Identificatie merk voorvork van tandemfiets
Identificatie merk voorvork van tandemfiets
Beste mensen,
ik ben van plan om een tandemfiets uit de jaren 30 te gaan opknappen. De wielen ontbreken, maar de voorvork heb ik. De assen zijn engels en de kettinggeleiders van Fichtel en Sachs uit '37, dus niet echt aanknopingspunten. Frame is van Flandria uit Borgerhout, dat staat op het balhoofdplaatje. (Het museum in Belgie kon Flandria niet aan Borgerhout koppelen).
Onderstaand een foto van de voorvork en een detailfoto van een merkje erop. Wie o wie kan mij vertellen welk merk voorvork dit is? Als ik dat weet kan ik de bijbehorende wielen gaan zoeken. Alvast bedankt
ik ben van plan om een tandemfiets uit de jaren 30 te gaan opknappen. De wielen ontbreken, maar de voorvork heb ik. De assen zijn engels en de kettinggeleiders van Fichtel en Sachs uit '37, dus niet echt aanknopingspunten. Frame is van Flandria uit Borgerhout, dat staat op het balhoofdplaatje. (Het museum in Belgie kon Flandria niet aan Borgerhout koppelen).
Onderstaand een foto van de voorvork en een detailfoto van een merkje erop. Wie o wie kan mij vertellen welk merk voorvork dit is? Als ik dat weet kan ik de bijbehorende wielen gaan zoeken. Alvast bedankt
-
Re: Identificatie merk voorvork van tandemfiets
Beste, Het merktekentje is van Alexander Coppel Solingen. (zie ook internet)
Hij had een bedrijf dat allerlei smeedwerk maakte .oa messen.
Er werden ook rijwielonderdelen vervaardigd. Ik heb een Haarlemse fiets die een remsysteem heeft van Coppel.
Op het remhefboompje bij de onderste balhoofdlug staat het weegschaaltje.
Ga er gerust van uit dat fietsen uit geheel Europa voorzien zijn geweest van onderdelen van deze fabrikant en dat het dus ook geen specifieke kenmerken van de fiets kunnen worden toegeschreven aan dit merkje. Onderdelen van Alexander Coppel werden allerhande combinaties toegepast.
Groeten,
Maarten
Hij had een bedrijf dat allerlei smeedwerk maakte .oa messen.
Er werden ook rijwielonderdelen vervaardigd. Ik heb een Haarlemse fiets die een remsysteem heeft van Coppel.
Op het remhefboompje bij de onderste balhoofdlug staat het weegschaaltje.
Ga er gerust van uit dat fietsen uit geheel Europa voorzien zijn geweest van onderdelen van deze fabrikant en dat het dus ook geen specifieke kenmerken van de fiets kunnen worden toegeschreven aan dit merkje. Onderdelen van Alexander Coppel werden allerhande combinaties toegepast.
Groeten,
Maarten
Hallo Maarten, bedankt voor je reactie/informatie! Betekent dat niet automatisch dat de wielen ook van Alexander Coppel zijn geweest? Ik zal even een plaatje van de hele fiets uploaden.
-
Ik zou het omdraaien. De binnenbalhoofdbuis is voorzien van het stempel Alexander Coppel. Dat was een smederij in Solingen voor messen ed. Niks is onmogelijk, maar mij lijkt het waarschijnlijker dat ze alleen de gesmede buis geleverd hebben, en dat de framefabrikant met die binnenbalhoofdbuis, een vorkkroon en de vorkscheden een voorvork in elkaar gesoldeerd heeft. Wielen (een samenstelling van naven, spaken en velgen) worden doorgaans lokaal geassembleerd, want transport van een compleet wiel is duur.
/Marten
Jij ook bedankt!
Elk stukje informatie is welkom. Ik plaats nog een foto van de achterste stuurpen, zodat als iemand het merk herkent ik de voorste erbij kan zoeken. En misschien heeft iemand een suggestie voor het merk sturen dat ik kan gebruiken. Er zijn wel vage sporen van een remhevel op het frame te zien, dus misschien kom ik nog erachter welke wielen er precies in gezeten moeten hebben.
Elk stukje informatie is welkom. Ik plaats nog een foto van de achterste stuurpen, zodat als iemand het merk herkent ik de voorste erbij kan zoeken. En misschien heeft iemand een suggestie voor het merk sturen dat ik kan gebruiken. Er zijn wel vage sporen van een remhevel op het frame te zien, dus misschien kom ik nog erachter welke wielen er precies in gezeten moeten hebben.
-
Als je het frame opmeet weet je de wieldiameter en de inbouwbreedtes.
De voorvork heeft een nok voor de momentarm van de trommelrem, en een geleider voor de rembediening. Moet je aan kunnen zien of het een stopper voor een buitenkabel of een oog voor een stang is, weinig vaags aan imho........
/Marten
Dan zal dat busje aan de linkerbinnenkant van de voorvork wel zijn om de momentarm te verankeren, had ik nog niet aan gedacht. Dat moet wel een exacte afstand opleveren, prettig om te weten dat ik dan waarschijnlijk de originele voornaaf erbij kan zoeken.
De klemmetjes duiden op kabelbediening denk ik.
Op de achterbrug heeft volgens mij wel een los beugeltje voor een momentarm gezeten.
Weet jij of iemand anders waar de twee busjes aan de linkerkant van het achterframe voor zijn? Misschien voor een motortje of een mand? Iets hoger zit een draadeind in plaats van een busje met schroefdraad zoals aan de andere kant voor de bagagedrager.
Bedankt voor alle info zover. Met vriendelijke groet, Jasper
De klemmetjes duiden op kabelbediening denk ik.
Op de achterbrug heeft volgens mij wel een los beugeltje voor een momentarm gezeten.
Weet jij of iemand anders waar de twee busjes aan de linkerkant van het achterframe voor zijn? Misschien voor een motortje of een mand? Iets hoger zit een draadeind in plaats van een busje met schroefdraad zoals aan de andere kant voor de bagagedrager.
Bedankt voor alle info zover. Met vriendelijke groet, Jasper
-
Het is wel een heel apart en leuk frame.
Dat moet lokaal gemaakt zijn. Ik verwacht geen grote series van zo iets dergelijks .
Wat me opvalt is dat het er op lijkt dat de voorste ketting wordt gespannen door middel van de twee kleinere tandwielen.
Dat zou inhouden dat er niet gekozen is voor een excentrische trapas in het voorste fietsdeel.
Zeer uitzonderlijk voor een tandem frame.
Groeten,
Maarten
Dat moet lokaal gemaakt zijn. Ik verwacht geen grote series van zo iets dergelijks .
Wat me opvalt is dat het er op lijkt dat de voorste ketting wordt gespannen door middel van de twee kleinere tandwielen.
Dat zou inhouden dat er niet gekozen is voor een excentrische trapas in het voorste fietsdeel.
Zeer uitzonderlijk voor een tandem frame.
Groeten,
Maarten
Hallo Maarten, ja er staat op het balhoofdplaatje F de W Borgerhout. Een plaatsje bij Antwerpen, hieronder een foto.
Toen er nog een (modern en te klein) achterwiel in zat, liep er gewoon een lange ketting uit een stuk over beide crancks en het achterwiel. Duidt dat op een naaf met vrijloop? Ik zie maar klemmetjes voor een enkele kabel, dus ik denk dat er geen versnellingsnaaf in zat(?), maar alleen een trommelrem(?)
-
Het sluit een derailleur uit, maar verder kan het alles wezen (fixed, vrijloop, terugtraprem, naafversnelling) De kettingloop lijkt me origineel, de twee hulpwieltjes zorgen er voor dat de ketting met voldoende tanden in aangrijping blijft op het 2e tandwiel.mnfiets schreef: ↑24 dec 2019, 19.27Hallo Maarten, ja er staat op het balhoofdplaatje F de W Borgerhout. Een plaatsje bij Antwerpen, hieronder een foto.
Toen er nog een (modern en te klein) achterwiel in zat, liep er gewoon een lange ketting uit een stuk over beide crancks en het achterwiel. Duidt dat op een naaf met vrijloop?
(je hebt een prachtig eigenwijze fiets

/Marten