Goedemorgen,
na me alweer jaren geleden op het forum geregistreerd te hebben kwam ik pas de dozen waarin mijn Gazelle P uit 1952 zit weer eens tegen. Omdat mijn dagelijks vervoermiddel (een Gazelle uit 1961) wel erg te lijden heeft gehad de laatste 60 jaar wilde ik maar (eindelijk!) eens aan de 1952 beginnen (ik zag dat in een ander topic Vincent het goede voorbeeld geeft met een model uit 1953 of daaromtrent).
Een van de eerste vragen die ik heb: mijn restant heeft nog geen wielen. Ik weet dat de fietsen origineel geleverd werden met gelakte of verchroomde velgen. Schothorst is bij mijn weten de voornaamste leverancier van losse velgen, in RVS, chroom of gelakt. Ik wil deze fiets voor dagelijks vervoer gaan gebruiken, daarom heeft goede roestbescherming de voorkeur - maar ik ben ook gevoelig voor details.
Wat is de beste keuze voor een velg dan? RVS is misschien het meest roestvast maar het minst authentiek. Chroom was een luxe (meerprijs 8 gulden 50), gelakt was basis, maar heeft een 'P' in principe chroom of gelakt? Wat komt op mijn fiets het beste tot zijn recht?
Ik hoor graag jullie advies!
Groet, Hans
Gazelle P uit 1952 - nu nog in dozen
Re: Gazelle P uit 1952 - nu nog in dozen
Hoi Hans,
Leuk weer eens van je te horen buiten het Renault 4-gebeuren!
Bij zo'n eenvoudige fiets zou ik kiezen voor gelakte velgen.
Van staal zijn ze gebrukt hier en daar te krijgen. Het gekke is dat als je nu gelakte velgen koopt bij de fietsenmaker of op internet , je vaak aluminium velgen krijgt. Voordeel: ze gaan niet roesten. Nadeel... eh... ze zijn niet van staal.
Nette verchroomde velgen zonder al die lelijke letters erop zijn lastig te krijgen.
RVS velgen hebben meestal een heel ander profiel.
Succes!
Maarten
Leuk weer eens van je te horen buiten het Renault 4-gebeuren!
Bij zo'n eenvoudige fiets zou ik kiezen voor gelakte velgen.
Van staal zijn ze gebrukt hier en daar te krijgen. Het gekke is dat als je nu gelakte velgen koopt bij de fietsenmaker of op internet , je vaak aluminium velgen krijgt. Voordeel: ze gaan niet roesten. Nadeel... eh... ze zijn niet van staal.
Nette verchroomde velgen zonder al die lelijke letters erop zijn lastig te krijgen.
RVS velgen hebben meestal een heel ander profiel.
Succes!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Ha Maarten,
dank voor het advies! 'P' is het paupermodel ('populair') toch? Op de transfer staat ook nog 'AV', weet je wat dat betekent?

Ik zat te kijken op https://webshop.vlechtservice.nl/stel-e ... amen/velg/ (makkelijk want die zitten dichtbij in Utrecht). Ik zou dan uitkomen op de gelakte V38, alleen de prijs doet mij een beetje twijfelen. Het te vervangen wiel heb ik een jaar of 15 geleden zelf gespaakt met een toen nieuwe velg, maar die is nu helemaal doorgerot. Dat wil ik niet nog een keer! Misschien toch een RVS 32 of QS32 staal/chroom en die zwart laten poedercoaten? De lak van de rest van de fiets is toch ook te ver heen voor dagelijks gebruik. Ik wil nu wel eens een wiel waar ik de rest van mijn leven mee toe kan...
groet, Hans
dank voor het advies! 'P' is het paupermodel ('populair') toch? Op de transfer staat ook nog 'AV', weet je wat dat betekent?

Ik zat te kijken op https://webshop.vlechtservice.nl/stel-e ... amen/velg/ (makkelijk want die zitten dichtbij in Utrecht). Ik zou dan uitkomen op de gelakte V38, alleen de prijs doet mij een beetje twijfelen. Het te vervangen wiel heb ik een jaar of 15 geleden zelf gespaakt met een toen nieuwe velg, maar die is nu helemaal doorgerot. Dat wil ik niet nog een keer! Misschien toch een RVS 32 of QS32 staal/chroom en die zwart laten poedercoaten? De lak van de rest van de fiets is toch ook te ver heen voor dagelijks gebruik. Ik wil nu wel eens een wiel waar ik de rest van mijn leven mee toe kan...
groet, Hans
-
Ik had op mijn Gazelle P uit 1951 zwartgelakte aluminium Lepper velgen. Die roesten ook niet
Dus op zich is dat in nieuw nog niet zo gek. Je kan ook gewoon een oude set in goede staat zoeken. In mijn ervaring gaan die met wat onderhoud wel 'een leven lang' mee.
Ik vind zwart het mooist op een basismodel. Verchroomd zou met een zwarte bies in het midden moeten zijn in die tijd.
Als het transfer nog zo netjes is, lijkt me dat de lak toch nog wel heel goed moet zijn. Meestal verdwijnt het transfer het eerst
AV is overigens Andre Vlaandren. De ontwerper van het logo..

Ik vind zwart het mooist op een basismodel. Verchroomd zou met een zwarte bies in het midden moeten zijn in die tijd.
Als het transfer nog zo netjes is, lijkt me dat de lak toch nog wel heel goed moet zijn. Meestal verdwijnt het transfer het eerst

AV is overigens Andre Vlaandren. De ontwerper van het logo..
Leuk dat je hetzelfde model uit hetzelfde jaar hebt! Dan zullen de framenummers elkaar niet ver ontlopen - de mijne is 880802. heb je voor mij misschien wat foto's van details zodat ik wat houvast heb bij de restauratie? Ik heb nu eigenlijk alleen wat gescande folders maar die laten niet veel detail zien.
Tsja, de lak.... een van de redenen dat het ding al zo lang in dozen zit is dat ik erg twijfel over de lak. Die is volledig dof, en ook met voorzichtig poetsen niet meer goed te krijgen. Verder zitten hier en daar ook wel roestplekken, en als ik hem ga gebruiken ben ik bang dat die snel erger gaan worden. Vandaar dat ik aan nieuwe lak de voorkeur geef, maar niet uit 100% overtuiging zoals je merkt.
Tsja, de lak.... een van de redenen dat het ding al zo lang in dozen zit is dat ik erg twijfel over de lak. Die is volledig dof, en ook met voorzichtig poetsen niet meer goed te krijgen. Verder zitten hier en daar ook wel roestplekken, en als ik hem ga gebruiken ben ik bang dat die snel erger gaan worden. Vandaar dat ik aan nieuwe lak de voorkeur geef, maar niet uit 100% overtuiging zoals je merkt.
-
De mijne is helaas een aantal jaren geleden gestolen.. Baal ik nog steeds van, want hij fietste zo geweldig... Ik heb nog wel een foto, maar geen detailfoto's. Overigens was het een damesmodel en ook overgeschilderd. De mijne was een jaartje ouder, het framenummer weet ik niet meer uit mijn hoofd, maar begon met 84, dus best wel wat fietsen verwijderd.
Maar van Gazelles moeten wel eenvoudig goede voorbeelden te vinden zijn. Er zijn er nog best veel in goede staat overgebleven en de verschillen per jaargang zijn maar heel miniem in de jaren 50.
Maar van Gazelles moeten wel eenvoudig goede voorbeelden te vinden zijn. Er zijn er nog best veel in goede staat overgebleven en de verschillen per jaargang zijn maar heel miniem in de jaren 50.
-
Ik weet niet of je facebook hebt, maar er staat een heel originele Gazelle P op uit 1950. Wellicht een leuk voorbeeld. https://www.facebook.com/groups/996725907021804/
- Elibert van Dalen
die lak lekker origineel laten zoals het nu is.! die fietsen roesten zo hard niet. ik rijd dagelijks een gazelle no8k van 54. door weer en wind. zet hem 1x per jaar in de poetsolie. de velgen staan in de tectyl. geen centje pijn roest heeft hij ook maar gebeurt niks mee. .. ik prefereer zelf alleen maar origineel geen ge lak aan een oud rijwiel in mijn ogen. is alleen maar afbreuk. *een set velgen tjah, ik heb wel eens een set nieuwe velgen besteld voor een project op internetbike.s type westwood. en deze herspaakt met een duomatic en een gazelle naaf. het lijkt redelijk origineel maar de kwaliteit van die velgen is niet meer wat het was..
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s
gerelateerde Facebook groepen
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
gerelateerde Facebook groepen

>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...