Onlangs ben ik in het bezit gekomen van een m.i. fraaie oude tandem die lange tijd als decoratiestuk in een winkel heeft gehangen. De verkoper wist helaas geen merk of bouwjaar te vermelden. Alvorens met restauratiewerkzaamheden aan te vangen, zou ik graag meer over het merk en bouwjaar te weten willen komen.
De tandem staat op half-vergane Vredestein banden met de Engelse maataanduiding 26 x 2 x 1/3/4, Franse aanduiding 650x50C. In millimeters kom ik daarmee uit op een (zeldzame) 571 mm diameter x 54 mm breedte.
Het merk vind ik lastig in te schatten: een merkplaatje of iets dergelijks kan ik nergens ontdekken. Onder het achterste zadel staat in de framebuis wel een nummer ingeslagen: 1436. Qua onderdelen wordt ik niet meteen veel wijzer: achter vermeldt het remanker van de terugtrapremnaaf "Torpedo Schweinfurt". Aan de voorzijde is een Sturmey & Archer trommelremnaaf aanwezig. Alleen het achterste stuur, zadel en trappers zijn vermoedelijk nog origineel; op de achtertrappers staat "Herup" en het achterste zadel is van het merk Knoop. Ter hoogte van het balhoofd is door het patina heen nog "Brampton England" te lezen. Het plaatje op de koplamp vermeldt "Juncker", maar de lamphaak lijkt me verder niet specifiek voor een bepaald merk. De zwarte lak lijkt oorspronkelijk voorzien te zijn geweest van gele strepen (zo'n 2 mm dik) in rechthoekige vormen.

Mocht iemand ideeën hebben over de mogelijke herkomst van deze tandem, dan zijn mij die zeer welkom!
Alvast bedankt,
Constantijn