Oude verf van originele lak halen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Batavus 1940

Oude verf van originele lak halen

Bericht door Batavus 1940 »

Hallo allemaal
Iemand goede tips om oude verf van een fiets te halen zo dat de originele lak weer goed terug komt zonder dat de transfers beschadigen.
Heb een fiets die eens over geverft is die wil ik proberen te herstellen.
australman

Re: Oude verf van originele lak halen

Bericht door australman »

Hoi,
De fiets helemaal in de verfafbijt kwasten en na vijf minuten met behulp van een spons en heel veel water schoonmaken.
Dit proces meerdere keren herhalen,tot dat het beoogde resultaat bereikt is.

Hans
rowejon

Bericht door rowejon »

Hi,
Afhankelijk van welke soort werf iemand heeft gebruikt heb ik success gehad met thinner & Scotchbrite. Het is vies werk & je moet het buiten doen!
Groeten
Jon Rowe
maartenB

Bericht door maartenB »

Ik probeer altijd eerst met onschuldige oplosmiddelen zoals wasbenzine. Soms werkt het. Daarna kun je met thinner of sticker-remover of verfafbijt (en daar heb je nog vele smaken in) proberen. Maar dan verdwijnen de biezen meestal ook.
Als de fiets niet is geschuurd voor het overkwasten kun je het er met een mesje vanaf krabben, soms levert dat het beste resultaat op.
Kortom: op onopvallende plekken maar eens wat testjes doen.

Succes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Batavus 1940

Bericht door Batavus 1940 »

Iedereen bedankt voor de tips ga het eens proberen.
Ben benieuwd.☺
tredmolen

Bericht door tredmolen »

maartenB schreef: 18 feb 2020, 10.49 Als de fiets niet is geschuurd voor het overkwasten kun je het er met een mesje vanaf krabben, soms levert dat het beste resultaat op.
Ik heb dit een keer successvol met een klassiek scheermesje gedaan; je moet er wat oefening voor krijgen, dan kun je het vrij goed aanpassen aan de rondingen van de framebuizen. Duurt wel heeeel lang - en let op je vingers! ;)
01.jpg
01.jpg (15.25 KiB) 6418 keer bekeken
Ramonjansem7

Bericht door Ramonjansem7 »

MAar hoe krijgen jullie de verf erop gekwast zonder strepen? Ik vind dit erg lastig, verven op ijzer met ronde vormen.
Ik ben delen van mijn solex aan het vervel, maar ik krijg het maar niet mooi, wanneer ik kies voor spuitverf begint het bij het minste of geringste te druipen.

Enige tips?
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Spuiten in dunne lagen, met hooguit 10 minuten tussen droogtijd, en hou de aangeraden afstand van 30cm aan. Als het gaat druipen breng je veel te veel aan in een keer. Met de kwast hangt sterk af van de verf en hoe je het verdunt. Dat verdunnen is de kunst, om het dun genoeg te maken dat het goed uitvloeit, maar niet gaat druipen. Het verschil ertussen is heel klein, dus meng zuinig met verdunner. Nu vind ik moderne alkydhars lakken vreselijk om mee te werken, in ieder geval om met een kwast te lakken. Het wil gewoon heel vaak niet uitharden. Als je die verf gebruikt, in ieder geval zo dun mogelijk aanbrengen, en volledig laten uitharden voor je de volgende laag aanbrengt, anders kun je het weer gaan strippen, anders hard het zeker niet uit. Uit spuitbussen word alkydhars verf dun genoeg aangebracht dat het wel goed uithard, maar dan heb je wel een vrij dunne lak laag, die makkelijk weg slijt.
maartenB

Bericht door maartenB »

Ramonjansem7 schreef: 19 feb 2020, 06.55 MAar hoe krijgen jullie de verf erop gekwast zonder strepen? Ik vind dit erg lastig, verven op ijzer met ronde vormen.
Ik ben delen van mijn solex aan het vervel, maar ik krijg het maar niet mooi, wanneer ik kies voor spuitverf begint het bij het minste of geringste te druipen.

Enige tips?
Even voor de goede orde: wij hebben het niet over het verven van fietsen, maar over het weghalen van verf die anderen erop gekwast hebben, ha ha :D
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
rowejon

Bericht door rowejon »

Hello,
Welke moderne afbijt vind mensen het beste?
Groeten
Jon Rowe
Plaats reactie