Info over Phoenix achterlicht

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
FongersFreak

Info over Phoenix achterlicht

Bericht door FongersFreak »

Hallo

Weef iemand of het witte glaasje van dit achterlicht zo hoort? Het lijkt namelijk niet zo dat hij ooit rood is geweest, ik zie geen verkleuringen oid.
Als het zo hoort heeft iemand dan een idee waar ik een rood gloeilampje vandaan kan halen. Ik kan op internet alleen een 3,5 volt lampje vinden. Daarnaast is het een lampje met bajonetsluiting.

Ook ben ik benieuwd waar ik het framenummer kan vinden op zo'n Phoenix. De fiets is even oud als het achterlicht, ik gok zo eind jaren 50.
De enige plek waar ik een nummer heb kunnen vinden is aan de onderkant van de trapas bracket, dat lijkt echter niet op een framenummer die op een Phoenix hoort te staan. Er staat: PF 182-4.

Kan iemand mij hier wat over vertellen?

Groetjes Levi
Bijlagen
20200607_204240_copy_1843x1037.jpg
Cyclissimo

Re: Info over Phoenix achterlicht

Bericht door Cyclissimo »

Ik heb weleens een half-rode gezien en heb daaruit geconcludeerd dat deze glaasjes altijd verkleuren, maar zeker weten doe ik het niet. Gek genoeg wel altijd bij Phoenix... Misschien een slechte badge glaasjes?
Cyclissimo

Bericht door Cyclissimo »

Wat het framenummer betreft hebt, als hij van na de fusie met Fongers blijkt te zijn, heb je een aantal opties voor de locatie: zadelbuis, zadellug of balhoofdlug.

Een gokje dat PF staat voor Phoenix-Fongers dat in 1961 ontstond voordat het PFG werd toen germaan erbij kwam.
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Over dat glaasje: ik ben ook wel eens zo'n verkleurd exemplaar tegengekomen. Er bestaat transparante rode glasverf, met enige handigheid maak je het netjes rood met behoud van transparantie. En met een rood LEDje er in mag je 's avonds op weg, maar dat is voor het uiterlijk toch wat minder.
W
DCR gaat nooit verloren....
FongersFreak

Bericht door FongersFreak »

Hallo

Bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels een ander exemplaar gezien, en die is rood. Het is toch apart want zelfs aan de binnenkant is het glaasje helemaal wit.
Dan ga ik inderdaad maar eens met wat transparante verf aan de gang. Ik heb vroeger aan modelbouw gedaan, dus ik heb al een idee welke verf ik ga gebruiken.

Het framenummer heb ik nog niet kunnen vinden. Ik heb al aan beide kanten van de zadel- en balhoofdlug gekeken, maar niets gevonden.

Groetjes Levi
ReinvB

Bericht door ReinvB »

In de oude fietsengroep op Facebok post Feike Spanninga wel eens, van de gelijknamige achterlichtjesfabriek in het Noorden des Lands. Hij is hier niet lid, volgens mijm maar als iemand het weet, lijkt hij mij de persoon. Ik ken het verkleuren van oude Ford Transit achterlichten, waar bijna geen rode exemplaren maar zijn , en je voor de APK steeds weer met de stift aan het werk moet.
Plaats reactie