PFG fiets spatbordsteun

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
fietshobbyist

PFG fiets spatbordsteun

Bericht door fietshobbyist »

Oude-Fietsers,
Weet één van jullie met welk onderdeel deze stang precies werd gefixeerd?
HEVALI spatbordsteun.JPG
Zo het nu is, kan de stang nog heen en weer schuiven in de oogschroef - er ontbreekt me trouwens nog steeds zo een stang (37-590 wielen) en de replica, die we maakten, heeft een verchroombedrijf kwijtgemaakt ... Terug bij af. Heeft één van jullie zo een losse steun?
W.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 24 jan 2020, 14.53, 1 keer totaal gewijzigd.
maartenB

Re: PFG fiets spatbordsteun

Bericht door maartenB »

nooit gezien bij een pfg fiets.
Is het echt origineel zo geweest?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
fietshobbyist

maartenB schreef: 24 jan 2020, 13.47 Is het echt origineel zo geweest?
Dat lijkt me wel, want de andere kant is plat geknepen, doorgeboord en met een klein schroefje in een gaatje in het spatbord gemonteerd, links/rechts, voor en achter. De hele fiets is ook nog als nieuw.
Er zitten trouwens twee sluitringen achter het schroefje; anders raakt de schroefdraad de spaken ...
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Werner schreef: 24 jan 2020, 13.37 Oude-Fietsers,
Weet één van jullie met welk onderdeel deze stang precies werd gefixeerd?
HEVALI spatbordsteun.JPG
Zo het nu is, kan de stang nog heen en weer schuiven in de oogschroef - er ontbreekt me trouwens nog steeds zo een stang (37-590 wielen) en de replica, die we maakten, heeft een verchroombedrijf kwijtgemaakt ... Terug bij af. Heeft één van jullie zo een losse steun?
W.
Als er een 5mm gat in de pad zit is een stropbout de normale oplossing voor een ronde stang. Peugeotjes ed hadden wel 8mm gaten, dan vervalt het afstandsbusje.
Bijlagen
spatbord18.jpg
/Marten
fietshobbyist

Het begint me nu te dagen dat de spatbordsteun - rond 5 mm - wel origineel zal zijn, maar het huidige oogschroefje niet.
Fietser liet me al eens eerder foto's van zulke stropboutjes zien maar toen viel de twintig eurocent nog niet.
Het feit dat er sluitringetjes nodig zijn om te voorkomen dat het schroefje, dat er nu op zit, de spaken raakt, versterkt die overtuiging.
Dank aan allen voor uw reacties.
Volgt de vraag, zijn er ergens twee stropbouten M5 te koop met een gat van rond 5 mm ...?
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Ha Werner,

Officieel heet zo'n ding een oogklemboutje. Ze zijn op internet op allerlei sites te koop. Probeer eens hier, bijvoorbeeld: https://www.internet-bikes.com/klein-ma ... lembouten/

succes, Wim
Bijlagen
Oogklemboutje .jpg
Oogklemboutje .jpg (5.96 KiB) 3910 keer bekeken
DCR gaat nooit verloren....
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Wel moet ik even zeggen dat de oudere varianten van iets ander materiaal gemaakt waren dan de huidige. Het gedeelte met de schroefdraad was vroeger in elk geval van verchroomd staal. Daarom was het ook van belang dat je het oogje in geval van een aluminium Weinmann spatbordstangetje in het vet zette (anders werken ze zich aan elkaar vast).

Mvg,

Y.
Sportief fietsend!
fietshobbyist

wimjansen schreef: 26 jan 2020, 22.27 '... oogklemboutje ... ... op internet te koop ...'
Wim,
Hartelijk dank voor de oplossende tip!
De dichtstbijzijnde fietsenmaker had ze trouwens gewoon in de la liggen, zo bleek 30 januari 2020.
Maar, daar kom je pas achter als je weet waar je om vragen moet ...
Groet,
Werner
Plaats reactie