spaakkwestie

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
pfcvos

spaakkwestie

Bericht door pfcvos »

Ik heb een voorwiel gespaakt, kruis over 3 en 36 spaaks.
Het volgende valt me op en kan ik niet verklaren. Maak ik ergens een fout?
Beurtelings steken 2 opeenvolgende spaken 3 mm uit. Vervolgens komen er weer 2 die niet uitsteken. Dat gaat zo het hele wiel rond.
De uitstekende spaken zijn steeds de eerste van een groepje van 4 en de laatste van datzelfde groepje. Dit consequent het hele wiel.
Oftewel: steeds een binnenspaak en een buitenspaak, de binnenspaak links in de flens en de buitenspaak rechts in de flens.
Wat foto’s ter verduidelijking.
Bijlagen
IMG_7339.JPG
IMG_7338.JPG
IMG_7336.JPG
IMG_7333.JPG
m-gineering

Re: spaakkwestie

Bericht door m-gineering »

Afbeelding
pfcvos schreef: 8 apr 2020, 11.14 Ik heb een voorwiel gespaakt, kruis over 3 en 36 spaaks.
Het volgende valt me op en kan ik niet verklaren. Maak ik ergens een fout?
Beurtelings steken 2 opeenvolgende spaken 3 mm uit. Vervolgens komen er weer 2 die niet uitsteken. Dat gaat zo het hele wiel rond.
De uitstekende spaken zijn steeds de eerste van een groepje van 4 en de laatste van datzelfde groepje. Dit consequent het hele wiel.
Oftewel: steeds een binnenspaak en een buitenspaak, de binnenspaak links in de flens en de buitenspaak rechts in de flens.
Wat foto’s ter verduidelijking.
De spaken in de ene flens zitten net een gat verkeerd ten opzichte van de andere flens.Afbeelding
/Marten
pfcvos

Bericht door pfcvos »

ik ga morgen nog eens kijken, maar ik kan het me moeilijk voorstellen, ik ben net iets versprongen begonnen aan de andere kant.
pfcvos

Bericht door pfcvos »

gedaan wat je voorgesteld hebt en warempel (ik schaam me wel een beetje)
m-gineering

Bericht door m-gineering »

pfcvos schreef: 9 apr 2020, 19.17 gedaan wat je voorgesteld hebt en warempel (ik schaam me wel een beetje)
Ach, je bent op tijd opgehouden. Er zijn ook 'Profi's" die doorgaan met het aanknallen van de spaken tot de naafhelften verdraaid zijn!
/Marten
Plaats reactie