Jules Beau geldt als de eerste sportfotograaf, hij werkt rond 1900 in Parijs.
Ik kwam het werk van Beau op het spoor toen ik bezig was met mijn Major Taylor boek.
Beau loopt onvermoeibaar wedstrijden en evenementen af om ze vast te leggen. Zo geeft zijn werk
een prachtig tijdsbeeld, bevat het mooie plaatjes en is het soms verrassend actueel.
De fotograaf had een brede belangstelling: de albums met zijn foto’s bestrijken meer dan honderd verschillende
onderwerpen over een periode van 20 jaar.De eerste sportfotograaf bevat een selectie uit zijn werk,
de foto’s in het boek zijn gegroepeerd per onderwerp en van toelichting voorzien.
Beau laat zien hoe de wereld verandert: de start van de allereerste Tour de France, vrouwen op de fiets, talrijke pogingen om te vliegen.
Maar hij fotografeert ook auto races, de eerste generatie elektrische auto’s en een elektrische tandem.
Op de website www.julesbeau.nl kun je door een stukje van het boek bladeren - en eventueel bestellen!
Verschenen: De eerste sportfotograaf
-
-
Re: Verschenen: De eerste sportfotograaf
de link is uiteraard https://www.julesbeau.nl maar voor een fietsfoto hoef je daar niet heen. Dan kun je beter zelf Gallica afstruinen
/Marten
-
Dank je voor de gewijzigde url - aangepast.
Natuurlijk kun je zelf gallica afstruinen maar het is nogal lastig om door de duizenden foto's in de albums, meestal zonder toelichting,
heen te struinen.
Zijn albums bevatten ook geen verhaal waarmee je bijvoorbeeld de ontwikkeling van - om bij het fietsen te blijven - gangmaking ziet,
over een periode van zo'n 15 jaar. Dat heb ik geprobeerd er aan toe te voegen.
Natuurlijk kun je zelf gallica afstruinen maar het is nogal lastig om door de duizenden foto's in de albums, meestal zonder toelichting,
heen te struinen.
Zijn albums bevatten ook geen verhaal waarmee je bijvoorbeeld de ontwikkeling van - om bij het fietsen te blijven - gangmaking ziet,
over een periode van zo'n 15 jaar. Dat heb ik geprobeerd er aan toe te voegen.
Gaaf nieuw project, Jan!
Je bent behoorlijk productief!
groeten,
Maarten
Je bent behoorlijk productief!
groeten,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
en nog een nabrander:
Gisteren stond er een interessant artikel in de NRC, interview met een engelse geograaf, Danny Dorling, nav zijn nieuwe boek Slowdown.
Hij zegt over de tijd waar we nu in leven:
'Veel zaken ontwikkelen zich langzamer dan in het verleden. Het tijdperk van grote ontdekkingen en snelle veranderingen ligt achter ons, maar dat hebben we onvoldoende in de gaten'. Dat gevoel heb ik bij innovaties op fietsgebied ook wel eens: vaak worden ideeën uit het verleden gerecycled.
Jules Beau zag echt grote veranderingen. Neem het hoofdstuk over elektrische auto's, met foto's van: elektrische taxi uit Parijs, oplaadpalen, de houder van het snelheidsrecord voor auto's, de vloot met elektrische bestelauto's van de Franse post. En dan praten we dus over 1898... En wij maar denken dat we modern zijn.
Wat de fiets betreft zijn er o.a foto's van fietspolo, de eerste wereldkampioene, start van de eerste etappe van de TdF, de winnaar van de eerste tour (relaxed en niks geleden) en een naamloze zwoeger (de vliegende timmerman), de twee olympische winnaars (1900) uit Nederland.
Gisteren stond er een interessant artikel in de NRC, interview met een engelse geograaf, Danny Dorling, nav zijn nieuwe boek Slowdown.
Hij zegt over de tijd waar we nu in leven:
'Veel zaken ontwikkelen zich langzamer dan in het verleden. Het tijdperk van grote ontdekkingen en snelle veranderingen ligt achter ons, maar dat hebben we onvoldoende in de gaten'. Dat gevoel heb ik bij innovaties op fietsgebied ook wel eens: vaak worden ideeën uit het verleden gerecycled.
Jules Beau zag echt grote veranderingen. Neem het hoofdstuk over elektrische auto's, met foto's van: elektrische taxi uit Parijs, oplaadpalen, de houder van het snelheidsrecord voor auto's, de vloot met elektrische bestelauto's van de Franse post. En dan praten we dus over 1898... En wij maar denken dat we modern zijn.
Wat de fiets betreft zijn er o.a foto's van fietspolo, de eerste wereldkampioene, start van de eerste etappe van de TdF, de winnaar van de eerste tour (relaxed en niks geleden) en een naamloze zwoeger (de vliegende timmerman), de twee olympische winnaars (1900) uit Nederland.