Even voorstellen, Rob de Fries

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Rob de Fries

Even voorstellen, Rob de Fries

Bericht door Rob de Fries »

Hallo allemaal, ik ben Rob en ik fröbel de laatste jaren flink met stalen racefietsen. Mijn laatst volbrachte project was een Gazelle Race van 1969.
Gazelle Race 1969
Gazelle Race 1969
Ik ben deze zomer van plan om mij te storten op een Belgische fiets, een Marcel Kint. Volgens het balhoofdplaatje is de fiets uit de jaren 50, maar de onderdelen variëren zoveel dat ik over een exacte datering niks durf te zeggen. De Titan stuurpen is van 1965, dat is zeker. Het stuur is niet het gebruikelijke 3 namen model van Titan maar een (Titan) Tip Top Parijs Roubaix. En die zie je niet zo vaak.
Het fietsje is in een niet zo heel nette staat, maar ik ga toch mijn best doen om het frame weer toonbaar te krijgen. Ik hou niet van opnieuw lakken, maar ik denk dat bij deze er niet veel anders op zit.
De Marcel Kint
De Marcel Kint
Balhoofd
Balhoofd
20190409_122414.jpg
Naven en balhoofd Gnutti, Stronglight cranks met 53 buitenblad. Huret Allvit achterderailleur. Weinman achterrem 501 achterrem zou origineel kunnen zijn, voor zeker niet.
Ik zal de stappen en voortgang hier mededelen.
Remkabels van een racefiets gaan óver het stuur en rechts over links! :geek:
Loopt spaak

Re: Even voorstellen, Rob de Fries

Bericht door Loopt spaak »

Hallo Rob.
Welkom bij de club.
Ik hoop dat je veel plezier beleeft hier op het forum.
Martinb007

Bericht door Martinb007 »

Zo dan, fraaie verzameling!!
Op https://www.eigenwebstek.nl/diversen/mi ... tsen/staat meer info over mijn Primarius Fietsen.
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

Erg mooie Gazelle van 1969, alsof hij zo uit het peloton is geplukt. De Marcel Kint heeft ná het peloton misschien wat meer geleden ;) . maar toch denk ik dat na een fikse poetsbeurt ondanks (of dankzij) alle patina het toch nog de moeite zal zijn om het in zijn oude glorie te bewaren. Opnieuw lakken ontneemt het zijn ziel. Dank voor het delen van deze twee kanjers. De Titan sturen zijn geweldig. Ik ben blij dat ik er twee bezit, Eentje op een klassieker en eentje (nog) los. Deze gravering als hier getoond kende ik nog niet, heel veel andere al wel, met drie, vier of zelfs maar twee oude rennersnamen.... :D
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
marco verbaant

De Titan nok is van 1965 zeg je, onmiskenbaar heb je dat van de twee inslagcijfers onderaan. Staan dergelijke twee cijfers bit aan de onderzijde van de mof bij de stuurbocht?
Rob de Fries

marco verbaant schreef: 28 jun 2020, 20.20 De Titan nok is van 1965 zeg je, onmiskenbaar heb je dat van de twee inslagcijfers onderaan. Staan dergelijke twee cijfers bit aan de onderzijde van de mof bij de stuurbocht?
Nee, daar had ik al gezocht. Niets dan beschadigingen, kan er geen nummer uit fantaseren.
Dit TipTop stuur heeft één naam. G Derycke. Bovendien staat er onder Paris Roubaix nog Milaan San-Remo
20200629_095937.jpg
Laatst gewijzigd door Rob de Fries op 29 jun 2020, 10.20, 1 keer totaal gewijzigd.
Rob de Fries

Loopt spaak schreef: 28 jun 2020, 08.26 Hallo Rob.
Welkom bij de club.
Ik hoop dat je veel plezier beleeft hier op het forum.
ik ga me denk ik wel vermaken. Merci!
Rob de Fries

Martinb007 schreef: 28 jun 2020, 13.01 Zo dan, fraaie verzameling!!
topje van de ijsberg, zeg maar.... :)
Rob de Fries

marco verbaant schreef: 28 jun 2020, 20.20 De Titan nok is van 1965 zeg je, onmiskenbaar heb je dat van de twee inslagcijfers onderaan. Staan dergelijke twee cijfers bit aan de onderzijde van de mof bij de stuurbocht?
Ik ben even aan 't speuren geweest. Germain Derijcke won in 1953 Parijs Roubaix. Dan is t stuur dus inderdaad zo oud als het balhoofd plaatje. 1953/54. Ik weet niet of Tip-Top een type van Titan was of een merk.
Ook dat heb ik gevonden. Het was een fabriekje van de familie Vermaercke uit Deinze. Een concurrent van Titan dus, met coureurs als Germain Derycke, Loretto Petrucci, Adolf Christian, Noël Foré, Jef Planckaert, Tuur Decabooter, Gilbert en Armand Desmet, Valère Ollivier en Willy Truyens die zwoeren bij een guidon van Tiptop, het merk van de firma Vermaercke & Co
marco verbaant

Rob de Fries schreef: 29 jun 2020, 10.25
Ik ben even aan 't speuren geweest. Germain Derijcke won in 1953 Parijs Roubaix. Dan is t stuur dus inderdaad zo oud als het balhoofd plaatje. 1953/54. Ik weet niet of Tip-Top een type van Titan was of een merk.
Ook dat heb ik gevonden. Het was een fabriekje van de familie Vermaercke uit Deinze. Een concurrent van Titan dus, met coureurs als Germain Derycke, Loretto Petrucci, Adolf Christian, Noël Foré, Jef Planckaert, Tuur Decabooter, Gilbert en Armand Desmet, Valère Ollivier en Willy Truyens die zwoeren bij een guidon van Tiptop, het merk van de firma Vermaercke & Co
Mooi, dank voor deze info. Het woordmerk Tip-top is wel een "beetje smerig" en suggestief uitgevoerd in het letterttype van Titan. Desalniettemin een fraai stuurtje, én fietsje. De leeftijd kon wel eens correct zijn.
Plaats reactie