Kruisframe - welk merk is dit?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
thijsschuitman

Kruisframe - welk merk is dit?

Bericht door thijsschuitman »

Ik heb even geleden dit kruisframe via Marktplaats gekocht. Het was zeer slecht overschilderd, dus ik heb deze helemaal teruggebracht naar blank metaal. Ik vind het zelf zeer geslaagd.

Nu heb ik geen idee van het merk, en ik vroeg me af of de crank origineel lijkt wat jullie betreft? Ook zag ik nog wat gekras in het frame, geen idee of dit enige betekenis heeft: 1097WJ69.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Maarten Waarlé

Re: Kruisframe - welk merk is dit?

Bericht door Maarten Waarlé »

Mooi Frame Thijs.

De kriebelige cijfers en letters zijn een postcode.
De crank is niet origineel .Daar hoort iets in met een crankspie en een herenfiets lengte crank arm hart as hart pedaal 17 inch.
Het frame kan ik zo niet thuis brengen. In ieder geval is de bevestiging van de schuine buizen achteraan niet zo als bij Simplex.

Groeten,
Maarten
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 4 apr 2020, 19.33 Mooi Frame Thijs.

De crank is niet origineel .Daar hoort iets in met een crankspie en een herenfiets lengte crank arm hart as hart pedaal 17 inch.
Mag 7" ook? ;)
/Marten
thijsschuitman

Maarten Waarlé schreef: 4 apr 2020, 19.33 Mooi Frame Thijs.

Dit is een scherpe opmerking, waarvoor dank!

Heeft iemand een idee van het merk, of eventueel een idee van de tijd waarin dit frame kan zijn gemaakt?
velofilie

Bericht door velofilie »

Hallo Thijs,

Het frame doet mij denken aan een eerder topic.
viewtopic.php?t=3710

Groet, Wiel
thijsschuitman

velofilie schreef: 5 apr 2020, 11.42 Hallo Thijs,

Het frame doet mij denken aan een eerder topic.
viewtopic.php?t=3710

Groet, Wiel
Dat lijkt er inderdaad sterk op, dank! Heeft iemand een idee waar ik die framenummers kan checken? Ik krijg het zo niet gevonden op het internet
rowejon

Bericht door rowejon »

Hi,
Als je lid wordt van de club krijg je een boekje "Hoe oud is deze fiets". Heel handig & lid worden kost maar 26 euro.
Groeten
Jon Rowe
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Lid worden van de club is natuurlijk altijd een aanrader maar ik denk dat dit frame niet in het boekje ''hoe oud is deze fiets'' gevonden kan worden.
Het is na mijn idee ook geen Juncker met name omdat de schuine stangen achteraan niet op het frame zijn gelast/soldeerd maar met de staande achtervork zijn samen geschroefd.
Het is wat mij betreft nog een raadsel maar ik denk dat het goed is om wat meer foto`s van het frame te posten . Mogelijk is er ergens een overeenkomst te zien met een merk. Overigens is het framenummer erg klein. Te klein voor de grote merken.

Algemeen kun je stellen dat rond 1900-1905 de Nederlandse merken Engelse kruisframes gingen copieeren.
Dat waren meestal kruisframes van het type Raleigh (kruisende dikke buizen voor in het frame). In de jaren 30 kwam de mode om kruisframes te bouwen terug.
Type Raleigh bij oa Gazelle en type Centaur (dunne buisjes van bovenste balhoofdlug naar achteras) bij Simplex. In de meeste gevallen zijn deze kruisframes van begin jaren 30 tot begin jaren 60 op z`n laatst. Burgers heeft ook na de Oorlog het Raleigh type gebouwd (en een enkele Centaur type)
In de jaren tussen 1905 en 1930 zie je weinig kruisframes in Nederlandse catalogi.

Groeten,
Maarten

ps Inderdaad geen 17 inch die cranks ,niet rond te malen 17 inch!
Wel 7 inch en een tandblad met 48 tanden.
maartenB

Bericht door maartenB »

Wat is de wielmaat? 26 of 28 inch?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
thijsschuitman

Dank voor de uitgebreide reacties! Lid worden ga ik zeker doen!

Het frame is gelast bij de punten waar het frame 'kruist', ik heb meer foto's hieronder toegevoegd. Ik heb dit frame gekocht zonder wielen, dus ik weet niet welk formaat wiel er bij hoorde, maar het frame zelf is 58 cm (gemeten van de de zitbuis tot het midden van de trapas).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mochten het gewenst zijn dat er meer details op de foto worden gezet hoor ik het uiteraard graag, dank voor het meekijken!
Plaats reactie