Sunbeam 1929-1930 te koop

Plaats reactie
maartenB

Sunbeam 1929-1930 te koop

Bericht door maartenB »

In het topic over 'toerfietsen' zal ik meer over de herkomst van deze fiets schrijven, maar hier vast de gegevens:

Een echte Sunbeam, Brits topproduct. (de Rolls Royce onder de fietsen.) Kijk naar remsysteem via staande achtervork, stuurslotje, gelugde liggende achtervork, remsysteem, kettingkast die deel uitmaakt van het frame.
26 inch wielen, dit is de zgn. low built Sunbeam. Originele Dunlop RVS velgen 26 inch, framehoogte ook 26 inch (66 cm) dus een fiets die extreem vreemde verhoudingen heeft.
Bouwjaar gezien framenummer 1929-1930.
Fantastisch Sunbeam remsysteem, oliebadkettingkast (Zonder deksel), SA 3 versn. K-naaf.
Fiets is overgekwast, restauratie is voor de koper, maar hij rijdt werkelijk uitstekend!
Wie belangstelling heeft kan mij even bellen of mailen naar
bokslag -AT- dds.nl.
Bijlagen
IMG_5829b.JPG
IMG_5829b.JPG (286.62 KiB) 5709 keer bekeken
IMG_5829.JPG
IMG_5829.JPG (214.22 KiB) 5709 keer bekeken
IMG_5828.JPG
IMG_5828.JPG (230.95 KiB) 5709 keer bekeken
IMG_5827.JPG
IMG_5827.JPG (394.18 KiB) 5709 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben

Re: Sunbeam 1929-1930 te koop

Bericht door Michiel Röben »

Hallo Maarten,
Je gaat steeds meer op Maarten lijken... Echt een lange jannenfiets dit zeg, ook zo'n hoog frame met 26 inch velgen. jammer van die deksel in de kettingkast. Dat zal niet eenvoudig zijn, die zijn vaak verdwenen. Zag ik nou bij je andere Sunbeam een opgelopen frame? Zonde zeg, dat lijkt me een moeilijke restauratie zo'n kromme boven buis. Een onderbuis kun je vrij makkelijk recht strijken maar de bovenbuis geeft geen krimp volgens mij. Zo zijn er weer wat exoten in de vereniging. Is de k naaf te dateren?

In de Halford fiets die ik heb zit een Allweather Knaaf die ik nog eens uit elkaar moet schroeven. De fiets is van de vroege 20er jaren maar de naaf lijkt me jaren 30.

Werkt de 2 vernellingsnaaf naar behoren? Ik zie de fiets denk ik wel een keer op een verenigingstreffen. Leuk man heb je nog wat te doen van de winter...

Een fijne jaarwisseling voor jou en je gezin.

Groeten,
Michiel ;)
maartenB

Bericht door maartenB »

Hoi Michiel,
Dat zie je heel goed, de andere fiets heeft een opgelopen frame, deze die te koop staat niet ....
Maar die 2 speed vind ik zo gaaf dat ik er toch voor kies om deze te verkopen. Vreemd genoeg heb ik geen nummer of jaaraanduiding in deze naaf kunnen vinden. Hij lijkt me wel origineel bij de fiets.
Groetjes en een heel mooi 2013!!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Sturmey Archer heeft voor Sunbeam fietsen een tijdje een naaf met deelbare (twee inelkaar schroevende delen) as gemaakt, zie het boek van Tony Hadland, The Sturmey Archer Story. Misschien is het deze naaf die in jouw fiets zit. Ik vermoed dat de deelbare as is ontwikkeld omdat je bij Sunbeam met de lastige oliebadkettingkast zit. Er zitten lastige fietsen tussen bij de Engelsen, ik meen dat er ook één is, waarbij het spatbord eerst eraf moet, voordat het achterwiel eruit kan.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
maartenB

Bericht door maartenB »

Yorick,
Ik heb dat boek niet, is er een afbeelding van die naaf?
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Sorry voor het misverstand, de naaf die ik in gedachte had werd pas in 1954 door BSA (en niet SA) op de markt gebracht.

Met vrienderlijke groet, Y.
Sportief fietsend!
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha Yorick en Maarten,

Leuk Yorick ,dat je dat aanhaalt; het ingewikkelde van engelse fietsen.
Dat van die spatborden er af halen bij het demonteren van een achterwiel klopt. De oliebadkettingkasten waren toen het nog echt oliehoudende kasten waren aan de onderkant gesloten en uit een (gesoldeerd)stuk gemaakt. Bij een los deel zou de olie immers weg stromen.
De kappen zitten derhalve aan de bovenkant en die richtig op bij demonteren vh achterwiel zit ook het achterspatbord.
Bijna alle engelse merken hadden oliebad kettingkasten èn makkelijk demonteerbare achterspatborden. Raleigh uit de vroege jaren is de meest gebruiksvriendelijke.; twee verende bolletjes die boven het spatbord vast houden in de staande achtervork en een klemmetje om het onderste mannetje. Wat je wel nog moet doen is de spatbordbeugel los schroeven op de staande achtervork.

De deelbare as bij Sunbeam is ook zo`n ding wat rekening houd met de oliebadkettingkast en werkzaamheden omtrent een achterwiel.
Ik ben in de veronderstelling dat BSA een type met deelbare as heeft gemaakt voor Sunbeam. Ik heb daar ook een PDF van op m`n computer. Mogelijk hebben in een zelfde periode BSA en S.A. dergelijke versnellingsnaven gemaakt.

Mooie fietsen Maarten!
Ik heb zo`n 26x 1 1/2 damesfiets (1911) met een frame van 63cm plm.
Het was in england al vroeg gebruikelijk om met kleinere wielen te werken en toch hoge frame`s daarmee aan te bieden. Ik ken de achtergrond daarvan niet.

Groet,
Maarten
Plaats reactie