Shimano freewheel 20mm demonteren

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
xarnox

Shimano freewheel 20mm demonteren

Bericht door xarnox »

Ik wil een Shimano freewheel met een diameter van 20mm demonteren om een spaak te vervangen. Het wiel komt van een oude flandria koersfiets van de jaren 70.
Ik vind niet de juiste stukken om het freewheel los te maken en ik wil het freewheel ook niet helemaal uit elkaar halen waardoor ik het mogelijks beschadig.

Weet iemand waar ik een tool kan vinden om het freewheel los te krijgen? Of een andere methode om het los te krijgen zonder tool?

Alvast bedankt,
Arno
m-gineering

Re: Shimano freewheel 20mm demonteren

Bericht door m-gineering »

xarnox schreef: 12 mei 2020, 21.48 Ik wil een Shimano freewheel met een diameter van 20mm demonteren om een spaak te vervangen. Het wiel komt van een oude flandria koersfiets van de jaren 70.
Ik vind niet de juiste stukken om het freewheel los te maken en ik wil het freewheel ook niet helemaal uit elkaar halen waardoor ik het mogelijks beschadig.

Weet iemand waar ik een tool kan vinden om het freewheel los te krijgen? Of een andere methode om het los te krijgen zonder tool?

Alvast bedankt,
Arno
Als het een hoogflens naaf is kun je ook met twee kettingzwepen de tandwielen er afdraaien. Om het freewheel te verwijderen heb je echt een afnemer nodig, en dan zijn er diverse typen: 2-noks voor 600/dura-ace en multisplines voor latere typen
/Marten
velofilie

Bericht door velofilie »

Hallo Arno,

Naast de Dura-Ace afnemer met twee nokken bestaat er nog een met groeven.
Deze oude afnemer had een diameter van 20mm. Nergens meer verkrijgbaar helaas.
Goede nieuws, ik heb een. Mail wielv@yahoo.nl
https://www.flickr.com/photos/52975988@ ... ed-public/

Wiel
Willem1955

Bericht door Willem1955 »

moet ik kijken wat ik heb liggen aan afnemers?
ik had in die tijd ook Shimano freewheelen en een paar afnemers. of ben je er al uit met de hulp van Wiel?
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Willem1955 schreef: 13 mei 2020, 08.11 moet ik kijken wat ik heb liggen aan afnemers?
ik had in die tijd ook Shimano freewheelen en een paar afnemers. of ben je er al uit met de hulp van Wiel?
De eerste versie van de 2-noks afnemer had alleen 2 nokken, de latere, betere had de nokken omsloten met een steunring. Altijd bij dit type onderbemeten constructie de spanas goed aandraaien bij het losmaken (en dan uiteraard lossen voor je verder draait) . Geen sleutel opzetten trouwens, bankschroef gebruiken en met twee handen duwen en trekken zodat de afnemer niet kantelt
/Marten
xarnox

Bericht door xarnox »

Willem1955 schreef: 13 mei 2020, 08.11 moet ik kijken wat ik heb liggen aan afnemers?
Ik zal eerst eens testen met de sleutel die wiel opstuurt.
Ik zal laten weten hoe dat lukt.
Plaats reactie