Naven, spaken, wielen verven

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Krisfietst

Naven, spaken, wielen verven

Bericht door Krisfietst »

Beste leden van het forum,

Mijn Maxwell bakfiets krijgt nieuwe velgen en spaken, ik wil het geheel van naven, spaken en velgen met hammerite hoogglans verven zodat het geheel er weer tiptop uitziet. Momenteel heb ik de 3 naven kaalgeschuurd en met glasvezelplamuur prachtig glad gekregen. Doe ik er goed aan om met menie de naven van een basislaag te voorzien alvorens ik de naven verf met hammerite? (het principe van hammerite is zonder grondverf, maar heb er nooit zo'n goed gevoel bij) of dien ik met een totaal andere lak te werken voor het beste resultaat?
Daarna laat ik de wielen inspaken en spuit of schilder ik het geheel af: Dan staat er geen spanning op de lak van de spaken. Erg benieuwd ben ik naar jullie ervaringen mbt verven van naven en spaken.
Groet van Kris
Bijlagen
IMG_20200508_161816.jpg
m-gineering

Re: Naven, spaken, wielen verven

Bericht door m-gineering »

Krisfietst schreef: 8 mei 2020, 16.28 Beste leden van het forum,

Mijn Maxwell bakfiets krijgt nieuwe velgen en spaken, ik wil het geheel van naven, spaken en velgen met hammerite hoogglans verven zodat het geheel er weer tiptop uitziet. Momenteel heb ik de 3 naven kaalgeschuurd en met glasvezelplamuur prachtig glad gekregen. Doe ik er goed aan om met menie de naven van een basislaag te voorzien alvorens ik de naven verf met hammerite?
mijn ervaring met Hammerite is dat de marketing het enige is dat werkt
/Marten
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

m-gineering schreef: 8 mei 2020, 17.56
Krisfietst schreef: 8 mei 2020, 16.28 Beste leden van het forum,

Mijn Maxwell bakfiets krijgt nieuwe velgen en spaken, ik wil het geheel van naven, spaken en velgen met hammerite hoogglans verven zodat het geheel er weer tiptop uitziet. Momenteel heb ik de 3 naven kaalgeschuurd en met glasvezelplamuur prachtig glad gekregen. Doe ik er goed aan om met menie de naven van een basislaag te voorzien alvorens ik de naven verf met hammerite?
mijn ervaring met Hammerite is dat de marketing het enige is dat werkt
Idem. Ik had mijn bakfiets daarmee gelakt. Dat was een enorme fout, waarvoor ik nog steeds geen tijd helaas heb gehad om dat te herstellen. Maar ijzermenie is zowiezo een goed idee, en dan met een goede lak aflakken. Nu ben ik ook niet te spreken over alkydhars lakken uit blik. Vaak wil dat niet drogen, omdat een beetje een dekkende laag al te dik is om het te laten uitharden. Uit spuitbus werkt het wel goed, aangezien de dikte van de verflaag dan aanzienlijk dunner is.
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

P.s. Hammerite zonder grondlaag is alleen bedoelt om direct over roest te verven. Over blank staal werkt dat zowiezo niet (zoals ik had gedaan bij mijn bakfiets, die ik nog steeds dus opnieuw moet strippen en ontroesten). En over roest verven is bedoelt voor wie nu lui wilt zijn, om wat later nog meer werk te hebben. Over roest lakken is zowiezo een slecht plan. Dan roest staal nog sneller weg dan als je het blank laat.
Krisfietst

Bericht door Krisfietst »

Ik ben erg blij met jullie tips! Het gekochte blik hammerite kan ik vast nog wel eens voor een tuinhek gebruiken😉 Morgen ga ik met menie aan de gang, daarna ga ik geschikte zwarte lak zoeken. Hebben jullie lak waarover jullie erg tevreden zijn? Groeten!
australman

Bericht door australman »

Vreemd,

Ik gebruik Hammerite al zeker 20 jaar en ben er erg tevreden over.De enige roestwerende werking van Hammerite berust echter op het afsluiten
van het behandelde object tegen zuurstof.
Direct over roest doe ik nooit.Eerst zo goed mogelijk roestvrij maken,daarna behandelen met fosfaatprimer van Restom,daarna
drie keer dun met Hammerite lakken,steeds een dag droogtijd er tussen en steeds voor de volgende laag met scotchbrite licht opruwen.
Waarschijnlijk is het zo dat de ene methode niet zozeer beter is als de andere,maar dat je,door ervaring, met je favoriete methode steeds beter
resultaat weet te behalen.

Hans
Plaats reactie