Probleem bij de X naaf die ik uit elkaar heb gehaald was dat de pallen van de tweede versnelling erg beschadigd waren.

- beschadigde pallen
Dat kan ontstaan als de veertjes niet meer goed werken en daardoor de pallen niet goed aangrijpen in de gezaagtande binnenkant van de rechter deksel.
Ook aangekoekt vet of dikke olie kan het werken van de pallen bemoeilijken waardoor ze gaan doorslaan en beschadigd raken.
Omdat deze pallen een specifieke vorm hebben kon ik ze niet wisselen met een latere variant van S.A.
Ten miste niet zover ik ze ken en in huis heb.
Ik heb daarom de beschadiging er van af geslepen en gekeken of de daardoor verkorte pal nog zou werken.
Dat was het geval dus ik kon de reparatie uitvoeren zonder rare bijwerkingen.

- teruggeplaatste pallen
B.S.A. heeft de S.A.X naaf mogen nabouwen . Ze hebben dat echter gedaan door bijna alle afmetingen wat te veranderen.
Je kan bijna geen onderdelen van de BSA naaf gebruiken maar de pallen bijvoorbeeld zijn wel te gebruiken.
Ik had die niet echter omdat ik ze al een keer in een naaf heb gebruikt maar kon wel wat veertjes over zetten waardoor de opgefriste pallen ook weer heel positief naar buiten kwamen.

- kleine veertjes die ook snel foetsie zijn
Probleem bij de F X naaf in de Fongers HZ70 was dat de fiets in z`n lichte verzet af en toe doorsloeg naar z`n 2.
Bij open maken van de naaf bleek dat de pallen bij deze naaf een keer vervangen waren door te lange pallen.
De uitgeklapte maat van de pallen in haar behuizing was groter dan de binnenmaat van de naafhuls. In het lichte verzet dienen de pallen vrij te bewegen zonder nog in de gezaagtande rechter deksel in te grijpen. Door zich zelf echter in de naafmantel vast te ''happen'' kreeg je toch even het tweede versnellingen gevoel. Aan de binnenkant van de naaf waren ook groefjes zichtbaar waar die pallen hadden gehapt.
Door ze nu in te korten (zo als bij de reparatie hier boven beschreven) bleven ze onder de diameter van de naafhuls en door er een klein schuin kantje aan te slijpen werden ze ook nog eens makkelijker in de gezaagtande rechter deksel getrokken (bij opschakelen naar z`n 2)
Twee verbeteringen dus die je misschien niet graag maakt maar met kijken hoe het zou moeten werken toch vrij risicoloos kan worden gedaan.
Ik haal overigens bij revisie ook altijd scherpe beschadigingen en slijt''haakjes'' weg van onderdelen. Zo`n klein ontstane haakje kan net een hapering geven waar je niet op zit te wachten.
Bij het in elkaar zetten van de SA X naaf s het van belang om de rechter conus zo aan te draaien dat er nog wat vrijheid is tussen de pallen en de gezaagtande rechter schroefdeksel. Dat is dan de stand van de lichtste versnelling.

- kleine ruimte tussen pal en deksel
Bij de X naaf met de fijne schroefdraad (in feite een F.X. as dus) kan je de contramoeren, conussen en kogelframes van een K of AW gebruiken.
Dat is wel een voordeel . Hier was een kogelframe gebroken en de contramoeren waren weg.
Nu nog een fiets vinden uit 1909-1910 met 40 spaaks achterwiel...
Groeten,
Maarten