Kettingwiel met schroefdraad demonteren

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
fietshobbyist

Kettingwiel met schroefdraad demonteren

Bericht door fietshobbyist »

Juncker kruisframefiets revisie, ringmoer rechtsom los, kettingwiel linksom los.JPG
Het kettingwiel en de borgring zijn op twee tegengestelde schroefdraden geschroefd.
Er is wel eerder over geschreven maar het leek me goed om dit onderwerp nog eens aanschouwelijk te maken met het meest essentiële
bij elkaar in beeld, aangezien dit toch wel een valstrik is! Als het gemonteerd zit, is het aan de buitenkant namelijk niet of bijna niet, te zien.
Kettingwiel met schroefdraad demonteren, WtC, 2020.JPG
Borgring rechtsom los.
Kettingwiel linksom los.

Het zijn twee verschillende schroefdraden, zowel qua richting als qua diameter.
-
Torpedo drijfkop houder.JPG
De drijfkop kan het best in een plaat worden gezet.
Hebt u die niet, dan kan de drijfkop worden geklemd in lood, een zacht metaal.
-
Kettingzweep gespiegeld.jpg
Het kettingwiel kan - linksom - worden losgedraaid met een zogenoemde kettingzweep, waarmee je goed kracht kunt zetten op het kettingwiel - alleen zo genoemd vanwege zijn vorm; het ding heeft natuurlijk niet die functie.
Wel een zeer omslachtig gedoe om de complete naaf te moeten demonteren om een kettingwiel kunnen te verwijderen!! Ook al uit de tijd dat fietsemakers nog bang waren dat ze zonder werk zouden komen te zitten ...
-
Overigens, ik wil nooit weten in welke richting iets vast moet, ik wil altijd weten hoe iets LOS moet ...
Over de montage kan niettemin toch iets heel zinnigs worden gemeld: vóór het monteren even wat kopervet aan de schroefdraden.
-
(Voor de zoekmachine: geschroefd kettingwiel demonteren - en aangezien veel mensen een kettingwiel een tandwiel noemen: tandwiel met schroefdraad demonteren / geschroefd tandwiel demonteren.)
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 26 mei 2020, 16.54, 6 keer totaal gewijzigd.
m-gineering

Re: Kettingwiel met schroefdraad demonteren

Bericht door m-gineering »

Werner schreef: 25 apr 2020, 16.04 (Voor de zoekmachine - aangezien veel mensen een kettingwiel een tandwiel noemen: tandwiel met schroefdraad demonteren.)
Een spookrijder? Welnee honderden!

In fietsenland is het usance de benaming kettingwiel te reserveren voor het voortandwiel, en het ding achteraan (achter)tandwiel te noemen.
/Marten
de rode

Bericht door de rode »

:lol:
fietshobbyist

m-gineering schreef: 25 apr 2020, 17.52 In fietsenland is het usance de benaming kettingwiel te reserveren voor het voortandwiel, en het ding achteraan (achter)tandwiel te noemen.
Da's een amusante zin! Ter onderscheid placht ik het voorste wiel ook wel kettingblad te noemen. Dat zegt iets over de grootte.
Nu we het over het demonteren van een kettingwiel hebben: Wie heeft trouwens ooit bedacht om die voorste vast aan de crank te klinken?-?
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Werner schreef: 25 apr 2020, 18.21 Wie heeft trouwens ooit bedacht om die voorste vast aan de crank te klinken?-?
De boekhouder ;)
/Marten
de rode

Bericht door de rode »

Ter onderscheid placht ik het voorste wiel ook wel kettingblad te noemen. Dat zegt iets over de grootte.

Geeft niets hoor ; ieder heeft recht op z,n eigen afwijking

leuk woordje trouwens dat ,placht ,, ik ken het nog uit het Polygoon journaal :roll:
Enfield

Bericht door Enfield »

Belgen durven het ook nog wel eens over een kamwiel hebben...
de rode

Bericht door de rode »

kamrad
heb ik ook al eens gehoord van een vader die niet snapte dat z,n zoon een 80 cc reed ipv een standaard bromfiets , maar dacht dat hij een groter tandwiel[kamrad] gemonteerd had :lol:
fietshobbyist

Enfield schreef: 25 apr 2020, 22.21 Belgen durven het ook nog wel eens over een kamwiel hebben...
U bent me nèt een slag voor want gisteren bedacht ik nog dat mijn grootvader (*1901) van moederskant ook zei: kamwiel.
Overigens, totaal geen Belg maar gewoon uit mijn woonplaats. Moet wel bij gezegd worden dat er in WO1 heel wat Belgische vluchtelingen in onze plaats bivakkeerden ...
Plaats reactie