Overgelakte Fongers herstellen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
FongersFreak

Overgelakte Fongers herstellen

Bericht door FongersFreak »

Hallo

Ik heb vandaag een Fongers H65 uit 1936 opgehaald. Tijdens de aankoop zag ik dat de hele fiets is overgelakt. Thuis ben ik eens gaan kijken of ik er nog wat originele lak onder vandaan kon halen, en dat lukte. Na voorzichtig schuren met wat scotchbrite en daarna commandant kwam er nog nette lak onder vandaan en zelfs hier en daar wat biezen.

Dit wil ik graag bij de hele fiets gaan doen, een nadeel is alleen dat je snel te ver gaat. Daarnaast is het ook een tijdrovend proces.

Heeft iemand een tip of andere methode om een overgelakte fiets makkelijk van de "nieuwere" lak te ontdoen?

Ik hoor graag jullie gedachten.

Groetjes Levi
rowejon

Re: Overgelakte Fongers herstellen

Bericht door rowejon »

Hi,
Ik heb scotchbrite met thinner gebruikt.
Groeten Jon
Appie's

Bericht door Appie's »

svherp mesje wil ook wel alleen ga je dn snel te ver
antieke transportfietsen
Svenhaan

Bericht door Svenhaan »

Ik gebruik daar HG graffiti remover voor. Dit tast niet de oude 'emaille' lak aan maar wel de modernere lak die eroverheen zit.
Wel goed in de gate houden en eerder te vroeg dan te laat eraf vegen/spoelen maar uiteindelijk houd je een perfecte originele laklaag over zonder beschadigingen die je bij mechanische verwijdering wel gaat krijgen.

vr groeten Sven
australman

Bericht door australman »

Hoi,

Het is mij wel eens gelukt met verfafbijt.Niet te lang laten zitten en goed naspoelen met water.
Het verbaasde me dat zelfs de originele transfers er onbeschadigd onder vandaan kwamen.

Hans
FongersFreak

Bericht door FongersFreak »

Hallo

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ben zelf toevallig ook even aan het prutsen geweest met verfafbijt. De afbijt van de karwei heeft totaal geen invoed op de originele fongers lak, maar de rest is er zo vanaf. Daar moet dus het prima mee lukken.
Ik ga dat spul van HG ook even proberen, verfafbijt maakt namelijk wel een enorme bende.

Groetjes Levi
Plaats reactie