BSA??? Bouwjaar???

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
m-gineering

Re: BSA??? Bouwjaar???

Bericht door m-gineering »

Op de binnenkant van de trommel van de naafdynamo staat een productiecode, de laatste 2 cijfers zijn het jaartal. En de magneet mag je nooit uit de spoel halen, raadpleeg de handleiding
/Marten
fietser

Bericht door fietser »

Het lijkt me een Nederlandse fiets. De achternaaf is als ik het goed zie een vooroorlogse F&S Torpedo Dreigang. Die zijn zeldzaam en waardevol. Staat ook een bouwjaar op als je de naafhuls goed bekijkt, links onder het ronde logo met een adelaar erin. De combinatie van Engelse Sturmey-Archer Dynohub en Torpedo Dreigang lijkt mij niet origineel (de Dynohub is ook meestal nieuwer).

Maak eens een foto van het framenummer (links onder het zadel) en de trapas, dan komen we verder.

Groeten,
fietser
rowejon

Bericht door rowejon »

Hi,
Ik zie het gelijk-42 dus de achternaaf is van 1942.
Groeten
Jon Rowe
rowejon

Bericht door rowejon »

Hi,
Ik denk dat de kettingkast & bagagedrager & zeker die pedalen zijn niet origineel. De datum 1942 kan wel kloppen met hoe de frame & stuur & cranks uitziet. Het lijkt mij een mooie opknap project, niet nieuw maken maar technisch in order & met olie oppoetsen.
Groeten
Jon Rowe
m-gineering

Steve Frenken schreef: 20 mar 2020, 10.39 Oké dus even voorwiel er uit halen en trommel demonteren? Er staat op de naaf wel dat die Engels is betekend dit ook dat het een Engelse fiets is?

En welke handleiding bedoeld u?
Niks demonteren, maar de buitenkant tussen de spaken oppoetsen.
Voor Sturmey Archer zijn alle handleidingen goed vindbaar (Heritage site, Tony Hadland etc)
/Marten
fietser

Bericht door fietser »

Prima foto's, dat schept meer duidelijkheid. De achternaaf is inderdaad van 1942. Voor- en achterwiel zijn qua leeftijd verschillend, dus op de voornaaf kom je ongetwijfeld een ander bouwjaar + maand tegen. Je moet op de zijkant van de trommel kijken, en wel vanuit rechts (dus door de spaken). Daar staan dan drie getallen die voor het jaar (= 2 getallen) en de maand staan, b.v. 5 0 4 voor april 1950.

Er is veel aan deze fiets gesleuteld, ik kan me goed voorstellen dat beide wielen niet kloppen. Het bouwjaar zal wel ergens tussen 1935 en 1955 liggen. Het is ook apart dat er niets van de schakelinrichting voor de achternaaf meer te zien is. Een duidelijke aanwijzing voor de fabrikant kon ik niet vinden, er zijn wel wat kenmerken die in de richting van Batavus of Veeno wijzen maar het kan ook een of andere framebouwer zijn die het frame aan een grossier/fietsenmaker geleverd heeft, die hem op zijn beurt onder eigen merk afmonteerde.

Het merk dat er op staat is ook een fietsenmakersmerk maar vermoedelijk niet het oorspronkelijke. De jaren 50 SA-voornaaf, de F&S Dreigang van 1942, de BSA-kettingkast terwijl het frame zelf hartstikke Hollands is - niets past bij elkaar maar alles is met liefde bij elkaar gezocht. Ik denk dat dit een opknapper is die fietsenmaker Van Kooten 50-60 jaar of nog langer geleden voor een dierbare heeft gemoffeld en opgebouwd. Misschien wel in het jaar van de voornaaf, dus dat de voornaaf toen nieuw was. Hoeft niet natuurlijk.

Is op het balhoofd nog de voorletter van Van Kooten te lezen? Want er zou toch nog 1 letter vóór moeten staan. Daarboven staat "rijwielhandel" en daaronder zeer waarschijnlijk de plaatsnaam, iets met "...EN..." in het midden en eindigend met "...ZIJL". Klinkt Noord-Nederlands. Is er misschien een bijpassende plaatsnaam bij jou in de buurt?

Groeten,
fietser
rowejon

Bericht door rowejon »

Hi,
" Het is ook apart dat er niets van de schakelinrichting voor de achternaaf meer te zien is."

Foto 4 zie ik een kabel rechts van de balhoofd.
Fotos 8 & 10 zie ik een kabel onder de schuine buis.

Groeten
Jon Rowe
rowejon

Bericht door rowejon »

Hi,
Die bagagedrager lijkt meer origineel.
Groeten
Jon Rowe
fietser

Bericht door fietser »

De voornaaf zou ook van juli 1955 kunnen zijn. Ik ben er altijd mee in de war of nou jaartal of maand vooraan staat. Op de jaren 50-naven staan de cijfers van het bouwjaar nog uit elkaar (dus in 1955: 7 5 5) en later zijn maand en jaartal duidelijk van elkaar gescheiden (dus in 1975: 75 5). Je kunt zo zelf bepalen wat juist is.

Groeten,
fietser
m-gineering

fietser schreef: 20 mar 2020, 23.10 Prima foto's, dat schept meer duidelijkheid. De achternaaf is inderdaad van 1942. Voor- en achterwiel zijn qua leeftijd verschillend, dus op de voornaaf kom je ongetwijfeld een ander bouwjaar + maand tegen. Je moet op de zijkant van de trommel kijken, en wel vanuit rechts (dus door de spaken). Daar staan dan drie getallen die voor het jaar (= 2 getallen) en de maand staan, b.v. 5 0 4 voor april 1950.
Mijn dynohub is 1 54
/Marten
Plaats reactie