Demonteren wielas voorwielen bakfiets

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gewoonmarky

Demonteren wielas voorwielen bakfiets

Bericht door Gewoonmarky »

Goedemiddag! Even voorstellen denk ik, want ik ben nieuw hier. :D
Via via kreeg ik een bakfiets op het oog, waarvan ik dacht 'dat is leuk!!'. Dus gekocht! :D Ik wilde hem met een quick-fix opknappen en rijdend krijgen, maarja dat is alweer anders gelopen. ;) Ik heb het frame helemaal schoon gemaakt met de verfkrabber, staalborstel en haaksslijper. Wat een troep zat er op! De bak die er op zat was het herstellen niet meer waard en dus daar maar een nieuwe voor gemaakt op basis van wat voorbeelden op het internet. Ben er ook achter gekomen dat het vermoedelijk een Gazelle uit 1954 - 1955 is op basis van het nummer onder het zadel.
Maar nu...…...er zitten 24 inch kinderfiets wielen aan de voorkant. Dat staat natuurlijk niet en die wilde ik met zo krijgen als het dikke 28 inch achterwiel. Via facebook heb ik nog best goede 28 inch voorwielen gevonden inclusief naaf en as. Die wil ik eigenlijk overzetten, maar ik heb geen idee hoe ik de oude as van de fiets krijg. De naaf van de 28 inch pas niet op de bestaande as in ieder geval, dus dat feest ging niet door. ;) Ik heb al wel een spie los kunnen krijgen vanuit het frame die de wielas op zijn plek houdt, maar de as zit nog muurvast.

Dus mijn vraag is: weet iemand hoe ik de wielassen van het frame krijg? Zitten die nog geschroefd of worden die alleen tegen gehouden door de spie?

(PS: ik heb wel foto's maar weet niet hoe ik die hier moet plaatsen) :oops:
Alvast dank!
Mark Yntema
Laatst gewijzigd door Gewoonmarky op 21 apr 2020, 14.00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gewoonmarky

Re: Demonteren wielas voorwielen bakfiets

Oh wacht......eerst lezen zie ik...…... :oops: Hierbij de foto's.
20200416_175910_resized_1.jpg
20200416_175825_resized_1.jpg
20200406_121233_resized_03.jpg
20200413_145441_resized_02.jpg
20200412_194209_resized_01.jpg
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Beste Mark, welkom!

Op die assen zit als het goed is geen schroefdraad, dus die moet je eruit kunnen persen of voorzichtig tikken (indirect, met een vuistje of stuk hout ertussen). Wel eerst een weekje kruipolie in laten trekken.

P.s. dit frame is bedoelt voor 26x2" voorwielen. De wielen (inclusief banden) die je er nu bij hebt, zijn er niet voor geschikt. Er horen stalen 26x2" bakfiets velgen op. Die zijn 5cm breed en dat is niet voor niets. Er komen zware belastingen op, zowel vertikaal als zijwaarts. De de normale spaak dikte is 10g, ofwel 3.2mm dik, sommigen zelfs spaak 8g, ofwel 4mm dik. Als je maar hele lichte ladingen gaat vervoeren, kun je misschien met wat minder. Maar ik zie deze wielen nog dubbelvouwen als je een keertje een bocht neemt, of bij de minste hobbel er een flinke kronkel in komen ook met een lege bak.
rowejon

Bericht door rowejon »

Hi,
Zijn de voornaven misschien origineel? Zij lijken veel ouder dan de velgen. Zo wel is het niet beter om de wielen te verbouwen in plaats van vernieuwen?
Groeten
Jon
australman

Bericht door australman »

Heb deze twee velgen en banden van een gesneuveld project over.Is dat misschien wat?

Hans
DSC06165.JPG
DSC06163.JPG
Bernhard90

Bericht door Bernhard90 »

Daar ben ik wel in geïnteresseerd. Zou je me kunnen mailen?
Laatst gewijzigd door Bernhard90 op 22 apr 2020, 12.51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gewoonmarky

Jeroen Zuiderwijk schreef: 21 apr 2020, 14.52 Beste Mark, welkom!

Op die assen zit als het goed is geen schroefdraad, dus die moet je eruit kunnen persen of voorzichtig tikken (indirect, met een vuistje of stuk hout ertussen). Wel eerst een weekje kruipolie in laten trekken.

P.s. dit frame is bedoelt voor 26x2" voorwielen. De wielen (inclusief banden) die je er nu bij hebt, zijn er niet voor geschikt. Er horen stalen 26x2" bakfiets velgen op. Die zijn 5cm breed en dat is niet voor niets. Er komen zware belastingen op, zowel vertikaal als zijwaarts. De de normale spaak dikte is 10g, ofwel 3.2mm dik, sommigen zelfs spaak 8g, ofwel 4mm dik. Als je maar hele lichte ladingen gaat vervoeren, kun je misschien met wat minder. Maar ik zie deze wielen nog dubbelvouwen als je een keertje een bocht neemt, of bij de minste hobbel er een flinke kronkel in komen ook met een lege bak.
Dank! Het eruit tikken zal lastig worden denk ik, aangezien ik niet een opening aan de achterkant zie. Misschien zit die openingen dicht door rommel. Ga ik zo even checken. Iig al wel in de Brunox staan, wat werd aanbevolen door de fietsenmaker. Misschien ook nog even verhitten.
Klopt, de foto laat de 24 inch velgen zien die er op zaten toen ik de bakfiets kocht. Ik ben eigenlijk direct op zoek gegaan naar 28 inch omdat het achterwiel dat ook is. Die heb ik dus al gevonden en dat zijn ook hele dikke. Moet daarvoor ook nog velglint en banden hebben.
Gewoonmarky

rowejon schreef: 21 apr 2020, 16.46 Hi,
Zijn de voornaven misschien origineel? Zij lijken veel ouder dan de velgen. Zo wel is het niet beter om de wielen te verbouwen in plaats van vernieuwen?
Groeten
Jon
De assen en naven zijn denk ik origineel, maar de velgen en spaken niet. Als ik de Assen er echt niet uitkrijg, moet ik inderdaad maar eens gaan denken aan ombouwen. Maar dat heeft niet mijn voorkeur. ;) De assen en naven op de nieuwe velgen zijn namelijk beter.
Gewoonmarky

Dit zijn de velgen. Moet ze nog schoonmaken en mooi natuurlijk. ;)
20200422_075723_resized010.jpg
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Oh wacht even, ik dacht dat je die aluminium wielen bedoelde. Zijn die bakfietswielen 28"? Dan gaat dat helaas ook niet werken. De originele 28" bakfiets maat is namelijk een oude maat die niet meer bestaat (in moderne maatgeving zou dat ERTRO 50-609 zijn). Moderne 28" banden passen daar niet op, die zijn namelijk voor velgen met 622mm diameter, en de oude zijn 609mm. Deze maat werd tot eind jaren '20 gebruikt op bakfietsen, misschien nog begin jaren '30. Maar daarna hebben vrijwel alle bakfietsen 26" voorwielen, in combinatie met een 28" (28x1,75" die nog wel bestaat) achterwiel of 26" achter. En ook moeten ze natuurlijk de juiste as verbinding hebben om de passen op je bakfiets.
Plaats reactie