Gazelle P

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Gazelle P

Gazelle P

Bericht door Gazelle P »

Hallo,

Ik ben sinds kort eigenaar van twee Gazelle P-modellen. Een damesmodel en een herenmodel. Het is een set daterend uit 1934. Wellicht worden de fietsen in de volksmond gezien als "Gazelle Pauper", maar niet in mijn ogen. Erg robuuste fietsen en kwalitatief hoogwaardig. Beide fietsen zijn uitgerust met versnellingen en stangenremmen.

De fietsen zijn in ieder geval niet overgeverfd en lijken redelijk origineel op een paar punten na. Momenteel ben ik kennis aan het vergaren aangaande de verlichting en zadels uit die tijd. Enkele vragen:

- Is de voorverlichting origineel? Er zit een V.T. set op (koplamp en dynamo), waarvan het lijkt dat deze uit een nieuwer jaartal dateert. En wat zou er anders op horen?
- Is het achterlicht origineel? Spanninga Rijkskeur 3D. En zou ik deze ook op het herenmodel moeten monteren?
- Heeft iemand twee setjes zwarte originele handvatten beschikbaar? Dan kan ik deze vervangen.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en wat jullie anders zouden doen om hem in originele staat te krijgen. Uiteraard ben ik ook benieuwd hoe ik de nodige onderdelen kan bemachtigen.
IMG_8993.JPG
IMG_8994.JPG
IMG_8992.JPG
IMG_8978 2.JPG
IMG_8979 2.JPG
A24D3CAC-9D69-4B14-8B06-191C6451B8D2.JPG
Laatst gewijzigd door Gazelle P op 28 jul 2023, 16.33, 4 keer totaal gewijzigd.
Maarten Waarlé

Re: Hallo, ik ben Caspar (Gazelle P, 1934)

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Caspar,
Welkom bij het forum.
Prachtige fietsen laat je daar zien. Erg fraaie staat nog en daarnaast ook uitgerust met trommelremmen wat in 1934 nog best bijzonder was.
Het heeft mijn interesse omdat we in de vereniging niet veel catalogi hebben uit de periode van jouw fietsen.
Trommelremmen kwamen op bij alle Nederlandse merken zo eind 20 er jaren (met name Simplex) begin 30 er jaren .
In het begin had Gazelle nog geen eigen trommelrem maar monteerde ze S.A trommelremmen. Jouw fietsen zijn daar het zeer zeldzame voorbeeld van.
rond 1935-36 Het is me niet helemaal bekend kwamen ze met haar eigen model met de bekende holle naven en de 5 klinknagels.
Jouw fietsen hebben ook nog de onafhankelijke remstangen aan het stuur. Een vervolg op de onafhankelijke te bedienen velgremmen.
Na introductie van de Gazelle trommelrem wordt dit onafhankelijk L en R remmende stuur vervangen door het model met een doorlopende remstang.

Ik denk (en ben benieuwd) dat bij jouw fietsen de remstangbevestiging onder bij de trapas ook nog niet in de trapaslug geschroefd is.

Over de verlichting: Die is bijna altijd een keuze die gemaakt werd los van de fiets. De fiets had in beginsel geen verlichting.
Dus veel hangt in die gevallen ook af van het advies van de plaatselijke dealer. Gazelle had overigens al wel een eigen merk verlichting die gebaseerd was op Bosch met een eigen merkje Elga meen ik.
Later in de 30er jaren verruilden ze Bosch voor Balaco met eigen merkje er in.

Maar samengevat; deze VT verlichting is en was origineel al een goede keuze.

Achterlichten stammen uit de jaren na 1937 op een enkel buitenlands model na.
Tot die tijd werden er achter reflectors gebruikt en was tot oktober 1935 het achterspatbord ook nog niet wit geschilderd.

Groeten,
Maarten
Enfield

Bericht door Enfield »

Twee mooie fietsen die doorheen de jaren met liefde in stand en rijdend zijn gehouden. De zadels zijn ongetwijfeld na langdurend gebruik vervangen door recentere exemplaren, net als de pedalen. Maar mits enige moeite en zorgvuldig instandhoudingswerk (petroleum en zacht poetsdoek zijn uw vrienden) prachtige tijdsbeelden.
Gazelle P

Bericht door Gazelle P »

Dank voor jullie enthousiaste reacties! Ik ga de fietsen goed oppoetsen en in originele staat behouden.

@Maarten Waarlé: zie de foto. Je hebt inderdaad gelijk, de remstangbevestiging zit niet in de trapaslug geschroefd.
IMG_9045.JPG
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Caspar,
Dank voor de verhelderende foto. Dat is leuk om te zien.
Gazelle had in dat jaar waarschijnlijk nog remstangen van Sturmey Archer.
Ik ken nog een andere variant waar op het begin van de liggende achtervork een scharnierpunt is geschroefd.
Verder zie je in de loop van de dertiger jaren steeds veranderingen optreden in het Gazelle remsysteem.
uiteindelijk loopt die ontwikkeling natuurlijk door tot nu toe zou je kunnen zeggen maar vooral de eerste jaren zijn nog wat mistig qua uitvoeringsvariaties.
Dat maakt deze fietsen wel interessant!
Ik kan je misschien wel helpen aan een stel handvatten van celluloid. Stuur daar later maar eens een persoonlijk mailtje voor.
Het materiaal is het zelfde als waar het stuur mee bekleed is maar het is een universeel handvat niet specifiek van Gazelle.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie