Hij zag er op het eerste gezicht niet als iets heel bijzonders uit. Hij was afgemonteerd met een allegaartje uit de jaren 70 (shimano 600 derailleurs, Mafac Dural Forgé remmen, Sugino maxy cranks, Kyokuto pedalen, Tange balhoofdstel en een mooi 3TTT Gran prix special stuur). De derailleurs en cranks komen uit 1976 en ik vermoed dat de fiets toen geheel opnieuw is opgebouwd en weinig meer is gebruikt. Alle onderdelen zijn nog erg netjes.
De lak is duidelijk een keer opnieuw gedaan, gezien de beschadigingen onder de lak en ook resten van verchroomde pootjes onder de lak. Ook lijkt de onderste balhoofdlug te zijn 'bijgesoldeerd' op niet al te subtiele wijze.
Het frame lijkt mij, zo zonder nokjes e.d., uit de jaren 60 te komen. Je mag ook wel aannemen dat hij zeker een jaar of tien oud geweest zal zijn toen hij in 76 werd overgelakt.
Inmiddels heb ik de fiets geheel gedemonteerd en kaal gemaakt. Daar kwam ik nog wel wat verrassingen bij tegen. Er zitten gaatjes in het balhoofd waar een plaatje heeft gezeten. Het frame is geheel van Reynolds 531 Butted (op zicht niet zo'n verrassing gezien het geringe gewicht en de zadelpen van 27.2) En helaas is het frame ook gerepareerd onder de zadellug (scheurtjes vanaf de sleuf).
Ik ben erg benieuwd of iemand op de een of andere manier een bouwer kan koppelen aan de fiets. Het zou te mooi zijn, maar je weet nooit. Ik vermoed zelf geen Nederlandse fiets. Eerder Belgisch; hij oogt Frans, maar de draad is BSC en de buizen zijn niet metrisch. Al met al lijkt het een erg mooi gebouwde fiets. Hij lijkt veel op deze prachtige Geminiani

De kenmerken:
-Balhoofdplaatje met gaatjes op 5cm h-o-h.
-geheel Reynolds 531
-Prugnat lugs
-mooi mannetje in de staande achtervork
-voor mij onbekend type bracket zonder merk
-campagnolo patten
-nervex vorkkroon
-nokje met extra ringetje voor de derailleurkabel op de achtervork