Oude franse Fiets
Re: Oude franse Fiets
Ja dat van die boodschappentas is leuk verzonnen.
Kan best zo zijn,
maar het misverstand is dat een lamphaak specifiek voor Karbietlampen zou zijn. De lamphaak werd tot midden jaren 50 in Nederland algemeen toegepast en dan kon je zelf bepalen welke (elektrische) lamp je er op hing. Hoe lang de lamphaak in Frankrijk in gebruik bleef weet ik niet.
Onderstaande Germaan uit 1954 is een voorbeeld.
Kan best zo zijn,
maar het misverstand is dat een lamphaak specifiek voor Karbietlampen zou zijn. De lamphaak werd tot midden jaren 50 in Nederland algemeen toegepast en dan kon je zelf bepalen welke (elektrische) lamp je er op hing. Hoe lang de lamphaak in Frankrijk in gebruik bleef weet ik niet.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
ik (of eigenijk is die van mijn vrouw) heb een Raleigh uit 1978 die ook nog steeds een rechte lamphaak heeft. Ook de scandinavische fietsen hadden tot de jaren 70 een rechte haak. Hoewel de nederlandse fietsen nooit echt uit vooruitliepen, ware ze hiermee wel vlug. Erg leuke fiets trouwens, ik hoop dat de roest nog niet te diep zit.
-
de resten van de koplamp zitten voor op het spatbord, waar (of onder het rek aan de zijkant) je ze bij een porteur kunt verwachten.maartenB schreef: ↑13 feb 2020, 13.39 Ja dat van die boodschappentas is leuk verzonnen.
Kan best zo zijn,
Engelse fietsen hadden tot in de 70-er jaren lamphaken voor batterijlampen, maar dit is geen lamphaak (zie foto bovenaan)
Ik 'verzin' niks qua boodschappentas, in mijn kinderjaren fietste de kruidenier met nog veel meer haken voor en achter aan zijn fiets om de bruin canvas tassen met bestellingen naar de klanten te brengen.
/Marten
De resten op het voorspatbord zijn wel van een plastieken lamp van de jaren 70-80 denk ik, maar het kan goed zijn dat dit de oorspronkelijke plek was voor het lampje.
Ik vermoed dat het niet om een lamphaak gaat. Mocht het wel om een lamphaak gaan, dan lijkt het me raar dat ze deze zouden versieren met die sleutel. Als de lamp er op hangt zou je die niet meer kunnen zien...
Iemand een idee waar ik een mooi lampje voor op het voorspatbord kan krijgen? Of is dat gewoon een ander 'voetje' voor de bevestiging en kan ik een gewone koplamp gebruiken?
Ik vermoed dat het niet om een lamphaak gaat. Mocht het wel om een lamphaak gaan, dan lijkt het me raar dat ze deze zouden versieren met die sleutel. Als de lamp er op hangt zou je die niet meer kunnen zien...
Iemand een idee waar ik een mooi lampje voor op het voorspatbord kan krijgen? Of is dat gewoon een ander 'voetje' voor de bevestiging en kan ik een gewone koplamp gebruiken?
-
Radio was bv een klassiek Frans merk voor verlichting, je zou kunnen kijken op ebay.frSuperia schreef: ↑13 feb 2020, 14.18 De resten op het voorspatbord zijn wel van een plastieken lamp van de jaren 70-80 denk ik, maar het kan goed zijn dat dit de oorspronkelijke plek was voor het lampje.
zie ook http://www.blackbirdsf.org/radios/
/Marten
-
Je haak lijkt me inderdaad om de bestellingen vast te houden. Het is ook wel erg stevig voor alleen een koplamp. Ook gezien de extra nokken op het stuur vermoed ik dat er veel op vervoerd werd.
Wat je koplamp betreft: Ik kan me ook nog wel voorstellen dat de spatborden niet origineel meer zijn, met name door de veel betere staat dan het frame en de spatlap die er nogal vreemd op is gezet. Je lamp zal waarschijnlijk daar wel hebben gezeten, maar wellicht met een iets minder 'lullige' constructie (bijv. een langer doorlopend spatbord).
Wat is het merk van je dynamo? Ik heb nog wel wat Franse koplampen liggen uit die tijd..
Wat je koplamp betreft: Ik kan me ook nog wel voorstellen dat de spatborden niet origineel meer zijn, met name door de veel betere staat dan het frame en de spatlap die er nogal vreemd op is gezet. Je lamp zal waarschijnlijk daar wel hebben gezeten, maar wellicht met een iets minder 'lullige' constructie (bijv. een langer doorlopend spatbord).
Wat is het merk van je dynamo? Ik heb nog wel wat Franse koplampen liggen uit die tijd..
Ondertussen heb ik nog wat verder gewerkt aan de fiets. Van onder de roest is er ook nog een merk tevoorschijn gekomen: Demissy. Enige opzoeking op het internet leert me dat het gaat om 'A Demissy' uit Caen, wat wel overeenkomt met het eigenaarsplaatje uit 'Paris'.
Wat ik gedaan heb:
- Frame behandeld: afgeborsteld en ingewreven met Owatrol
- Wielen opgepoetst en lagers ververst
- Nieuw achterlichtje en voorlicht gemonteerd (werken ondertussen op Dynamo (weet het merk even niet meer)
- Zadel vervangen door eentje dat niet gescheurd is. ik ga wel nog op zoek naar een ander
Wat ik nog moet doen:
- Banden vervangen (heb er gevonden, maar moet ze nog ophalen na deze lockdown) - zijn wel iets smaller en in zwart/creme
- Remblokjes vervangen
- Hier en daar wat bijpoetsen, maar ben wel fan van de huidige patina
- Versnellingen afregelen
Kan iemand me helpen aan nieuwe remschoentjes voor Mafac? heb er al gevonden van Koolstop, maar die zijn me iets te duur (30 euro voor 4 blokjes). Ik ga er niet veel mee rijden, dus moeten geen 'state-of-the-art' blokjes zijn. Iemand tips?
Wat ik gedaan heb:
- Frame behandeld: afgeborsteld en ingewreven met Owatrol
- Wielen opgepoetst en lagers ververst
- Nieuw achterlichtje en voorlicht gemonteerd (werken ondertussen op Dynamo (weet het merk even niet meer)
- Zadel vervangen door eentje dat niet gescheurd is. ik ga wel nog op zoek naar een ander
Wat ik nog moet doen:
- Banden vervangen (heb er gevonden, maar moet ze nog ophalen na deze lockdown) - zijn wel iets smaller en in zwart/creme
- Remblokjes vervangen
- Hier en daar wat bijpoetsen, maar ben wel fan van de huidige patina
- Versnellingen afregelen
Kan iemand me helpen aan nieuwe remschoentjes voor Mafac? heb er al gevonden van Koolstop, maar die zijn me iets te duur (30 euro voor 4 blokjes). Ik ga er niet veel mee rijden, dus moeten geen 'state-of-the-art' blokjes zijn. Iemand tips?
-
Mooi geworden! Ben wel benieuwd naar wat detailfoto's.
Vooral een andere derailleur zou hem nog goed doen.
En ik zou deze banden niet zomaar wegdoen, tenzij ze echt heel slecht zijn. In creme en dikker dan 35B zijn ze toch wel behoorlijk zeldzaam... En dunner zal hem toch minder staan lijkt me.
Ik heb wel Mafac remblokken volgens mij. Ik moet even zoeken. Gaat het alleen om de blokjes, of wil je ze met de schoenen erbij?
Vooral een andere derailleur zou hem nog goed doen.
En ik zou deze banden niet zomaar wegdoen, tenzij ze echt heel slecht zijn. In creme en dikker dan 35B zijn ze toch wel behoorlijk zeldzaam... En dunner zal hem toch minder staan lijkt me.
Ik heb wel Mafac remblokken volgens mij. Ik moet even zoeken. Gaat het alleen om de blokjes, of wil je ze met de schoenen erbij?
De banden zijn heel erg dun geworden en aan de zijkanten erg broos. Als ik met de dynamo op de band rondrij laat ik bijna een wit spoor van verpulverde band achter. Ik vrees dat als ik eens een scherp steentje tegenkom, dat de band dan weg is.
Zijn zo oude versnellingsapparaten nog te vinden? En is de werking gelijk aan zo een Simplex? ik heb vermoedelijk al 4 remschoentjes gevonden, bedankt toch!
Zijn zo oude versnellingsapparaten nog te vinden? En is de werking gelijk aan zo een Simplex? ik heb vermoedelijk al 4 remschoentjes gevonden, bedankt toch!
-
Jammer van de banden...
Die derailleurs zijn in Frankrijk nog goed te vinden. In Nederland zie je ze niet zoveel omdat ze op weinig fietsen werden gemonteerd. In Frankrijk zaten ze bijna standaard op fietsen.
https://www.ebay.fr/itm/lot-derailleur- ... SwxThdQcRK
Die derailleurs zijn in Frankrijk nog goed te vinden. In Nederland zie je ze niet zoveel omdat ze op weinig fietsen werden gemonteerd. In Frankrijk zaten ze bijna standaard op fietsen.
https://www.ebay.fr/itm/lot-derailleur- ... SwxThdQcRK