Een aantal maanden terug kocht ik een oude fiets op marktplaats. Op de fiets zaten geen transfers (overgeschilderd, vermoed verder dat ze er nooit op hebben gezeten, vond er geen sporen van terug), en geen balhoofdplaatje, heeft er vermoedelijk ook nooit op gezeten. Ik kocht de fiets omdat ik het gewoon een interessante fiets vond. Wist niets van merk, leeftijd en dergelijke.
Ik ben de verf gaan verwijderen en kwam van alles tegen. Een framenummer 44.142, en cijfers en letters. In de trapaslug staat een "G" ingeslagen, waar de achteras in de lug zit staat "11", op de zadelpen staat "26,3" en op de voorvork staat iets onduidelijks, dat zou een k kunnen zijn. Maat 60, en voor die 60 staat een "A". Op basis van de gevonden informatie ga ik er van uit dat ik een Gazelle heb gekocht uit ongeveer 1908. Ik heb op deze site in de folder van 1907 gekeken en voor mij zijn de getoonde modellen bijna identiek. Ik zie weinig verschil. Ik zou graag weten welk model ik nu heb. Het frame heeft nog 2 details. Een hendeltje om de voorvork vast te zetten. en een smeernippel op de trapaslug. Verder zie de foto's.
Ik heb wel een aantal vragen.
Klopt mijn conclusie over het merk en de leeftijd?
Welk model is het?
En hoe zeldzaam is mijn vondst? MAW. hoeveel Gazelles zijn er nog van meer dan 100, 110 jaar oud?
Gazelle 1907/1908
Gazelle 1907/1908
- Bijlagen
-
- balhoofd.pdf
- (231.62 KiB) 249 keer gedownload
-
- details.pdf
- (1.04 MiB) 255 keer gedownload
-
- frame.pdf
- (1.22 MiB) 219 keer gedownload
Re: Gazelle 1907/1908
Waarom denk je dat het een Gazelle is?
Ik zie er duidelijk een Burgers in, vanwege het framenummer met de A, en de framehoogte erbij. Ook de vorkkroon is een model dat je zag bij Burgers.
Kijk maar hier, middelste foto.
https://burgers-enr.net/de-fietsen/dateren/
Jouw frame zit dan ergens rond 1923. Daar zijn er niet gek veel van, maar je fiets is verder niet erg compleet, dus een uniek stuk is het ook weer niet.
Toch: leuke vondst hoor! En nu maar zoeken naar onderdelen....
Ik zie er duidelijk een Burgers in, vanwege het framenummer met de A, en de framehoogte erbij. Ook de vorkkroon is een model dat je zag bij Burgers.
Kijk maar hier, middelste foto.
https://burgers-enr.net/de-fietsen/dateren/
Jouw frame zit dan ergens rond 1923. Daar zijn er niet gek veel van, maar je fiets is verder niet erg compleet, dus een uniek stuk is het ook weer niet.
Toch: leuke vondst hoor! En nu maar zoeken naar onderdelen....
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
dag Maarten, onder in de trapaslug staat een "G"ingeslagen. dat wijst toch op Gazelle? zie foto details
gr. Mario
gr. Mario
Kan je ook een foto van het framenummer plaatsen? Als er inderdaad A60 bij staat wijst dat wel op burgers. Zie ook de fotogalerij op mijn website.
Groet Theo
Groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Oh, sorry niet goed gekeken. Die foto staat er bij. Het is duidelijk een Burgers. Op oude burgers fietsen kom je vaak op onderdelen cijfers en letters tegen waarvan ik de betekenis ook niet weet.
Groet Theo
Groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
bedankt voor je reactie Theo
-
Productiecodes meestal, dus om batches te onderscheiden, of producten aan een medewerker cq machine te kunnen koppellen
/Marten
Die G onderaan de trapaslug is de Duitse maker van de lugs.
vr groeten Sven
vr groeten Sven