fongers 1940 wf122

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Appie's

fongers 1940 wf122

Bericht door Appie's »

heeft er iemand een foto van een fongers fiets hoe ze orrigineel vanuit de fabriek werdtr geleverd?
ik heb zelf een fongers uit 1940 met het oorlogs teken voor op en wou deze graag orrigineel weer opbouwen.
fiets is in orriginelle lak transvers zijn nog redelijk zichtbaar.
Bijlagen
WhatsApp Image 2020-06-07 at 10.32.10.jpeg
WhatsApp Image 2020-06-07 at 10.32.10.jpeg (20.81 KiB) 4223 keer bekeken
WhatsApp Image 2020-06-07 at 10.32.10(1).jpeg
antieke transportfietsen
Rob Houkes

Re: fongers 1940 wf122

Bericht door Rob Houkes »

Hee Appie,

Mag ik je vragen waarom je bij deze post een foto van mij hebt gebruikt?! De foto van het gekroonde nr WF122 is een uitsnede van een foto heb ik hier op het forum gepost als reactie op "Re: oude Nederlandse legerfiets W.F. 153" en ook op transportfiets.net. Beetje misleidend om die op te voeren als gevonden op een Fongers uit 1940!

Fongers heeft fietsen aan het Nederlands leger geleverd tot 1915 en tot ca 1930 aan het KNIL, daarna werden alle Nederlandse legerfietsen (sorry, rijwielen!) geproduceerd door de Artillerie Inrichting, eerst in Delft en later bij de Hembrug. Als je een dergelijk merkteken hebt gevonden op een Fongers uit 1940 zou dat dus heel bijzonder zijn. Als je een foto daarvan hebt zou je die dan willen posten in plaats van de mijne?

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
ReinvB

Bericht door ReinvB »

Wat bedoel je met het oorlogsteken?
Appie's

Bericht door Appie's »

ik gkijg het niet goed op de foto en heb toen even gegoogeld ennkwam bij jou foto uit
hier bij denk ik dat er wf 122 op staat kan ook andere cijfers of getalen staan
antieke transportfietsen
ReinvB

Bericht door ReinvB »

Waarschijnlijk is het dan geen fongers. Wat voor aanduiding heb je behalve de transfer dat het een fongers is ?
ReinvB

Bericht door ReinvB »

Of geen wf en is dat later aangebracht door een liefhebber die zijn fiets authentieker wou maken. Ziet er inderdaad uit als een fongers ( Hf) en niet als een militair rijwiel.
de rode

Bericht door de rode »

appie's schreef: 7 jun 2020, 13.34 ik gkijg het niet goed op de foto en heb toen even gegoogeld ennkwam bij jou foto uit
misschien even schoon borstelen en GOED LEZEN wat er staat kan ook nooit kwaad :roll:
Rob Houkes

Bericht door Rob Houkes »

ReinvB schreef: 7 jun 2020, 13.21 Wat bedoel je met het oorlogsteken?
Dat "oorlogsteken" is een merkteken dat op alle Nederlandse Militaire rijwielen voorkomt die vanaf 1915 werden gemaakt bij de Artillerie Inrichting. Of ze ook op de rijwielen die Fongers tot in de jaren 30 aan het KNIL leverde staan weet ik eigenlijk niet.

In het 'Voorschrif Rijwiel II" uit 1932 staat dit: "De legerrijwielen, bestemd om te worden bereden door in uniform gekleede militairen, hebben een rood-wit-blauw balhoofd. In het onderbalhoofdverbindingsstuk staan een kroon en de letters W.F. of C.W., soms met de toevoeging B.M.1); bovendien een serienummer. Rijwielen, uitsluitend bereden door niet in uniform geklede personen, hebben een groen balhoofd. Het contrôlenummer staat links in het zadelpenverbindingsstuk geslagen, dan wel op een messingen plaatje, geklonken op de bovenbuis."
appie's schreef: 7 jun 2020, 13.34 ik gkijg het niet goed op de foto en heb toen even gegoogeld ennkwam bij jou foto uit
Er maar een paar vooroorlogse legerrijwielen bewaard gebleven, dus het zou een heel bijzondere vondst zijn Appie. Vandaar dat ik vind dat het bewijsmateriaal moet kloppen, even een foto lenen van een andere fiets is een vorm van geschiedvervalsing die ik niet zo kan waarderen. Gebruiken mag, maar dan gaarne wel vermelden waar de foto vandaan komt. Overigens zou ik nog steeds graag een foto zien van het merkteken op je fiets! Even schoon borstelen zal zeker helpen.
De beste sportfiets is een transportfiets :)
ReinvB

Bericht door ReinvB »

Is dat die fiets waarover je op facebook had geschreven ? Dat lijkt me heel een gewone Fongers, heeft niets weg van een militaire fiets, behalve dat het ook een tweewieler is. Daar laat je alleen het frame en bracketnummer zien,maar verder is er niets wat lijkt op een militaire fiets. Wel een leuk achterlichtje en pomphouders. Origineel staat lijkt me de huidige met verf en biezen en kettingkast. Simpele fiets waar nog niet veel aan verprutst lijkt, en in tegenstelling tot wat daar word beweerd, een heel gewoon framenummer, maar daarom niet minder uniek.
Plaats reactie