Welke voornaaf met trommelrem nodig (tandem)

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
mnfiets

Welke voornaaf met trommelrem nodig (tandem)

Bericht door mnfiets »

Goede avond,

na elders op dit forum begrepen te hebben dat mijn voorvork door de maker van de fiets (geen fabriek) zelf in elkaar gezet is, leek de volgende vraag me hier op zijn plaats:

Omdat ik geen idee heb welk merk naaf er in mijn fiets gezeten heeft, maar wel weet dat het een trommelrem naaf moet zijn door de klemmen voor de bowdenkabel, heb ik de hoh afstand van vooras tot bevestigingspunt van de momentarm van de trommelrem opgemeten en deze afstand bedraagt 17,2cm.
Na uren gegoogled te hebben kom ik er niet uit welke naaf het geweest kan zijn. Sturmey Archer leek een momentarm te hebben die lang genoeg is, maar heeft geen gaatje in de momentarm. F&S heeft dat wel, maar daarvan lijkt de arm weer korter. Bayliss Wiley lijkt een kandidaat, maar daar kan ik geen maten van vinden. De afstand tussen de vorkpoten van mijn fiets bedraagt voor 9,7cm en achter 12cm, de gleuf in de vork voor beide assen is 9,8mm. Achter moet ook een trommelrem zijn geweest want er zitten ook klemmetjes voor een bowdenkabel aan de linkerkant van de vork. Er past zowel voor als achter geen bout M10 in de gleuf voor de as in de vork.

Hoop dat iemand een suggestie heeft welke voornaaf met trommelrem er in mijn fiets gezeten kan hebben aan de hand van die hoh afstand van 17,2cm en de afstand van 9,7cm vorkafstand en gleuf breedte 9,8mm. Ik ga ervan uit dat de achternaaf dan ook van dat merk is geweest. De hulptandwielen zijn van F&S van 1937. De wielen zijn 28" geweest aan de spatborden af te leiden.

Iemand een idee?
Bijlagen
PIC_0026 (1).JPG
PIC_0020.JPG
PIC_0039.JPG
Plaats reactie