Gazelle 1928

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
hansvdw

Gazelle 1928

Bericht door hansvdw »

Deze Gazelle dateert blijkens het framenummer uit 1928. Hij staat op massief rubberen oorlogsbanden en zo te zien is het de goedkoopste uitvoering (van no. 7?). Ondanks de treurige staat van de lak is hij in goede conditie. Hij heeft vele jaren binnen gestaan, in de collectie van de Historische Vereniging Wijhe.

Zo te zien is hij grotendeels origineel. Gazelle zadel, Gazelle stuur, de spatborden kloppen, leid ik af uit een eerder topic over een 1928-Gazelle en de input van Maarten Waarlé daarin. De brede spatbordstang voor zal gemonteerd zijn omdat de fiets voor zwaar werk werd ingezet? Zie de stevige bagagedrager en de voordrager.

In elk geval niet origineel: achternaaf, crankstel en pedalen (en de bel). Misschien is zelfs het hele achterwiel vervangen, want de achtervelg is in iets betere staat dan de voorvelg.

Mijn doel is de fiets rijdbaar te maken, alle metaal zo goed mogelijk te conserveren en hem gewoon dagelijks te gebruiken. Origineel hoeft hij niet te worden, maar vervangende onderdelen moeten wel vooroorlogs zijn. Zo zal ik voor de veiligheid een F&S terugtraprem uit 1936 monteren.

Een vraag over het kettingblad. Kent iemand deze vorm? Ik kom hem nergens tegen. Ik zou het willen vervangen als het van recente datum blijkt te zijn.

Groeten,
Hans
Bijlagen
20A961B1-A3E0-40BD-AE93-3B9BF82EED31.jpeg
33DF088B-6041-492C-82E7-7D29F2D1D3A7.jpeg
DCFDB3AD-B275-4243-B6E2-531CD6BF6C72.jpeg
maartenB

Re: Gazelle 1928

Bericht door maartenB »

Hoi Hans,
Leuke fiets hoor, charmant ook met die overgooier over het stuur. Echt een tijdsbeeld zo.

Zie ik dat het er vroeger een met stangremmen is geweest? Nokje bovenaan de schuine buis? Of wat zit daar?

Over het kettingblad kan ik zo niet veel zeggen, maak eens een detailfoto, op zich komt het me niet bekend voor.

Is er een gazelle balhoofdplaatje? Of staat het ingeslagen in de balhoofdbuis?

groeten,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
hansvdw

Bericht door hansvdw »

Ha Maarten,

Er zaten geen nokjes op. Op de schuine buis is een restje stof te zien, van een of andere tape. Er zitten ook geen nokjes aan het stuur (met ‘Gazelle’ ingeslagen), er is een simpele bandrem opgeschroefd.

Amper te zien, maar Gazelle is inderdaad ingeslagen in de onderste lug bij het balhoofd. Balhoofdplaatje ontbreekt, maar ik heb nog een juiste liggen. Die past precies. Framenummer is 275921.

En hier een duidelijker foto van het tandwiel.

Groeten,
Hans
Bijlagen
90A8F51F-F5EC-4A07-9DAE-76F39E034B88.jpeg
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja ,aantrekkelijke fiets Hans.
Mooie framehoogte en lekker oud.

Je zou wat het tandblad betreft eens kunnen kijken naar of er Gazelle op de crank staat.
Normaal gesproken hebben de Gazelles uit die periode met Thomson trapas een dikke 17 mm as die een vaste flens heeft waarop een tandwiel (met hertjes of Gazelle letters in 1928) zit geschroefd met 5 boutjes met vierkante kop.
De rechter crank is bij die Gazelles dan los dus niet vastgeklonken aan het tandblad.
Het voorspatbord is een vervanging omdat een Gazelle voorspatbord een soort klavertje heeft waarmee het spatbord aan de kroon is geschroefd.
Zou bij mij de pret niet hoeven drukken want het blijft gewoon een mooi tijdsbeeld.
Lijkt het dat de ketting breder is dan gebruikelijk? of zie ik dat verkeerd?

Groeten,
Maarten W.
hansvdw

Bericht door hansvdw »

Dag MaartenW,

Dank voor je reactie. Ik staarde me blind op het achterspatbord dat ik vergeleek met de foto’s die jij op het forum plaatste. Veel te snel geconcludeerd dat het voorspatbord dan ook wel origineel zal zijn. Voetangels en klemmen alom... Maar ik vind het geen probleem. Omdat de fiets op oorlogsbanden staat, ga ik er - misschien onterecht, maar wel leuk om zo’n keuze te maken - vanuit dat hij in die jaren voor het laatst serieus is gebruikt. Daarom zou ik hem daar willen ‘bevriezen’. Wat er tot die tijd aan is toegevoegd en is afgehaald, is prima. Eventuele latere toevoegingen tellen niet en gaan eraf. Vandaar ook de vraag over het tandwiel. Er hoeft voor mij geen Gazelle tandwiel op, mag ook een exemplaar zijn dat voor de oorlog uit het schap werd geleverd.

Op de crank heb ik tot nu toe niets kunnen ontdekken. Misschien komt er straks, als het crankstel eraf is, bij het schoonmaken iets tevoorschijn. Eerst maar eens flink WD40 in de spiegaten gespoten. Tijdje laten inwerken en dan kijken of hier de eerste ergernis kan worden voorkomen: de noodzaak de spietjes uit te boren.

En die ketting: geen idee of die breder is dan gebruikelijk. Ik zal morgen eens vergelijken.

Groeten,
Hans
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Nou Hans,
Met het tandblad zit je qua leeftijd echte wel aan de vooroorlogse kant. Erg fraai ook vind ik.
En ik ben het over de originaliteit van deze fiets en hoe je daarmee om wil gaan helemaal met je eens.
Groeten,
Maarten
hansvdw

Bericht door hansvdw »

Goed te horen Maarten, van dat tandwiel. Ik vind het zelf ook een fraai ontwerp.

Groeten,
Hans
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

hansvdw schreef: 17 mar 2020, 20.01 Dag MaartenW,

Dank voor je reactie. Ik staarde me blind op het achterspatbord dat ik vergeleek met de foto’s die jij op het forum plaatste. Veel te snel geconcludeerd dat het voorspatbord dan ook wel origineel zal zijn. Voetangels en klemmen alom... Maar ik vind het geen probleem. Omdat de fiets op oorlogsbanden staat, ga ik er - misschien onterecht, maar wel leuk om zo’n keuze te maken - vanuit dat hij in die jaren voor het laatst serieus is gebruikt. Daarom zou ik hem daar willen ‘bevriezen’. Wat er tot die tijd aan is toegevoegd en is afgehaald, is prima. Eventuele latere toevoegingen tellen niet en gaan eraf. Vandaar ook de vraag over het tandwiel. Er hoeft voor mij geen Gazelle tandwiel op, mag ook een exemplaar zijn dat voor de oorlog uit het schap werd geleverd.

Op de crank heb ik tot nu toe niets kunnen ontdekken. Misschien komt er straks, als het crankstel eraf is, bij het schoonmaken iets tevoorschijn. Eerst maar eens flink WD40 in de spiegaten gespoten. Tijdje laten inwerken en dan kijken of hier de eerste ergernis kan worden voorkomen: de noodzaak de spietjes uit te boren.

En die ketting: geen idee of die breder is dan gebruikelijk. Ik zal morgen eens vergelijken.

Groeten,
Hans
Het zou een Williams kunnen zijn, dan kun je hem dateren. Ik zag gisteren een advertentie uit 1938 van een Williams kettingwiel die er sterk op leek, maar dan met een enkele driehoek in plaats van 3 driehoeken ineen. Zie dit artikel hoe je een Williams herkent en dateert: https://www.transportfiets.net/2009/10/ ... onderdeel/

Correctie: de advertentie was niet van een Williams crankstel, maar ketting. Dus het is niet bekend of het afgebeelde crankstel wel een Williams was, of uberhaupt wel bestond.
hansvdw

Bericht door hansvdw »

Bedankt Jeroen, ik zal zeker nog gaan speuren naar merktekens.

Groet,
Hans
vincentariens

Bericht door vincentariens »

Leuke uitdaging en hele mooie basis! Veel plezier :)
Plaats reactie