Even voorstellen: Kris
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 31 mar 2020, 17.54
Even voorstellen: Kris
Beste leden van dit forum,
Na het verzamelen van de nodige oude voertuigen kon een oude fiets toch ook niet wachten, een bakfiets welteverstaan.
Tijdens mijn maandenlange internet zoektocht besloot ik 2 jaar geleden dat mijn exemplaar in Vlissingen te koop stond aangeboden, ik met een grote rugzak met een tent en slaapzak de trein ingestapt vanaf station Utrecht en reisde af naar Zeeland. Toen de deal eenmaal gesloten was ben ik de terugtocht van 180 km met dit oude ding begonnen naar Utrecht en fietste er uiteindelijk 2 dagen over. Vanaf Goes was mijn crankspie totaal versleten, maar het lukte me toch om het geheel naar huis te trappen. Ik ben overgegaan op een subtiele restauratie en vond deze fiets daarna zo goed als klaar.
Helaas heb ik dit mooie ding vorige week uitgeleend aan een vriend die met zulks geen ervaring had (daar kwam ik binnen 10 meter achter) omdat hij de fiets vol op een stoeprand beukte: Hij was de controle vanaf het eerste moment volledig kwijt.
Lang verhaal kort maken, de velg is gebroken en het bleek dat de velgen eigenlijk al doorgerot waren. Twee nieuwe velgen heb ik gelukkig nog liggen, een derde moet ik nog bestellen (ik wil het gelijk goed doen) maar loop meteen tegen het probleem op van de juiste spaken. Een probleem die, zo ik lees, vele eigenaren hier al hebben gehad.
Het betreffen 4mm spaken die ongeveer 258mm lang zijn. Zoals Jeroen Zuiderwijk enkele dagen geleden al postte dat de firma 'Leertouwer' uitkomst zou kunnen bieden: Ze hebben enkel 3,5 mm dik en zou het zaakje waar mogelijk graag in de originele maten houden. Mocht iemand dus een adres weten waar ik deze spaken + nippels vandaan kan halen, word ik erg blij!
Ik wil alle 3 de wielen vervangen, (achterwiel moet ik nog inmeten) dan is het geheel weer strak.
Verder is het een prachtige site met de nodige behulpzaamheid als ik dat zo inschat: Prachtig om te zien!
Groet van Kris uit Utrecht!
Na het verzamelen van de nodige oude voertuigen kon een oude fiets toch ook niet wachten, een bakfiets welteverstaan.
Tijdens mijn maandenlange internet zoektocht besloot ik 2 jaar geleden dat mijn exemplaar in Vlissingen te koop stond aangeboden, ik met een grote rugzak met een tent en slaapzak de trein ingestapt vanaf station Utrecht en reisde af naar Zeeland. Toen de deal eenmaal gesloten was ben ik de terugtocht van 180 km met dit oude ding begonnen naar Utrecht en fietste er uiteindelijk 2 dagen over. Vanaf Goes was mijn crankspie totaal versleten, maar het lukte me toch om het geheel naar huis te trappen. Ik ben overgegaan op een subtiele restauratie en vond deze fiets daarna zo goed als klaar.
Helaas heb ik dit mooie ding vorige week uitgeleend aan een vriend die met zulks geen ervaring had (daar kwam ik binnen 10 meter achter) omdat hij de fiets vol op een stoeprand beukte: Hij was de controle vanaf het eerste moment volledig kwijt.
Lang verhaal kort maken, de velg is gebroken en het bleek dat de velgen eigenlijk al doorgerot waren. Twee nieuwe velgen heb ik gelukkig nog liggen, een derde moet ik nog bestellen (ik wil het gelijk goed doen) maar loop meteen tegen het probleem op van de juiste spaken. Een probleem die, zo ik lees, vele eigenaren hier al hebben gehad.
Het betreffen 4mm spaken die ongeveer 258mm lang zijn. Zoals Jeroen Zuiderwijk enkele dagen geleden al postte dat de firma 'Leertouwer' uitkomst zou kunnen bieden: Ze hebben enkel 3,5 mm dik en zou het zaakje waar mogelijk graag in de originele maten houden. Mocht iemand dus een adres weten waar ik deze spaken + nippels vandaan kan halen, word ik erg blij!
Ik wil alle 3 de wielen vervangen, (achterwiel moet ik nog inmeten) dan is het geheel weer strak.
Verder is het een prachtige site met de nodige behulpzaamheid als ik dat zo inschat: Prachtig om te zien!
Groet van Kris uit Utrecht!
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 15 jan 2013, 10.49
Re: Even voorstellen: Kris
Hoi,
Kijk eens bij JVD Wheels in Uithuizen.Die kunnen de spaken ongetwijfeld voor je maken.
groet,Hans
Kijk eens bij JVD Wheels in Uithuizen.Die kunnen de spaken ongetwijfeld voor je maken.
groet,Hans
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 31 mar 2020, 17.54
Re: Even voorstellen: Kris
Dag Hans,
Erg bedankt voor je berichtje: Ik was nog niet bekend met deze firma. Mochten er nog andere bedrijven zijn (die wellicht dichter bij huis zijn) dan hoor ik daar graag van!
Bedankt alvast!
Groet van Kris
Erg bedankt voor je berichtje: Ik was nog niet bekend met deze firma. Mochten er nog andere bedrijven zijn (die wellicht dichter bij huis zijn) dan hoor ik daar graag van!
Bedankt alvast!
Groet van Kris
Re: Even voorstellen: Kris
welkom op het forum: succes met je project!!!
(leuk: ik heb midden jaren 80 ook nog wel gebakfietst door Utrecht bij een verhuizing)
(leuk: ik heb midden jaren 80 ook nog wel gebakfietst door Utrecht bij een verhuizing)
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1882
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Even voorstellen: Kris
4mm spaken? De enige die ik ken die zulke dikke spaken gebruikte was Huisman/Gehuma. Heeft de bakfiets ook industriele kogellagers in plaats van cups en conussen?
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1882
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Even voorstellen: Kris
P.s. ik zie op Alibaba dat spaken in die dikte (8g) worden gemaakt tot 310mm. Dus wie weet heb je geluk. Ik zie dat Jvd Wheels ze inderdaad levert, en nog vrij betaalbaar ook (alsnog 55 euro per set voor een wiel, maar dat zal niet goedkoper worden). De vraag is of ze ze ook zo lang kunnen maken. Als ze van draad gemaakt worden, is iedere lengte mogelijk. Maar vanuit bestaande spaken ben je beperkt tot de grootste lengte die op de markt is.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Even voorstellen: Kris
Leuk projekt!
Ik ben ook met een oude bakfiets bezig en als deze klaar is gaat daar niemand anders op fietsen!
De Leertouwer tip komt van mij, zij zijn gespecialiseerd in oude brommers dus het moet bijna wel dat ze ook 9G of 8G spaken hebben in 258mm lengte.
Bel ze even op, ze zijn zeer behulpzaam met dit soort zoektochten.
Desalniettemin zijn 10G spaken prima voor onze bakfietsen en dat verschil ga je echt niet merken!
vr groeten Sven
Ik ben ook met een oude bakfiets bezig en als deze klaar is gaat daar niemand anders op fietsen!

De Leertouwer tip komt van mij, zij zijn gespecialiseerd in oude brommers dus het moet bijna wel dat ze ook 9G of 8G spaken hebben in 258mm lengte.
Bel ze even op, ze zijn zeer behulpzaam met dit soort zoektochten.
Desalniettemin zijn 10G spaken prima voor onze bakfietsen en dat verschil ga je echt niet merken!
vr groeten Sven
Re: Even voorstellen: Kris
Aanvulling:
ik heb een vervangend nieuwer achterwiel in mijn bakfiets van een Nijland, die worden nog steeds gemaakt.
De spaken hierin zijn ook 9G of 8G.
Je kunt ze bereiken via workcycles in amsterdam, misschien kun je de spaken gewoon nog bij hun bestellen.
workcycles@gmail.com
vr groeten Sven
ik heb een vervangend nieuwer achterwiel in mijn bakfiets van een Nijland, die worden nog steeds gemaakt.
De spaken hierin zijn ook 9G of 8G.
Je kunt ze bereiken via workcycles in amsterdam, misschien kun je de spaken gewoon nog bij hun bestellen.
workcycles@gmail.com
vr groeten Sven
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 31 mar 2020, 17.54
Re: Even voorstellen: Kris
Erg dikke spaken inderdaad, maar vind het ook zo'n zonde om daar afstand van te doen.. Ik ga de beide firma's eventjes contacteren en kan er zodoende weer mooie wielen van maken. Ben erg blij met jullie hulp, erg fijn! Mbt lagers: gewoon conussen en kogeltjes toch!
Zal er te zijner tijd eventjes foto's van posten, erg mooi ding is het! Fijne avond allemaal!
Groet van Kris
Zal er te zijner tijd eventjes foto's van posten, erg mooi ding is het! Fijne avond allemaal!
Groet van Kris
Re: Even voorstellen: Kris
Geen probleem!
De meeste bakfietsen hebben de cups en conussen, mijn bakfiets is uit de jaren '60 en 1 van de laatste met nog een mooi dubbel buizenframe en deze heeft al overal industriële groeflagers op de wielen. (trapas is wel nog cup en conus)
Kan je trouwens niet de oude spaken hergebruiken? Vaak breken de spaken van oude wielen als je de nippels los wilt maken, maar met deze dikke spaken kun je alle kracht erop zetten die je wilt, de nippel zal eerder loskomen dan dat de spaak breekt (ik heb een 26 inch transportfietswiel in de collectie met iets van 4mm dikke spaken en die heb ik allemaal zonder breuk los gekregen)
En foto's zijn uiteraard meer dan welkom!
vr groeten Sven
De meeste bakfietsen hebben de cups en conussen, mijn bakfiets is uit de jaren '60 en 1 van de laatste met nog een mooi dubbel buizenframe en deze heeft al overal industriële groeflagers op de wielen. (trapas is wel nog cup en conus)
Kan je trouwens niet de oude spaken hergebruiken? Vaak breken de spaken van oude wielen als je de nippels los wilt maken, maar met deze dikke spaken kun je alle kracht erop zetten die je wilt, de nippel zal eerder loskomen dan dat de spaak breekt (ik heb een 26 inch transportfietswiel in de collectie met iets van 4mm dikke spaken en die heb ik allemaal zonder breuk los gekregen)
En foto's zijn uiteraard meer dan welkom!
vr groeten Sven