Vast gesneden koek voor jullie, maar ik loop tegen het volgende aan:
Velosteel favorit (achteruittrap) naaf. Laatst was daar het lager van de as kapot (zo'n ring met balletjes). Nieuwe kogeltjes (en lagervet) ingedaan, afgesteld en gefietst. Hierna merkte ik dat de rem na het remmen niet naar de vrijstand gaat, maar blijft hangen in de rem als het ware en moet je een 5/10 cm naar voren trappen om het te releasen. Gisteren nieuwe achterband erop gezet en ik merkte dat het lager wat los zat, dus die voorzichtig vastgedraaid (het wiel draaide gewoon soepel zoals het hoort). Wiel er weer in gezet. Met de hand trappen gaat erg zwaar (fiets op z'n kop). Fietsen ook. Weer losgehaald, lager leek nu vaster te zitten dan daarvoor. Dus weer afgesteld, maar helaas na alle handelingen dus weer hetzelfde, met als kersje op de appelmoes. Als ik achteruit loop met de fiets, draaien de trappers achteruit en remt de fiets dus... Iemand enig idee wat er aan de hand is? Klopt het dat er geen borgmoer op de driveside lagerconus zit? Ik zie op internet nergens de as met een borgmoer getoond. Nu met een washer tussen de kettingkasthouder en de conus in vast.
Alvast dank!
Rem blijft hangen
- fietshobbyist
Re: Rem blijft hangen
Dat is heel normaal verschijnsel voor een terugtraprem naaf, dan loopt ie vast en moet je hem even een tik op de rem geven en dan laat ie weer los - niettemin een hinderlijk verschijnsel. Bij gewoon remmen hoort dat natuurlijk niet
Trouwens, een Sachs Pentasport, bijvoorbeeld, draait ook wel achteruit maar blijft dat doordoen zonder vast te slaan. Het is dan zelfs wel handig, als je pedaal verkeerd staat als je de standaard wilt gebruiken.
- Jeroen Zuiderwijk
Heb je soms ook kogellagervet in de rest van de naaf gedaan? Dat is een algemene fout, waardoor de naaf niet meer werkt. Alleen de ronde kogels met kogellagervet, en de rest alleen met een klein beetje olie smeren. En bij voorkeur de remmantel met remmantelvet.
Nog een optie is dat je de kogelring er verkeerd om in heb gezet.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Geen lagervet erin gesmeerd, anders dan het lager waar de conus op de as wordt gedraaid (daarheb ik de kogelring (die kapot was) vervangen door 1/4 kogels). Ik heb het idee dat met het remmen of het releasen die conus vaster op de as wordt gedraaid en daardoor het wiel dus stroever draait... zou dat kunnen?Jeroen Zuiderwijk schreef: ↑15 jun 2020, 14.27 Heb je soms ook kogellagervet in de rest van de naaf gedaan? Dat is een algemene fout, waardoor de naaf niet meer werkt. Alleen de ronde kogels met kogellagervet, en de rest alleen met een klein beetje olie smeren. En bij voorkeur de remmantel met remmantelvet.
- Jeroen Zuiderwijk
Niet als je hem goed hebt vastgezet met de borgmoer. Wat wel kan is dat je hem zowiezo al te vast hebt gedraaid. Houdt rekening dat als je de asmoeren aandraait, de lagers verder samengedrukt worden. Dus de naaf moet altijd met wat speling geinstalleerd worden: handvast aandraaien, en dan ongeveer een halve slag terug. Het kost meestal wat bijstellen voor hij helemaal goed is afgesteld.Tjard1 schreef: ↑18 jun 2020, 19.57 Geen lagervet erin gesmeerd, anders dan het lager waar de conus op de as wordt gedraaid (daarheb ik de kogelring (die kapot was) vervangen door 1/4 kogels). Ik heb het idee dat met het remmen of het releasen die conus vaster op de as wordt gedraaid en daardoor het wiel dus stroever draait... zou dat kunnen?
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- fietshobbyist
Uhm ..., de linkerconus moet vast op de as worden gedraaid. Kan de oorzaak zijn, dat ie nog niet vast zit?
Klein schaam momentje hier... Had er losse kogeltjes ingedaan. 10 stuks... Da's 1 teveel klaarblijkelijk. Daarom liep ie zo zwaar. Ook even het binnenwerk (rolletjes e.d.) schoongemaakt. Klein beetje olie zoals er werd aangegeven. Loopt weer als een zonnetje. Dank voor jullie hulp!