Uit elkaar halen trapas oude skelter

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
yu_v_m

Uit elkaar halen trapas oude skelter

Bericht door yu_v_m »

Beste oudefietsliefhebbers,
Ik heb jullie hulp nodig met het uit elkaar halen van en antieke trapas constructie. Het is een onderdeel van een oude tweedehandsskelter van mijn zoon. Ik wilde hem uit elkaar halen om de buitenkant te schilderen en daarna afstellen (hij rammelt nogal).
De cranks zitten vast met de moeren die op de uiteindes van de trapas zijn geschroefd. Als ik de moeren eraf haal zie ik geen mogelijkheid om de cranks te demonteren. Bijgaand de foto's van de constructie
Tikken met een hammer op de trapas en op de achterkant van de cranks heeft niet geholpen.
Ik ben bij een fietsenmaker geweest maar hij wist hier ook geen rad mee.

Hebben de experts een suggestie?
Bijlagen
Trapas.jpg
Trapas.jpg (63.49 KiB) 3902 keer bekeken
Eysfan

Re: Uit elkaar halen trapas oude skelter

Bericht door Eysfan »

Zo te zien is het een typisch Duitse 'Glockenlager'-trapas. Die zie je maar zelden in Nederland. Als je de Duitse taal machtig bent kun je hier eens kijken.

Misschien heeft een ander forumlid zelf ervaringen met dergelijke trapassen en kan die je advies geven.

Sjoerd
yu_v_m

Re: Uit elkaar halen trapas oude skelter

Bericht door yu_v_m »

Beste Sjoerd,
Hartelijk dank voor je snelle reactie en de nuttige verwijzing. Ik zal eens kijken of het me lukt met de aanwijzingen uit die Duitse website.

Yourii
Plaats reactie