Bij deze weer een nieuw project van een Gruno uit Nijmegen! Nergens staat een jaartal; niet in de assen, de cilindertjes of het kettingblad.
Staat 1950 op de remhevel voor het bouwjaar?
Is het kettingwiel een Williams zonder stempel?
Is de remnaaf een kopie of submerk van F&S?
Gruno uit 1950?
Re: Gruno uit 1950?
Ik denk inderdaad 1950. Ik had een Gruno/Nijmegen damesfiets, zelfde fabriek dus, met hevel '1951' en serienummer 41860 (of 47860).
En een herenfiets van Adek van ca 1949, nr. 34983. Met een L achter het framenummer. Daar rijdt mijn oudste zoon nu al een paar jaar op. Die had een ouder model kettingblad, nog met 5 van die schroefjes met vierkante kop.
Ik heb desgewenst nog wel wat fotos.
En een herenfiets van Adek van ca 1949, nr. 34983. Met een L achter het framenummer. Daar rijdt mijn oudste zoon nu al een paar jaar op. Die had een ouder model kettingblad, nog met 5 van die schroefjes met vierkante kop.
Ik heb desgewenst nog wel wat fotos.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Gruno uit 1950?
Wat een grappige remhevel is dat. Ik heb er een met 'TEMPO' er op. Ik weet nog steeds niet of het een merk is. Misschien ook ooit door een fabrikant verzonnen.
De walsjes uit de naaf hebben een diameter van 6,5 millimeter. Dat stond er vaak op omdat er ook een overmaat te verkrijgen was. Het wil wel eens dat de hellende vlakken van de drijfkop waar die walsjes op liggen een beetje uitgehold raakten. Het kon dan gebeuren dat het 'door ging trappen'. Als je er dan een setje overmaat walsjes in legde kon het weer even mee. De maat van die dingen was dan 0,1 millimeter dikker oftewel 6,6 millimeter.
Ben je merktekens in onderdelen van de naaf tegengekomen?
Ik vermoed dat het F&S is omdat die, maar dat weet ik niet zeker, de enigen waren die de diameter in de walsjes sloeg.
De walsjes uit de naaf hebben een diameter van 6,5 millimeter. Dat stond er vaak op omdat er ook een overmaat te verkrijgen was. Het wil wel eens dat de hellende vlakken van de drijfkop waar die walsjes op liggen een beetje uitgehold raakten. Het kon dan gebeuren dat het 'door ging trappen'. Als je er dan een setje overmaat walsjes in legde kon het weer even mee. De maat van die dingen was dan 0,1 millimeter dikker oftewel 6,6 millimeter.
Ben je merktekens in onderdelen van de naaf tegengekomen?
Ik vermoed dat het F&S is omdat die, maar dat weet ik niet zeker, de enigen waren die de diameter in de walsjes sloeg.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Gruno uit 1950?
Dank jullie wel voor jullie reacties,
In de achternaaf vond ik geen logootjes.
Ik vond verder wel nog een nulletje op de trapas.
Die lagerbanen zijn wel behoorlijk ingesleten, wat is jullie ervaring hiermee?
In de achternaaf vond ik geen logootjes.
Ik vond verder wel nog een nulletje op de trapas.
Die lagerbanen zijn wel behoorlijk ingesleten, wat is jullie ervaring hiermee?

Re: Gruno uit 1950?
Bij zo'n trapas hangt het af van het gebruik dat je van de fiets gaat maken.
Ga je er straks dagelijks mee naar je werk?
Of 4x per jaar een pleziertochtje met mooi weer?
Bij incidenteel gebruik:
Als de slijtage mooi regelmatig is, dus niet aan één kant veel dieper, kun je de as misschien gewoon spelingsvrij monteren.
Anders kun je aan mij of iemand anders met een draaibank vragen om de cones op te slijpen. Dan heb je weer een glad vlak.
Misschien moet je dan net een groter maatje kogels monteren.
Probleem is: het kan dat we dan door de geharde laag heen slijpen. (maar dat weet je niet van te voren) En met dagelijks gebruik ben je dan al heel snel weer aan de beurt om het opnieuw te doen.
groeten,
Maarten
Ga je er straks dagelijks mee naar je werk?
Of 4x per jaar een pleziertochtje met mooi weer?
Bij incidenteel gebruik:
Als de slijtage mooi regelmatig is, dus niet aan één kant veel dieper, kun je de as misschien gewoon spelingsvrij monteren.
Anders kun je aan mij of iemand anders met een draaibank vragen om de cones op te slijpen. Dan heb je weer een glad vlak.
Misschien moet je dan net een groter maatje kogels monteren.
Probleem is: het kan dat we dan door de geharde laag heen slijpen. (maar dat weet je niet van te voren) En met dagelijks gebruik ben je dan al heel snel weer aan de beurt om het opnieuw te doen.
groeten,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net