F&S remtrommelprobleem.

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Fotomaan

F&S remtrommelprobleem.

Bericht door Fotomaan »

Mijn Germaan met een Torpedo in het achterwiel vertoonde kuren. Als ik remde voelde het alsof er iets over iets anders heen schoof. Alsof er een treetje tussen zat. Het remde wel goed verder maar je moest te ver doortrappen.
Ik heb de naaf gedemonteerd om de oorzaak te achterhalen en dat bleek een niet goed gefabriceerde stalen binnenkant van de remtrommel te zijn.
De scherpe randen tussen de hollingen aan de binnenkant zijn te vlak. Het is niet zo dat het versleten is want daar waar de walsjes de randen hebben geraakt is het materiaal gaan glimmen maar de randen zijn over de hele lengte te vlak.
Als de rem aangezet wordt is het de bedoeling dat de walsjes van het onderdeel wat in de remtrommel zit en waar de grove wartel aan zit zich fixeert in de hollingen. Als de randen van die hollingen niet scherp genoeg zijn glijden de walsjes naar de holling die daarnaast zit waardoor het fixeren net even te laat gebeurt en dat was de reden dat ik wat door moest trappen om te kunnen remmen.
Ik heb dat nog niet eerder gevoeld en/of gezien.
Op de foto’s zijn twee verschillende remtrommels te zien. Degene met te gladde randen en een andere die wel goed is en er nu in zit.
Ik heb wat tekst aan de foto's toegevoegd om misverstanden te voorkomen :oops:
Bijlagen
Dit is de 'nieuwe'
Dit is de 'nieuwe'
Ik weet niet of dit van F&S is maar deze zat er in en doet het nu goed.
Ik weet niet of dit van F&S is maar deze zat er in en doet het nu goed.
Dit is de 'foute'. Niet van F&S
Dit is de 'foute'. Niet van F&S
Deze zit nu in de remtrommel hieronder.
Deze zit nu in de remtrommel hieronder.
En dit is de trommel van F&S die er nu in zit.
En dit is de trommel van F&S die er nu in zit.
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 25 jun 2020, 10.47, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Jeroen Zuiderwijk

Re: F&S remtrommelprobleem.

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Het lijkt wel of iemand ze bewust met een slijptolletje heeft weggeslepen. Je komt wat gebeunhaas tegen bij transportfietsen, dus dat zou mij niets verbazen.
Jeroen Zuiderwijk

Nu ik nog eens kijk, zie ik dat de groeven ook niet helemaal doorlopen. Toch een productiefoutje misschien dan? Dat zou vreemd zijn als daar zo lang mee is gereden.
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

Ooit een keer vervangen, denk ik, door iets wat voor het grijpen lag, van één of andere Belgische fiets of zo.
Jeroen Zuiderwijk

Dat denk ik niet, want er staat wel F&S 53 in het stalen deel ingeslagen.
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Sorry! Mijn fout want de foto's zijn niet helemaal duidelijk omdat de de remvoering/trommel waar F&S 53 in staat de 'nieuwe' is die er nu in zit. Da's dus de goede.
Die andere met de groeven die niet helemaal doorlopen lijkt inderdaad niet van F&S. Het ding ziet er voor de rest degelijk genoeg uit.
Ik heb de remvoering van de remtrommel afgehaald en als ik er ooit nog een tegenkom die versleten is dan zet ik deze er op.
Deze foto’s zijn van de ‘slechte’.
Bijlagen
De 'randjes' zijn niet hoog of scherp genoeg en het is ook vreemd dat de verhoging die de remvoering op zijn plaats houdt doorgedrukt is. De kuil die daardoor is ontstaan zou het functioneren ook wel eens tegen kunnen werken.
De 'randjes' zijn niet hoog of scherp genoeg en het is ook vreemd dat de verhoging die de remvoering op zijn plaats houdt doorgedrukt is. De kuil die daardoor is ontstaan zou het functioneren ook wel eens tegen kunnen werken.
De remvoering ziet er goed genoeg uit.
De remvoering ziet er goed genoeg uit.
BA4E4226-E378-4BA5-AA56-CFC96698C1D3.jpeg
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie