Fongers BB 60 uit 1929

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
JasperA

Fongers BB 60 uit 1929

Bericht door JasperA »

Al vroeg in mijn verzamel carrière kwam ik bij een collega verzamelaar in Den Haag deze Fongers BB 60 uit 1929 tegen. De fiets hing op een keurige plek in de hal bij de voordeur. Er werd nog regelmatig (uiteraard met veel voorzichtigheid) gebruik gemaakt van de fiets.

Omdat ik in die tijd (2014?) druk was met de website voor Groninger Rijwielen vroeg ik de eigenaar om wat foto's. Vorig jaar, bijna 5 jaar later, ontving ik die foto's dan eindelijk maar niet om op de website te plaatsen maar met de vraag of ik interesse had om de fiets over te nemen. Daar hoefde ik natuurlijk niet lang over na te denken... :D

Bijgevoegd wat foto's die ik vandaag heb gemaakt. Op een later moment zal ik nog wat aanvullende informatie plaatsen (zo heeft Jos bijvoorbeeld het framenummer nagezocht in de Groninger Archieven).
IMG_0092.JPG
IMG_0052.JPG
IMG_0056.JPG
IMG_0065.JPG
IMG_0072.JPG
IMG_0075.JPG
IMG_0093.JPG
IMG_0098.JPG
IMG_0106.JPG
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
ReinvB

Re: Fongers BB 60 uit 1929

Bericht door ReinvB »

Wat een mooi bewaarde fiets ! Heeft deze nou chroom of nikkel ? Heb je nu een luxe fongers voor elke dag in de week ?
JasperA

Bericht door JasperA »

Haha, tja er is nog wel wat te wensen over gelukkig... ;-)

Deze fiets is een keertje opnieuw in de fabriek geweest vermoed ik en toen opnieuw gelakt en verchroomd. De spatborden die verder ‘omlaag hangen’, het zwart gelakte kroonstuk en de ‘doorschijnende‘ Fongers logo’s in het chroom lijken dat te bevestigen.

Volgens de overlevering is de fiets tijdens de tweede wereld oorlog op een hooizolder vlak bij het Scholtenhuis verborgen geweest en was de fiets eigendom van een smid. De fiets is ooit overgenomen van de dochter van deze smid. Helaas is dat het enige wat ik weet.
JasperA

Bericht door JasperA »

En aanvullend; In de seriegarantieboeken wordt vermeld dat deze Fongers inderdaad met een Terry zadel is geleverd waardoor het goed mogelijk is dat dit nog het originele zadel is.
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ah dat is interessant Jasper.
Ik vroeg me al af of ze er zo uit gezien hadden eind 20 begin 30er jaren , die Terry zadels.
Maakt de fiets wat lichter, sportiever vind ik.

Ik zag ook dat de staande achtervork bovenaan met de eindstukjes van de CCG/HZ is geleverd. Zou dat vanaf 29 de norm zijn ?
De vroege BB `s hebben een meer omsluitende ,''vollere'' bevestiging bij de zadelbout.

Groeten,
Maarten
JasperA

Bericht door JasperA »

Maarten Waarlé schreef: 26 jun 2020, 15.57 Ik zag ook dat de staande achtervork bovenaan met de eindstukjes van de CCG/HZ is geleverd. Zou dat vanaf 29 de norm zijn?
Dat zou goed kunnen inderdaad. De andere BB 60 in weer en wind uitvoering die ook in 1929 geleverd is heeft ze in ieder geval ook.
Wouter

Bericht door Wouter »

Jasper, weer een mooie hoor! Het is wat met die B serie:
Hier staat een BD uit 1929 die is geleverd ZONDER zadel, dus opties te boven haha
de rode

Bericht door de rode »

Wouter schreef: 27 jun 2020, 10.21 Jasper, weer een mooie hoor! Het is wat met die B serie:
Hier staat een BD uit 1929 die is geleverd ZONDER zadel, dus opties te boven haha
ieder z,n ding zullen we maar zeggen.... :o
Plaats reactie