Ik zou voor mijn eigen fabricaat ook graag veel van de onderdelen zelf maken. Balhoofd onderdelen, cranks tandblad etc.
Dus geen St Bavo of Archipel die haar spullen overal vandaan haalde en zelf een frame bouwde of zelfs lieten bouwen zoals Archipel door Alt Leiden liet doen.
Maar zo als Simplex en Burgers en Fongers die de moed of dommigheid hadden om zelf allerlei onderdelen te gaan fabriceren.
Ik geloof niet dat ze daar mee hun winstgevendheid hebben bevorderd maar het leverde wel zeer smaakvolle fietsen op.
En daar zou het mij natuurlijk ook om gaan.
-
- Berichten: 2631
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: voorbeschouwing Fongers HZ 70
Vandaag kan ik zeggen dat de HZ70 een goede rijder is.
Ik had al eerder een paar rondjes gereden maar steeds was er wel iets mis.
Bij de eerste tocht knalde mijn binnenband tot een fraaie onherstelbare ster.
Ik voelde een bobbel en voor dat het goed door drong was het te laat.
Nu zitten er twee frisse (nog net iets te schone) banden op van Simon ''Bikes to remember''
Simon meende al dat het lekker passende banden zijn en ik ben het nu met hem eens.
Ze liggen meteen goed in de velg zonder diepere stukken wat je soms wel eens hebt.
Bovendien geven ze een mooi smal profiel. De 1 1/2 bolling komt mooi terug naar daar waar het wegdek geraakt wordt.
Het valt me steeds op dat bij het opbouwen van zo`n project er steeds allerlei foutjes in sluipen.
Remstangetje te lang. knak in de pedaal ,kettinglijn niet helemaal lekker, rem die niet goed terug komt etc.
Ik heb zelfs na het lakken de mannetjes van het achterspatbord wat verbreed. Het achterspatbord wilde er niet lekker tussendoor en de staande en liggende vorken liepen vanaf het mannetje weer naar buiten (respectievelijk naar zadellug en naar trapas).
Best vervelend als je een wijziging nodig vind na dat je al aan het afwerken bent geweest. Uiteindelijk viel het mee en is het resultaat ook veel beter.
De kettinglijn is nu kloppend en de buizen staan er beter, ''natuurlijker'' op.
Ik heb aanvankelijk een Diamond ketting gemonteerd gehad. Fongers monteerde die in de jaren 20 op haar fietsen.
Het systeem waarmee ze sluiten is door de asjes van de sluitschakel naar elkaar toe te buigen. Nu een heel gangbaar systeem maar deze is al van de jaren 20 dus.
Uiteindelijk heb ik een Coventry chain met dikke 4,2 mm asjes gemonteerd omdat dat iets beter klopt in de tijd en omdat ze iets korter uitviel (slijtage). De kettingspanners zijn iets minder ingedraaid en het wiel staat nu iets verder in de vorken.
Ik ben ook bezig geweest met de remblokhouders. Dat is bij Fongers een afwijkend model wat ook nog al bewerkelijk is om te vervaardigen.
Maar veel leuker om dit op je fiets te hebben dan aangepaste normale blokhouders. De remblokken zelf moeten op maat gemaakt worden om te passen in de open houders. Voor sluiten de blokken aan op de hoefijzers en achter zit er zo`n 8 mm afstand tussen. Ik zag op beeldbank foto`s dat daar ook de nodige verschillen en wijzigingen in zitten. In het begin was de achterste hoefijzer smaller en sloot de remschoen aan bijvoorbeeld.
Ik heb dankzij Jasper ook een fraaie balhoofdtransfer kunnen plaatsen. Beetje riskante onderneming omdat de transfer duidelijk wat vergaan was in de loop der jaren maar de kleuren zijn wel heel fraai. Een beetje als bladgoud vind ik. En toch weer een andere afbeelding dan die op mijn CCG.
In eerste instantie leek het uit de zelfde productie te komen maar nee, net weer een andere tekening.
Groeten,
Maarten
Ik had al eerder een paar rondjes gereden maar steeds was er wel iets mis.
Bij de eerste tocht knalde mijn binnenband tot een fraaie onherstelbare ster.
Ik voelde een bobbel en voor dat het goed door drong was het te laat.
Nu zitten er twee frisse (nog net iets te schone) banden op van Simon ''Bikes to remember''
Simon meende al dat het lekker passende banden zijn en ik ben het nu met hem eens.
Ze liggen meteen goed in de velg zonder diepere stukken wat je soms wel eens hebt.
Bovendien geven ze een mooi smal profiel. De 1 1/2 bolling komt mooi terug naar daar waar het wegdek geraakt wordt.
Het valt me steeds op dat bij het opbouwen van zo`n project er steeds allerlei foutjes in sluipen.
Remstangetje te lang. knak in de pedaal ,kettinglijn niet helemaal lekker, rem die niet goed terug komt etc.
Ik heb zelfs na het lakken de mannetjes van het achterspatbord wat verbreed. Het achterspatbord wilde er niet lekker tussendoor en de staande en liggende vorken liepen vanaf het mannetje weer naar buiten (respectievelijk naar zadellug en naar trapas).
Best vervelend als je een wijziging nodig vind na dat je al aan het afwerken bent geweest. Uiteindelijk viel het mee en is het resultaat ook veel beter.
De kettinglijn is nu kloppend en de buizen staan er beter, ''natuurlijker'' op.
Ik heb aanvankelijk een Diamond ketting gemonteerd gehad. Fongers monteerde die in de jaren 20 op haar fietsen.
Het systeem waarmee ze sluiten is door de asjes van de sluitschakel naar elkaar toe te buigen. Nu een heel gangbaar systeem maar deze is al van de jaren 20 dus.
Uiteindelijk heb ik een Coventry chain met dikke 4,2 mm asjes gemonteerd omdat dat iets beter klopt in de tijd en omdat ze iets korter uitviel (slijtage). De kettingspanners zijn iets minder ingedraaid en het wiel staat nu iets verder in de vorken.
Ik ben ook bezig geweest met de remblokhouders. Dat is bij Fongers een afwijkend model wat ook nog al bewerkelijk is om te vervaardigen.
Maar veel leuker om dit op je fiets te hebben dan aangepaste normale blokhouders. De remblokken zelf moeten op maat gemaakt worden om te passen in de open houders. Voor sluiten de blokken aan op de hoefijzers en achter zit er zo`n 8 mm afstand tussen. Ik zag op beeldbank foto`s dat daar ook de nodige verschillen en wijzigingen in zitten. In het begin was de achterste hoefijzer smaller en sloot de remschoen aan bijvoorbeeld.
Ik heb dankzij Jasper ook een fraaie balhoofdtransfer kunnen plaatsen. Beetje riskante onderneming omdat de transfer duidelijk wat vergaan was in de loop der jaren maar de kleuren zijn wel heel fraai. Een beetje als bladgoud vind ik. En toch weer een andere afbeelding dan die op mijn CCG.
In eerste instantie leek het uit de zelfde productie te komen maar nee, net weer een andere tekening.
Groeten,
Maarten
Re: voorbeschouwing Fongers HZ 70
Mooi hoor! Volgens mij de oudste rijdende 70 cm fiets van Fongers. Fietsen uit de jaren 10 hebben in veel opzichten een andere detaillering dan die van na 1920-1925. Mooi hoe je dat allemaal hebt nagebouwd. Maar wat een werk; toevallig bijgehouden hoeveel uur werk je erin hebt zitten?
Nog een detailvraag: klopt de belijning op het balhoofd? Ik heb niet eerder gezien dat er onder en boven het transfer dubbele dwarse biezen zijn geplaatst.
groet, Jos
Nog een detailvraag: klopt de belijning op het balhoofd? Ik heb niet eerder gezien dat er onder en boven het transfer dubbele dwarse biezen zijn geplaatst.
groet, Jos
-
- Berichten: 2631
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: voorbeschouwing Fongers HZ 70
Dank je Jos,
Ik heb er ook lol in om die verloren gewaande modellen weer leven in te blazen.
En dan zo dicht mogelijk bij het origineel te komen is ook de sport.
Wat dat betreft zijn nu juist de biezen een hekel punt.
Ze zijn moeilijk terug te vinden op de foto`s van de beeldbank.
Of ze vallen weg en/of ze werden op de vroegste fietsen niet altijd aangebracht.
Ik geloof ook dat ik ergens een gelezen heb dat het een toevoeging was dat biezen.
Het door mij aangebrachte patroon zal zeker hier en daar afwijken.
Wat de dubbele belijning op het balhoofd betreft, dat zie je terug op diverse foto`s.
Als voorbeeld : de Beeldbank foto van de drie gefotografeerde frames met balhoofdtransfers Fongers, Nederland en Groningen.
Op die foto zie je de dubbele lijnen op de BB en de enkele op de Nederland en Groningen (foto eindigend op _455_56).
Andere foto waar het goed op te zien is: balhoofd van opzij (_703_12)
Het lijkt wel zo dat de verticale lijn beide dwarsstreepjes aandoet terwijl bij mijn fiets de uiterste dwarsstreepjes los staan.
De afstand tussen de dwarsstreepjes is ook iets kleiner bij het origineel krijg ik de indruk
Ongetwijfeld zitten er verschillen in de originele en mijn fiets.
Voor het overige is het tandblad niet het juiste. Deze is een platte door Fongers gemaakt en er zou er een met rand op moeten door Williams gemaakt. Ook leuk in de puzzel is om de diverse uitvoeringen naar waarheid op te bouwen. De HZ fietsen kregen eind jaren 10 begin 20 een opwaardering omdat de CCG modellen er tussen uit vielen. Vanaf die jaren zaten er Fongers cranks en tandbladen op de HZ fietsen. Met driepoot en losse crank rechts. Wel kleinere diameter cups en conussen. Even later midden 20er jaren komt de CCG terug in de catalogus en zakt de HZ naar omlaag qua remsysteem maar blijven de duurdere cranks en tandblad.
Ik heb voor deze HZ70 nog gedacht om een dames-tandblad te gaan veranderen maar dacht op een gegeven moment: ''waar ben ik eigenlijk mee bezig,
gaat dit niet te ver?''
Over de uren van dit project. Ik heb niets bijgehouden maar terug geteld vanaf de aanschaf zal het een uur of 100 moeten zijn geweest.
Eind september tot midden november drie keer per week een uur of 4 gemiddeld. Misschien nog iets meer.
Groeten,
Maarten
Ik heb er ook lol in om die verloren gewaande modellen weer leven in te blazen.
En dan zo dicht mogelijk bij het origineel te komen is ook de sport.
Wat dat betreft zijn nu juist de biezen een hekel punt.
Ze zijn moeilijk terug te vinden op de foto`s van de beeldbank.
Of ze vallen weg en/of ze werden op de vroegste fietsen niet altijd aangebracht.
Ik geloof ook dat ik ergens een gelezen heb dat het een toevoeging was dat biezen.
Het door mij aangebrachte patroon zal zeker hier en daar afwijken.
Wat de dubbele belijning op het balhoofd betreft, dat zie je terug op diverse foto`s.
Als voorbeeld : de Beeldbank foto van de drie gefotografeerde frames met balhoofdtransfers Fongers, Nederland en Groningen.
Op die foto zie je de dubbele lijnen op de BB en de enkele op de Nederland en Groningen (foto eindigend op _455_56).
Andere foto waar het goed op te zien is: balhoofd van opzij (_703_12)
Het lijkt wel zo dat de verticale lijn beide dwarsstreepjes aandoet terwijl bij mijn fiets de uiterste dwarsstreepjes los staan.
De afstand tussen de dwarsstreepjes is ook iets kleiner bij het origineel krijg ik de indruk
Ongetwijfeld zitten er verschillen in de originele en mijn fiets.
Voor het overige is het tandblad niet het juiste. Deze is een platte door Fongers gemaakt en er zou er een met rand op moeten door Williams gemaakt. Ook leuk in de puzzel is om de diverse uitvoeringen naar waarheid op te bouwen. De HZ fietsen kregen eind jaren 10 begin 20 een opwaardering omdat de CCG modellen er tussen uit vielen. Vanaf die jaren zaten er Fongers cranks en tandbladen op de HZ fietsen. Met driepoot en losse crank rechts. Wel kleinere diameter cups en conussen. Even later midden 20er jaren komt de CCG terug in de catalogus en zakt de HZ naar omlaag qua remsysteem maar blijven de duurdere cranks en tandblad.
Ik heb voor deze HZ70 nog gedacht om een dames-tandblad te gaan veranderen maar dacht op een gegeven moment: ''waar ben ik eigenlijk mee bezig,
gaat dit niet te ver?''
Over de uren van dit project. Ik heb niets bijgehouden maar terug geteld vanaf de aanschaf zal het een uur of 100 moeten zijn geweest.
Eind september tot midden november drie keer per week een uur of 4 gemiddeld. Misschien nog iets meer.
Groeten,
Maarten
Re: voorbeschouwing Fongers HZ 70
Lijkt me een leuk project Maarten!! 

Ik ben een fietsjereeeeek, ik ben een fietsjereeeeeeeek!!! 
