gezocht Burgers fietsen met R of AR nummer

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
TheodK

gezocht Burgers fietsen met R of AR nummer

Bericht door TheodK »

De Burgers fietsen met de letter R in het framenummer zijn tot nu toe niet te dateren geweest. Mede dankzij enkele wel te dateren fietsen met een R nummer die ik pas van eigenaren van zo’n fiets heb binnengekregen en het nog eens analyseren van de informatie die ik had, ben ik er nu wel grotendeels achter.
Burgers is in Roermond in 1921 met een nieuwe fabriek begonnen. De fietsen die ze daar maakten kregen een R nummer. Eind 1938 of begin 1939 bereikte men de 100.000 en toen is men begonnen met een nieuwe serie met de letters AR. Deze serie liep door tot de opheffing van de fabriek in Roermond in 1955.
Ik heb van de R serie maar enkele gedateerde frame nummers en van de AR serie nu ca. 4 gedateerde nummers van 1939 tot 1942 (8191, 11105, 15004 en 20210).
Om een goede grafiek te kunnen maken, heb ik meer gedateerde fietsen met een R of AR nummer nodig. Van de AR nummers vooral boven de 20.000 van na de oorlog. Van de R nummers is elke fiets welkom.
Daarom hier een oproep. Willen mensen met een Burgers fiets met R nummer of AR nummer contact met mij opnemen? Kan ook via een pb. of via dekogel apestaartje home.nl
ook oude rekeningen waarop het framenummer van een fiets is vermeld zijn welkom.
Groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Plaats reactie