Even voorstellen en vraag over Gazelle trapas

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
vanvledder

Even voorstellen en vraag over Gazelle trapas

Bericht door vanvledder »

Dag allemaal. Mijn naam is Jan van Vledder en ik ben de Gazelle herenfiets (uit 1957) van mijn recentelijk overleden vader aan het restaureren. Demontage gaat verrassend makkelijk maar dat gaat niet op voor de trapas. Er is veel informatie over trapassen te vinden, maar over de draad (links of rechts) is dat niet eeneenduidig. Aan de linkerkant is het een normale rechtse draad, maar aan de aandrijfkant weet ik het niet. Er staan wel twee cijfers op elke kant. Links: 7 en een 6; aandrijfkant: een 2 en een 6, elk cijfer aan een kant van de as zelf.
Helaas weten ze bij Gazelle ook niet het antwoord...

Wie weet raad? Alvast bedankt!

Jan van Vledder
m-gineering

Re: Even voorstellen en vraag over Gazelle trapas

Bericht door m-gineering »

vanvledder schreef: 8 mei 2020, 17.24 Dag allemaal. Mijn naam is Jan van Vledder en ik ben de Gazelle herenfiets (uit 1957) van mijn recentelijk overleden vader aan het restaureren. Demontage gaat verrassend makkelijk maar dat gaat niet op voor de trapas. Er is veel informatie over trapassen te vinden, maar over de draad (links of rechts) is dat niet eeneenduidig. Aan de linkerkant is het een normale rechtse draad, maar aan de aandrijfkant weet ik het niet. Er staan wel twee cijfers op elke kant. Links: 7 en een 6; aandrijfkant: een 2 en een 6, elk cijfer aan een kant van de as zelf.
Helaas weten ze bij Gazelle ook niet het antwoord...

Wie weet raad? Alvast bedankt!

Jan van Vledder
1) meet de linker cup op of vergelijk die met een bekende cup met BSA draad. Grote kans dat het BSA is en de rechterkant dus ook (en dus linkse draad)

2) kijk met een lampje in de bracket en probeer uit te vinden hoe de schroefdraad voor de vaste cup in de bracket is gesneden. Als je het begin kunt vinden zie je dat het makkelijkst
/Marten
Plaats reactie