Aletta Jacobs op een fiets in 1883.

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
Floris91

Aletta Jacobs op een fiets in 1883.

Bericht door Floris91 »

Gelukkig nieuwjaar iedereen!

Gisteren heb ik naar Claudia de Brei's oudejaarsconference gekeken en ze maakte een standpunt om een standbeeld te plaatsen op het binnenhof waarbij Aletta op een fiets zit.

Zie de link hieronder; vanaf 27:20 gaat Claudia hierop in.

https://www.gids.tv/video/155734/claudi ... ence-2019

Ze benoemt op een grappige manier dat de emancipatie van vrouwen veel aan de fiets met gelijke wielen heeft te danken.

Maar op een gegeven moment gaat het verhaal verder met de bewering dat Aletta op ''een dag in 1883'' naar de gemeente in Amsterdam fietste om zich verkiesbaar te stellen. Ik ben erg benieuwd op wat voor fiets zij reed aangezien de safety's in dat jaar echt nog in de kinderschoenen stonden. Hoe kunnen we dat voor ons zien dat mevrouw Jacobs toen op een fiets reed en is het historisch wel correct?

Ik ben benieuwd wat jullie hierover weten en welke bronnen jullie hebben.
Laatst gewijzigd door Floris91 op 1 jan 2020, 16.59, 1 keer totaal gewijzigd.
arnoldus

Re: Aletta Jacobs op een fiets in 1883.

Bericht door arnoldus »

Gelukkig nieuwjaar ,
ons mede lid Koosje Steendijk-Kuypers heeft een leuk boekje over Alleta Jacobs gescheven.

Gr Nol
Bijlagen
IMG_6649.JPG
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Floris91 schreef: 1 jan 2020, 13.09

Maar op een gegeven moment gaat het verhaal verder met de bewerking dat Aletta op ''een dag in 1883'' naar de gemeente in Amsterdam fietste om zich verkiesbaar te stellen. Ik ben erg benieuwd op wat voor fiets zij reed aangezien de safety's in dat jaar echt nog in de kinderschoenen stonden. Hoe kunnen we dat voor ons zien dat mevrouw Jacobs toen op een fiets reed en is het historisch wel correct?

Ik ben benieuwd wat jullie hierover weten en welke bronnen jullie hebben.
In haar biografie (Herinneringen, https://www.dbnl.org/tekst/jaco045heri01_01/) komen fietsen pas 10 jaar later aan de orde. De Rover is van 1884, dus als ze toen al fietste was dat op een driewieler
Bijlagen
jacobs.jpg
/Marten
Floris91

Bericht door Floris91 »

Bedankt voor de reacties!

Dus het is zeer aannemelijk dat Aletta toen niet op een fiets gereden zou kunnen hebben en dat een rijwiel zoals the overman victor flyer uit 1883 waarschijnlijk niet beschikbaar was voor haar. Maar eventueel wel een driewieler? Maar alsnog weten we het nog niet zeker. Gaaf dat er een boek beschikbaar is over haar fietsverhalen; ik wil het graag een keer lezen; het moeten mooie tijden zijn geweest om op fietsvakantie te kunnen gaan zonder auto's op de weg.

Misschien moet ik Claudia maar eens de vraag stellen waar ze het verhaal vandaan heeft.
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Floris91 schreef: 1 jan 2020, 17.14 Bedankt voor de reacties!

Dus het is zeer aannemelijk dat Aletta toen niet op een fiets gereden zou kunnen hebben en dat een rijwiel zoals the overman victor flyer uit 1883 waarschijnlijk niet beschikbaar was voor haar. Maar eventueel wel een driewieler? Maar alsnog weten we het nog niet zeker. Gaaf dat er een boek beschikbaar is over haar fietsverhalen; ik wil het graag een keer lezen; het moeten mooie tijden zijn geweest om op fietsvakantie te kunnen gaan zonder auto's op de weg.

Misschien moet ik Claudia maar eens de vraag stellen waar ze het verhaal vandaan heeft.
" werd ik getroffen door een eenvoudige mededeeling
die ons thans, in den tijd van druk autoverkeer, vreemd en zelfs naïef moet toeschijnen.
In een brief van 19 Juni 1890 lees ik het ongehoorde feit: ‘Gisteren hebik onder de
honderden rij tuigen in de Champs Elysées er een gezien zonder paard! Dat is nu
wel geen wonder, maar als ik er bijvoeg dat het niettemin voortbewoog, ongeveer
met denzelfden spoed als andere rijtuigen met een paard in draf, wat zeg je dan? Het
was een rijtuig in den vorm van een groote tilbury. Hier noemden ze het een charette.
Er zaten twee heeren in, waarvan de een stuurde met een lang roer dat bevestigd was aan het voorwiel. Het werd voortbewogen door stoom. De kleine machine was aangebracht
onder het rijtuig. Zij gaf geen rook en maakte geen geraas. Een aardige uitvinding,
niet? Wie weet wat de electriciteit ons op dit gebied voor wonderen brengen zal!’
/Marten
jrietveld

Bericht door jrietveld »

De in Groningen afgestudeerde Aletta fietste vanaf 1898 op een Fongers. Daarmee maakte ze in 1899 een tocht door Engeland. Van die tocht verhaalt het boekje, het betreft vooral de gebundelde reisverslagen die Aletta maakte voor de Telegraaf; ze prijst daarin op een gegeven moment de kwaliteit van haar fiets.
Wat Claudia de Breij over Aletta op de fiets in 1883 lijkt mij niet te kloppen.

Groet, Jos
Plaats reactie