Een vriend van me kwam aan met deze herenfiets. Op het eerste gezicht leek het me een weinig bijzondere fiets uit de jaren 50. Op het tweede gezicht lijkt het me een fiets uit de jaren 20 die door de jaren heen bijna al zijn oorspronkelijke onderdelen is verloren en voorzien van stangen-/trommelremmen en een Fongers stuur...
Vraag is nu natuurlijk of iemand een idee heeft om welk merk fiets het gaat en of mijn aanname hout snijdt.
Hij heeft een mooi vernikkeld balhoofdstel, kroonstuk en lamphaak. De patten van de voorvork hebben nog gesloten ogen.
Het kroonstuk is heel typerend, zelf nooit eerder gezien. Vooralsnog geen framenummer tegengekomen.
Ik ben maar vast begonnen alles eraf te halen wat er sowieso niet bij hoort of past en er wat onderdelen op te zetten die de tijd wat beter weerspiegelen. Daarvan later wat foto's.
Wie heeft een idee?
Onbekende herenfiets jaren 20
-
Re: Onbekende herenfiets jaren 20
Balhoofdmoer ken ik van Gruno-Adek.
Heeft hij aangesoldeerde plaatjes om de bagagedrager (onder het zadel) aan vast te maken?
Heeft hij aangesoldeerde plaatjes om de bagagedrager (onder het zadel) aan vast te maken?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
Nee, geen bevestigingspunten voor de bagagedrager. Is dat ook niet iets voor fietsen van later datum?
mooie fiets! als hij toch eens kon praten.... Wat me opvalt is dat de krankspie links door het verkeerde gat naar binnen is gegaan. Daardoor staan de kranks nu niet in het lood. Ik zou proberen die spie even overnieuw te plaatsen vanaf de andere kant. Vriendelijke groet, Floris
-
Na mijn voorraden te hebben geplunderd heb ik de fiets voorzien van iets meer tijdcorrecte onderdelen. Het blijft natuurlijk gissen wat er op heeft gezeten, maar zoals hij was vond ik hem toch te modern. Zolang het niet duidelijk is om wat voor fiets het gaat, maak ik hem maar zo als ik hem zelf wel zie zitten
Wielen van oude velgen, spaken en vernikkelde naven gemaakt, brede spatborden en zwarte blokpedalen gemonteerd, stuur met celluloid gemonteerd met versleten vernikkelde bel. Het balhoofdstel bleek zowaar nog enigszins in het nikkel te zitten, na het verwijderden van de zwarte verf.. Het crankstel heeft nog aandacht nodig. De cranks staan niet recht tegenover elkaar en ook het chroom vind ik niks bij de fiets...
Onder de nogal lomp geschilderde lak bleek nog een grotendeels bewaarde moffellak met wat resten van biezen te zitten. Interessant zou zijn om te kunnen zien of dit de originele lak is of dat hij een keer opnieuw is gemoffeld en voorzien van fantasietransfers.
Met wat moeite zijn er nog vage contouren te herkennen waar de transfers hebben gezeten op balhoofd en zadelbuis. Als iemand een idee heeft om welk merk dit zou kunnen gaan?! (of welk plakmerk
)
Op het balhoofd een enigszins schildvormig logo met een banier eronder, zoals veel merken in die tijd hadden (zie tekeningetje). Op de zadelbuis een rond logo, dat behoorlijk hoog op de buis zit en niet -vrijwel- in het midden zoals meestal het geval is.
Het biespatroon is behoorlijk standaard met gouden biezen, aan de uiteinden gesloten en van een extra dwars-bies voorzien. Opvallen is dat op de balhoofdlugs dit ook het geval is (zie tekeningetje).

Onder de nogal lomp geschilderde lak bleek nog een grotendeels bewaarde moffellak met wat resten van biezen te zitten. Interessant zou zijn om te kunnen zien of dit de originele lak is of dat hij een keer opnieuw is gemoffeld en voorzien van fantasietransfers.
Met wat moeite zijn er nog vage contouren te herkennen waar de transfers hebben gezeten op balhoofd en zadelbuis. Als iemand een idee heeft om welk merk dit zou kunnen gaan?! (of welk plakmerk

Op het balhoofd een enigszins schildvormig logo met een banier eronder, zoals veel merken in die tijd hadden (zie tekeningetje). Op de zadelbuis een rond logo, dat behoorlijk hoog op de buis zit en niet -vrijwel- in het midden zoals meestal het geval is.
Het biespatroon is behoorlijk standaard met gouden biezen, aan de uiteinden gesloten en van een extra dwars-bies voorzien. Opvallen is dat op de balhoofdlugs dit ook het geval is (zie tekeningetje).
- fietshobbyist
Eeeeuh, spie er verkeerd om in ...? Twee verschillende soorten cranks?Cyclissimo schreef: ↑28 dec 2019, 15.02 De cranks staan niet recht tegenover elkaar en ook het chroom vind ik niks bij de fiets ...
De creme-kleurige banden op de zwarte velgen geven een mooi contrast - hetzelfde geldt trouwens voor zwarte banden op verchroomde velgen.
Maar, een fiets met een celluloid stuur en reflectiebanden, mmm ... dat is ook wel een contrast, jongeman.
-
Zeker een contrast, maar het is niet de bedoeling dat het een museumstuk gaat wordenWerner schreef: ↑28 dec 2019, 18.45Eeeeuh, spie er verkeerd om in ...? Twee verschillende soorten cranks?Cyclissimo schreef: ↑28 dec 2019, 15.02 De cranks staan niet recht tegenover elkaar en ook het chroom vind ik niks bij de fiets ...
De creme-kleurige banden op de zwarte velgen geven een mooi contrast - hetzelfde geldt trouwens voor zwarte banden op verchroomde velgen.
Maar, een fiets met een celluloid stuur en reflectiebanden, mmm ... dat is ook wel een contrast, jongeman.

Spies zitten goed, maar de spiebaan bleek flink versleten. Met een nieuwe as is het probleem inmiddels opgelost