kettingprobleem

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
marco verbaant

kettingprobleem

Bericht door marco verbaant »

Onze kleindochter kreeg in september voor haar 8e verjaardag een nieuwe meisjesfiets. Een replica omafiets. Met vóór een handrem en achter een terugtraprem. Ze paste er nog maar net op, maar tijdens een proefrondje op een pleintje bij hun huis sloeg de ketting min of meer vast. Even doorgetrapt en liet de ketting weer "los". Het leek alsof de ketting op het achtertandwiel probeerde te gaan. Aanpassingen door de kettingspanning losser en/of strakker te zetten lost niks op. Ik heb het "visje" voor verbinding van de ketting verwijderd en verwisseld met een normale 1/2 x 1/8" schakel. Leek even opgelost, maar na een paar keer weer bingo. Toen heb ik ringen op de achteras verwisseld en de kettingspanner buiten de achterpad geplaatst in plaats van er buiten om de kettinglijn te wijzigen. Omdat ik het idee had dat dat de oorzaak was. Zelf daarna uitvoerig getest en het euvel leek opgelost. Tijden is het goed gegaan, tot vandaag. Weer sloeg de ketting voor even vast. Ik vind het erg frustrerend en vooral vervelend voor onze kleindochter. Ik kan zo mijn reputatie van fietsenmaker in de familie niet volhouden. :cry: Wie weet de échte oplossing....
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
fietshobbyist

Re: kettingprobleem

Bericht door fietshobbyist »

En wat als je als test eens een andere ketting probeert?
Of zit er in de kettingkast iets in de weg? Een lipje van de kettingkast dat 'tussen de tanden' komt? Of een boutje van de beugel? En takje of andere ongerechtigheid? Of verlichtingsdraad? Of een kabel?
Of heeft de ketting een (paar) onwillige schakel(s), qua beweging?
Ik 'roep' maar wat in me opkomt ...
marco verbaant

Dank voor het meedenken. Al die zaken zijn mijn oplossend vermogen al gepasseerd. Ik snap er niks van. Ik ga misschien toch een andere ketting overwegen.... (alhoewel alle schakels soepel van elkaar lopen).
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Is het achtertandwiel nog wel goed? Niet te versleten, of krom, of verbogen tanden?
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 23 jun 2020, 13.25 Is het achtertandwiel nog wel goed?
Het was voor mij ook verleidelijk om in termen van oude fietsen te denken maar er staat dat het gaat om een nieuwe fiets.

Zit er mogelijk een verkeerd type ketting op? Met kortere of langere schakels dan dat de tanden uit elkaar zitten? En dat zo een schakel in plaats van ertussen soms boven op een tand gaat? Het is maar weer brain stormen ...
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Het zal wel geen dure fiets zijn, maar ik ken het zelfs van dure onderdelen ;)
Zijn de tandwielen wel aangepunt? Als de toppen vlak zijn kan de ketting als je pech hebt er boven op gaan staan ipv in de holte te glijden. Alle tanden dan even met de zijkant tegen de bandschuurmachine houden kan veel uitmaken
/Marten
marco verbaant

Werner schreef: 23 jun 2020, 17.42
Jeroen Zuiderwijk schreef: 23 jun 2020, 13.25 Is het achtertandwiel nog wel goed?
Het was voor mij ook verleidelijk om in termen van oude fietsen te denken maar er staat dat het gaat om een nieuwe fiets.

Zit er mogelijk een verkeerd type ketting op? Met kortere of langere schakels dan dat de tanden uit elkaar zitten? En dat zo een schakel in plaats van ertussen soms boven op een tand gaat? Het is maar weer brain stormen ...
Ik weet dat we het hier doorgaans over oude fietsen hebben. Maar ik ben eigenlijk een beetje ten einde raad. Ik repareer toch al een poosje fietsen. Ben nog van de tijd dat je vader je zelfs als klein manneke dat een keer voordeed hoe het zadel hoger moest, en voor de rest zocht je dat zelf uit. Kan me tijd niet heugen dat ik een fietsprobleem niet opgelost kreeg. Maar nu heb ik dan toch mijn meerdere moeten erkennen... :(

De (nieuwe) ketting en tandwielen zijn voor 1/2 x 1/8 "...
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Héél misschien is het zo dat de punten van de tanden van het tandwiel niet afgeslepen zijn.
Ik heb dat zelf een keer als probleem ervaren toen ik een nieuw tandwiel op de Germaan van mij vriendin heb gemonteerd.
De symptomen waren in't ieder geval identiek. Af en toe bleef de ketting op een punt van een tand hangen omdat die punt eenvoudigweg 'recht' was van boven. De ketting viel niet tussen de tanden maar bleef bovenop de tanden liggen.
Na een ander tandwiel op het achterwiel gelegd te hebben was het probleem verholpen :P

Ik vind het overigens erg vreemd dat dergelijke tandwielen gemaakt zijn. Misschien was het maandagochtend en sliep de kwaliteitscontrole nog :?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Fotomaan schreef: 24 jun 2020, 00.23
Ik vind het overigens erg vreemd dat dergelijke tandwielen gemaakt zijn. Misschien was het maandagochtend en sliep de kwaliteitscontrole nog :?
Het is een extra stap. Makkelijk om te vergeten, makkelijk om over het hoofd te zien als een tandwiel in de verkeerde bak wordt teruggegooid, en er zijn altijd boekhouders die denken dat als je de stap weglaat je er een dikkere auto aan overhoudt ;)
/Marten
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Werner schreef: 23 jun 2020, 17.42
Ja, nieuwe fiets hier bekend nieuw in de verzameling, niet nieuw gebouwd ;)

Als hij nieuw is dan valt dat toch gewoon onder garantie?

Maar goed, wellicht helpt een foto om het probleem zichtbaar te maken.
Plaats reactie