Spaken 10G draad walsen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Svenhaan
Berichten: 86
Lid geworden op: 2 mei 2016, 09.19

Spaken 10G draad walsen

Bericht door Svenhaan »

Beste,
ik heb een tijd geleden een NOS voorraad aan spaken 10G opgekocht. Nu doe ik veel met transportfietsen en bakfietsen, en zeker voor de bakfietsen gebruik ik vaak spaak 10G. Voor een 26inch wiel, 1 over 3 gespaakt, moet de lengte rond de 258/260mm zijn. Nu zijn alle spaken die ik heb lengte 270mm en als ik ze inkort houd ik net niet genoeg draad over. 1 over 4 spaken kan ook, dan zijn ze net een paar mm te lang maar vaak gaat dit niet lekker in de naaf met de wat dikke koppen van deze spaken.
Mijn vraag:
Weet of heeft iemand de mogelijkheid om op 3.3mm dikke spaken (10G) draad te walsen. Dan kan ik op deze spaken 1cm extra draad laten zetten en dan inkorten naar wat ik nodig heb.

Alvast bedankt,

vr groeten Sven
m-gineering
Berichten: 1463
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Spaken 10G draad walsen

Bericht door m-gineering »

Svenhaan schreef: 19 jun 2020, 10.40 Beste,
ik heb een tijd geleden een NOS voorraad aan spaken 10G opgekocht. Nu doe ik veel met transportfietsen en bakfietsen, en zeker voor de bakfietsen gebruik ik vaak spaak 10G. Voor een 26inch wiel, 1 over 3 gespaakt, moet de lengte rond de 258/260mm zijn. Nu zijn alle spaken die ik heb lengte 270mm en als ik ze inkort houd ik net niet genoeg draad over. 1 over 4 spaken kan ook, dan zijn ze net een paar mm te lang maar vaak gaat dit niet lekker in de naaf met de wat dikke koppen van deze spaken.
Mijn vraag:
Weet of heeft iemand de mogelijkheid om op 3.3mm dikke spaken (10G) draad te walsen. Dan kan ik op deze spaken 1cm extra draad laten zetten en dan inkorten naar wat ik nodig heb.

Alvast bedankt,

vr groeten Sven
Geen idee, maar de draad heeft vast een grovere spoed dan #15,#14 en #13, dus alle standaard draadrollers vallen af. Als je het niet erg vindt je een ongeluk te zwengelen er zijn losse tapkoppen voor #10
https://www.superspark.nl/product-categ ... rp/page/2/
/Marten
Peter_L
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 mar 2013, 17.25
Locatie: Schilde, België

Re: Spaken 10G draad walsen

Bericht door Peter_L »

Ik heb ooit draad gewalst op spaak 12 en vond die draad beneden alle peil, hoewel het een nieuwe spaakwals betrof.
Ik heb dan maar andersom gewerkt en de originele draad behouden en er zelf nieuwe koppen aangesmeed.
Duurde inderdaad wel langer, maar gaf prima resultaat...

Peter
Plaats reactie