en hoe zit het met jaartallen van dit soort naven.
Een rechte met daarin Gazelle A de ander, de bekende V naaf met kleine flensen en om en om gesoevereind.
Is het zo simpel dat een Gazelle A naaf in een Gazelle A fiets zat?
Wat had Gazelle voor het model V naaf of is dit er van meet af aan geweest?
Piet
trommelremmen Gazelle
Re: trommelremmen Gazelle
- Bijlagen
-
- DSC01565.jpg (136.41 KiB) 4107 keer bekeken
-
- DSC01558.jpg (133.81 KiB) 4107 keer bekeken
-
Het is best veel omvattend de naven van Gazelle.
En ik weet er niet alles van omdat ik me destijds richte op de luxere soorten en zodoende bij de trommelremfietsen uit kwam.
Deze naaf is in ieder geval een hele oude Ik schat rond 1920.
Deze naaf heeft een asje van plm 8mm en dat hadden de gazelle fietsen uit de 20er jaren ook. 3/16e kogels en holle vorm.
Na 1930 ontstaat het model met de hoge flenzen en
holle vorm.
Deze hadden de zelfde as-cup-kogel-conus maat als de trommelrem versie.
Daarnaast bestond de vlakke naaf met wel een dikke 10mm as maar met 3/16e kogels .Het model zo als de Gazelle A naaf van de foto. Ik denk dat deze naaf idd voor het goedkopere type Gazelle zijn gebruikt. Ik heb zo`n fiets staan met ook een voorvorkkroon met holle schouders ipv het bekende bolle model.
Ik geloof dat ik ze ook terug heb gezien in de Vooroorlogse Gazelle sport modellen, die rechte naven.
Groeten,
maarten
En ik weet er niet alles van omdat ik me destijds richte op de luxere soorten en zodoende bij de trommelremfietsen uit kwam.
Deze naaf is in ieder geval een hele oude Ik schat rond 1920.
Deze naaf heeft een asje van plm 8mm en dat hadden de gazelle fietsen uit de 20er jaren ook. 3/16e kogels en holle vorm.
Na 1930 ontstaat het model met de hoge flenzen en
holle vorm.
Deze hadden de zelfde as-cup-kogel-conus maat als de trommelrem versie.
Daarnaast bestond de vlakke naaf met wel een dikke 10mm as maar met 3/16e kogels .Het model zo als de Gazelle A naaf van de foto. Ik denk dat deze naaf idd voor het goedkopere type Gazelle zijn gebruikt. Ik heb zo`n fiets staan met ook een voorvorkkroon met holle schouders ipv het bekende bolle model.
Ik geloof dat ik ze ook terug heb gezien in de Vooroorlogse Gazelle sport modellen, die rechte naven.
Groeten,
maarten
Oké Maarten,
ik denk inderdaad ook dat jouw naaf het model is dat in de 20-tiger jaren gebruikt werd en niet die die ik heb liggen.
mocht je hem van de hand willen doen, hoor ik dat graag.
mijn restauratieproject is een Gazelle 1929-1930. Met de letters GAZELLE in het grote tandwiel.
Piet
ik denk inderdaad ook dat jouw naaf het model is dat in de 20-tiger jaren gebruikt werd en niet die die ik heb liggen.
mocht je hem van de hand willen doen, hoor ik dat graag.
mijn restauratieproject is een Gazelle 1929-1930. Met de letters GAZELLE in het grote tandwiel.
Piet
-
Hallo Piet,
Dan heb je waarschijnlijk een voorvork voor een dunne as.
Ik denk al met sleuven ipv gaten.
Het naafje van m`n foto is veel ouder en overigens houd ik het nog graag even.
Wat er in Gazelle`s van rond 1929-1930 hoort te zitten is met
hol uiterlijk maar kleine flens, 8mm as 3/16e kogels en olievul
potje. Ik meen dat ze dan al van die kleine revetten hebben die in de vorkuitsparingen passen en het wiel wat centreren.
Groeten,
Maarten
Dan heb je waarschijnlijk een voorvork voor een dunne as.
Ik denk al met sleuven ipv gaten.
Het naafje van m`n foto is veel ouder en overigens houd ik het nog graag even.
Wat er in Gazelle`s van rond 1929-1930 hoort te zitten is met
hol uiterlijk maar kleine flens, 8mm as 3/16e kogels en olievul
potje. Ik meen dat ze dan al van die kleine revetten hebben die in de vorkuitsparingen passen en het wiel wat centreren.
Groeten,
Maarten
- allardschaap
Hoi,
Stel dat je linker voorwiel lager plots vastloop, gaat hij dan naar links trekken met het stuur?
Stel je drukt tijdens het fietsen een stok aan de linker kant bij de as van je voorwiel tussen je spaken, trekt het stuur dan naar links?
Hmm. Leuk natuurkunde vraagstuk
Groeten,
Allard
Stel dat je linker voorwiel lager plots vastloop, gaat hij dan naar links trekken met het stuur?
Stel je drukt tijdens het fietsen een stok aan de linker kant bij de as van je voorwiel tussen je spaken, trekt het stuur dan naar links?
Hmm. Leuk natuurkunde vraagstuk
Groeten,
Allard