Empo/NSU

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
kaalstaal

Empo/NSU

Bericht door kaalstaal »

Heb een oude Empo fiets met een NSU naaf erin, Ik las dat Empo naven importeerde vanuit Duitsland. Mijn vraag is of iemand weet of die naven ook in nieuwe Empo fietsen werden gezet. Dank u wel

Fijne avond
maartenB

Re: Empo/NSU

Bericht door maartenB »

Ik vermoed van niet (je weet het nooit zeker) . Empo verkocht heel veel spullen met zijn eigen naam erop. Waarom zouden ze dan loeigroot NSU op de achternaaf zetten?
Als je het origineler wilt hebben: zoek een rembeuegel van Torpedo en vervang die van NSU, ik vermoed dat het gewoon past.

NSU staat toch alleen op de beugel, of ook op de naaf zelf?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
fietser

Bericht door fietser »

Wat is een "oude" Empo-fiets? Wat zijn "nieuwe" Empo-fietsen? Zoals je jouw vraag hebt gesteld is die onmogelijk te beantwoorden. Plaats wat foto's en het framenummer van jouw fiets, dan is na te gaan of de NSU-naaf origineel kan zijn.

Geen NSU-remhevel vervangen voor een Torpedo! Vermoedelijk past dat niet eens, het zijn twee naven van verschillende constructie. En Empo heeft niet "NSU" op een naaf gezet, dat deed NSU in Duitsland zelf. Empo was de trotse importeur ("NSU - de koningin der remnaven"). Dat neemt trouwens niet weg dat de Torpedo-naaf beter en duurder was.

Groeten,
fietser
maartenB

Bericht door maartenB »

Oh maar het lijkt je dus best reeel dat Empo een NSU remnaaf op zijn fietsen gebruikte?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
fietser

Bericht door fietser »

Empo importeerde de NSU-naaf en er was een tijd dat elke Empo-fiets naar keuze met Torpedo- of NSU-naaf geleverd kon worden (of natuurlijk met iets helemaal anders dan een remnaaf). Dat is in de folders na te lezen. Met andere woorden: Empo is hét Nederlandse merk waar je zo'n NSU-naaf bij kunt verwachten.

Maar het hangt natuurlijk helemaal ervan af hoe oud de fiets in kwestie is.

Groeten,
fietser
kaalstaal

Bericht door kaalstaal »

Goede morgen.
Ik ben blij met jullie reactie's en heb inderdaad gelezen dat EMPO NSU naven gebruikte.
Foto's heb ik helaas nog niet (komen nog) maar met het boekje van de club is het zo dat de fiets uit 1954 zal komen.
groet Ad
fietser

Bericht door fietser »

In die tijd monteerde Empo nog wel NSU-naven. Maar in de praktijk kom je ze superweinig tegen - of omdat er vroeger toch niet veel mensen voor kozen of omdat ze het geen 60-70 jaar hebben volgehouden, wie zal het zeggen. Ben benieuwd naar de foto's.

Groeten,
fietser
Plaats reactie