spaak 14 of 15
spaak 14 of 15
Ik heb spaken met een schroefdraaddiameter van 2 mm en spaken met schroefdraaddiameter 2,25 mm
op beide past nippel 14.
bij de eerste zit ie uiteraard wat te ruim.
vraag:
horen op de 2 mm schroefdraad soms nippels 15.
op beide past nippel 14.
bij de eerste zit ie uiteraard wat te ruim.
vraag:
horen op de 2 mm schroefdraad soms nippels 15.
-
- Berichten: 1754
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: spaak 14 of 15
draad op spaken wordt gewalst, niet gesneden. De toppen komen dan hoger te liggen dan het basismateriaal. Als je de spaak opmeet net onder de draad zal je wel op 1.8 en 2.0 uitkomen, want de draaddiameter zal zo'n 0.15 -0.2mm groter uitvallen
/Marten
Re: spaak 14 of 15
ja dat klopt
weet je welke draaddiameter hoort bij spaak 15
weet je welke draaddiameter hoort bij spaak 15
Re: spaak 14 of 15
Hallo Piet,
Er horen inderdaad 15'er nippels op deze spaken.
Gebruik van nippels 14 leidt tot spaakbreuk in de schroefdraad.
Vermoedelijk zijn ze via DT te bestellen.
Alpina heeft ze ook veel gemaakt, maar spaken 15 zijn uit de mode.
Moderne naven hebben wat grotere gaatjes in de flens.
Spaken 15 zijn 1,8mm en hebben dan een slechte passing.
Groet, Wiel
Er horen inderdaad 15'er nippels op deze spaken.
Gebruik van nippels 14 leidt tot spaakbreuk in de schroefdraad.
Vermoedelijk zijn ze via DT te bestellen.
Alpina heeft ze ook veel gemaakt, maar spaken 15 zijn uit de mode.
Moderne naven hebben wat grotere gaatjes in de flens.
Spaken 15 zijn 1,8mm en hebben dan een slechte passing.
Groet, Wiel
-
- Berichten: 1754
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: spaak 14 of 15
Alle spaakgaten zijn tegenwoordig aan de grote kant, behoudens wat duurdere exemplaren, want anders gaan de grote jongens mekkeren dat het wielenvlechten te lang duurt.velofilie schreef: ↑25 mar 2020, 12.46 Hallo Piet,
Er horen inderdaad 15'er nippels op deze spaken.
Gebruik van nippels 14 leidt tot spaakbreuk in de schroefdraad.
Vermoedelijk zijn ze via DT te bestellen.
Alpina heeft ze ook veel gemaakt, maar spaken 15 zijn uit de mode.
Moderne naven hebben wat grotere gaatjes in de flens.
Spaken 15 zijn 1,8mm en hebben dan een slechte passing.
Groet, Wiel
DT heeft nog steeds spaken met 1.8 mm uiteinden(butted 2.0-1.7-1.8) , en dus ook nippels
/Marten
Re: spaak 14 of 15
ik meen dat rond 1900 spaak 15 toch veelvuldig werd toegepast, of sla ik de plank nu mis.
ik wilde die spaken namelijk gebruiken voor een fiets uit die periode.
spaaknippels uit die tijd zouden dus zeer welkom zijn
ik wilde die spaken namelijk gebruiken voor een fiets uit die periode.
spaaknippels uit die tijd zouden dus zeer welkom zijn
-
- Berichten: 1754
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: spaak 14 of 15
Met de toegenomen asymmetrie in achterwielen zijn de spaken steeds dikker geworden.
Ga er niet vanuit dat in 1900 iedereen dezelfde schroefdraad norm aanhield, zelfs nu zijn er nog Chinezen die zelf wat hebben uitgevonden
/Marten
Re: spaak 14 of 15
Hallo Piet,
Een duik in een bak met oude rommel heeft nog 16 Alpina 15-16-15 295mm spaken opgeleverd.
Verder een tiental DT hoofdzakelijk 285mm.
Ergens in mijn lade met nippels bleek ook nog een doosje 15-er nippels te liggen (100?).
Bij belangstelling even mailen naar wielv@yahoo.nl
Groet, Wiel
Een duik in een bak met oude rommel heeft nog 16 Alpina 15-16-15 295mm spaken opgeleverd.
Verder een tiental DT hoofdzakelijk 285mm.
Ergens in mijn lade met nippels bleek ook nog een doosje 15-er nippels te liggen (100?).
Bij belangstelling even mailen naar wielv@yahoo.nl
Groet, Wiel
Re: spaak 14 of 15
Jammer
net een doosje bij DT besteld.
dank voor je moeite
Piet
net een doosje bij DT besteld.
dank voor je moeite
Piet